Gå til innhold

Laptop tok kvelden etter 3 år, reklamasjon?


bjorna

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en laptop av typen Acer Travelmate 290e som plutselig tok kvelden i går. Lyset som viser at maskinen er på, er på når maskinen skrus på, men ingenting skjer på skjermen. Mistenker at det er hovedkortet som er gått i og med at ikke bios kommer frem, hverken på laptop skjerm eller ekstern skjerm når det er koblet til. Men uansett, det jeg lurer på er, kan jeg hente noe på reklamasjon/garanti?

 

Hadde Elkjøp-forsikring på den i 3 år, som nå er gått, og fikk byttet hovedkort for ca halvannet - to år siden. Usikker om årsaken til dette er grunnet fall i bakken, eller maskinfeil, men jeg hadde Elkjøp-forsikring og fikk dermed dette gratis. Fikk også byttet cd-stasjon og tastatur i Juni i år, også gratis.

 

Det som er litt kjiipt er at dersom jeg leverer dataen inn på service, og jeg ikke får dette på reklamasjon/garanti må jeg betale for å få maskinen tilbake, eller betale reparasjon. Har noen ting på harddisken jeg gjerne skulle hatt ut, men dersom jeg begynner å skru i maskinen har jeg vel ikke så mye jeg skulle ha sagt om reklamasjon/garanti?

 

Så bør dette gå på reklamasjon/garanti?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Funka den etter den datt i bakken? Hvis det, burde du det

9664697[/snapback]

Er usikker på dette punktet, husker ikke helt, men mener på at maskinen virket dårlig etter at den ble mistet i bakken, og fikk da fikset maskinen gratis, altså skiftet hovedkort, når dette skjedde. Men dette er vel irrelevant i og med at dette skjedde før en reperasjon, og maskinen er fikset på et service-verksted etter fallet?

Lenke til kommentar

jeg vil si at dette bør gå på reklamasjon. selv om du har hatt en skade som har vært utenfor garanti/reklamasjon så har dette blitt fikset på et (antar jeg) profesjonelt dataverksted og deler har blitt byttet så PC-en er etter reparasjonen fremdeles innenfor garantien/reklamasjonen da den er satt i forskriftsmessig stand etter produsentens spesifikkasjoner vil jeg anta(er vanlig å bruke deler fra pcens produsnet i slike saker etter min erfaring)

 

og det er vel satt opp hvor mye det koster å få et prisoverslag fra et verksted vis de mener feilen skyldes du har mistet den (noe jeg ikke ville opplyst om ved innlevering da jeg ikke ser det er relevant for saken da de byttet hovedkortet(som mest sannsynlig er der feilen ligger) ved forsikringsaken) og det prisoverslaget er vel ikke så himla dyrt.

 

kort sagt, som jeg forstår din situasjon og forbrukerkjøpsloven så har du reklamasjonsmuligheter på PC-en din.

Lenke til kommentar
Men dersom jeg tar ut harddisken og setter den inn i en annen bærbar maskin, for så å kopiere over alle filene mine, vil dette gå utover reklamasjonsretten min?

 

Bare en skrue som skiller meg og tingene mine.

 

Enten å sette inn i annen maskin eller i et eksternt kabinett, og så kopiere over.

Det er kanskje enklest å høremed forhandleren om det er greit.

Lenke til kommentar
Men dersom jeg tar ut harddisken og setter den inn i en annen bærbar maskin, for så å kopiere over alle filene mine, vil dette gå utover reklamasjonsretten min?

 

Bare en skrue som skiller meg og tingene mine.

på stasjonære maskiner så er det ingenting i veien for å åpne opp å kikke inni og slikt uten å miste reklamasjonsretten(sånn jeg har forstått dette), vil anbefale deg å lese i bruksanvisningen til maskinen din siden det er en bærbar vis det der står hvordan man gjør det så vil jeg gå ut ifra at det ikke bryter med garanti eller reklamasjonsrett på produktet.

personlig så mener jeg det ikke ødelegger for reklamasjonsretten din da det på nyere bærbare er såpass "enkelt" og tilrettelagt for å kunne gjøre små inngrep som å øke/bytte ram og bytte harddisk uten å skru fraværandre hele maskinen.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke er ekstremt klønete, og du ikke er uheldig, er det ikke noen heksekunst å ta ut disken og kopiere ut dataene dine.

 

Ødelegger du noe når du gjør det, er det vel rimelig at du må svare for det selv?

 

Uansett er dette en relativt enkel sak, og ganske risikofritt. Skru av maskinen, ta ut batteriet, og ta ut disken. Så kobler du den opp til en annen maskin, eventuelt ved hjelp av et eksternt kabinett. Det trengs ofte hvis du skal koble en 2,5" disk til en annen maskin.

Så setter du disken på plass igjen, og skrur inn skruen på nytt.

 

En teknikker kan ikke finne ut at disken er tatt ut, så lenge du ikke lager store riper i et eller annet, eller at du skader skruene, bøyer pinnene på IDE- kontakten eller noe annet. Hovedpoenget er likevel at det ikke vil medføre noen forandring i tilstanden til maskinen du ønsker å reklamere på.

Dessuten har vel maskinen vært på service, og da er det rimelig å anta at disken har vært tatt ut. Jeg kan ikke se at det å ta ut disken fra maskinen skal kunne skade den, eller medføre at den skulle fungere dårligere enn det den gjør nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...