Gå til innhold

Remote desktop program, Windows til Linux


Anbefalte innlegg

Har nylig installert Ubuntu 7,04 på pc-en min hjemme. En ting jeg ville ønsket er å kunne fjernstyre pc-en via Remote Desktop, Remote Admin eller lignende tjeneste fra pc-ene på skolen (alle kjører Windows). Hadde vært fint om klientprogrammet kan legges på USB minnepenn og ikke må forandre noe i Windows-registeret, slik at jeg kan bruke det på alle elevpc-ene på skolen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg løste dette (riktignok ikke på minnepinne) ved å installere OpenVPN på server (ubuntu) og klientmaskinen (windows), åpne riktige porter i ADSL-modemet, aktivere Eksternt skrivebord i Ubuntu og bruke RealVNC (ingen installasjon) på windows.

 

Usikker på om OpenVPN kan legges på minnepinne.

Lenke til kommentar

Han skriver at han ønsker å fjernstyre Ubuntumaskina fra Windowspcene på skolen. Da er det i sin egen router/brannmur/ADSL-modem han må åpne portene. TightVNC kan i alle fall kjøre som en webløsning på port 59xx, da slipper man å installere noe som helst på skolepc'ene.

 

Heller ikke med OpenVPN trenger man å åpne porter i skolenettverket - maskina HANS er jo alltid server, så det er dit tilkoblingene gikk.

 

Grunnen til at jeg nevnte OpenVPN er at jeg til og med har brukt denne vellykket for å streame VLC fra skole til hjemmemaskina :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...