Gå til innhold

Angrefristsak gående mot MPX.no


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har en angrerettsak gående hos MPX.no som jeg nå har fått

endelig avslag på fra dem.

 

Historien er som følger:

 

fredag 21.09.07 bestiller jeg en Acer Aspire 5720ZG Dual Core T2310

onsdag 26.09.07 henter jeg ut pakken ved mitt lokale postkontor

torsdag 27.09.07 sender jeg mail til mpx,no at jeg vil sende den i

retur og benytte angreretten. Jeg får da følgende

svar fra mpx,no:

 

"Hei!

 

Du kan da benytte deg av returnummer : XXXXXXX og sende inn komplett vare.

 

Angreretten gjelder kun dersom varen ikke er tatt i bruk.

 

Ha en fin dag.

 

Med Vennlig Hilsen Kundesenteret "

 

 

torsdag 27.09.07 jeg sender mail til kundesenteret og sier at PC-en

er tatt i bruk. Dvs at jeg har startet den opp og

surfet litt for å se på skjerm/bilde kvalitet.

 

torsdag 27.09.07 Får jeg følgende svar fra mpx.no:

 

"Hei!

 

Hvis du har installert programmer og vært på internett med

denne anser vi den som tatt i bruk som sin egen. Den er da ikke i

tilnærmet stand og mende som da du fikk denne.

 

Ha en fin dag.

 

Med Vennlig Hilsen Kundesenteret "

 

 

torsdag 27.09.07 Jeg aner uro og svarer nok en gang hva jeg har gjort med

PC-en siden jeg fikk den.

 

torsdag 27.09.07: Følgende svar fikk jeg da fra mpx.no:

 

"Hei.

 

Send den inn til oss, så får vi se på den.

 

Vi tester og event godkjenner før du blir kreditert for denne, du må da

bestille en ny på mpx.no hvis den skulle bli godkjent.

 

Vi tar stilling til din bruk av pc når vi får den inn til oss."

 

 

Lørdag 29.09.07: PC sendes i retur

Fredag 05.10.07: Ny hyggelig mail fra mpx.no:

"Tilbakemelding fra MPX

 

Gjelder sending av retur 4078910 tilbake til kunde. Denne har blitt

brukt i 109 minutter og vært på mange forskjellige internet sider,

vi kan dermed ikke ta imot denne på angrefrist. Retur avvist.

 

Fredag 05.10.07: Sender mail til mpx og forklarer hvorfor PC-en har

blitt brukt i 109 minutter (40/50 min installasjon, noe surfing for

å sjekke bilde/videokvalitet samt dvalemodus)

 

Fredag 05.10.07 Får nytt svar fra mpx.no

"Hei

 

Denne maskinen blir sendt i retur.

 

Brukt i 109 minutter og vært på nettsider som blandt annet:Dagbladet, VG,

Finn, hattrick.org, Sabeltann, viftv, acer, nettavisen, google, search.yahoo osv

 

Denne er avvist hos oss da angreretten ikke lenger gjelder.

 

Er du uenig i dette så får du ta dette videre med forbrukerrådet.

 

Saken er avsluttet hos oss.

 

 

Med vennlig hilsen

Kundesenteret

"

 

Fredag 05.10.07 Forhører meg med en erfaren diskusjon.no bruker samt

en advokak. Begge mener at mpx.no ikke kan bruke antall minutter mot

meg i en slik sak. Jeg sender derfor en ny mail til mpx.no der jeg

skriver følgende:

"Hei,

 

jeg har nå vært i kontakt med advokat og han sier at det har overhode

ikke noe å si hvor mange minutter jeg har vært på nettet.

Han sier videre at jeg har en sikker

sak her og at dette vil bli tatt videre til forbrukerrådet hvis dere fortsatt

avviser dette. Ber også om at denne klagen blir tatt på ett litt høyere nivå

da endel av deres svar medfører uriktighet:

Ref:

"Angreretten kan kun brukes dersom varen ikke er tatt i bruk" "Hvis du har

installert programmer og vært på internett med denne anser vi den som tatt i bruk som sin egen.

Den er da ikke i tilnærmet stand og mende som da du fikk denne." "Vi tester

og event godkjenner før du blir kreditert for denne, du må da bestille en ny på mpx.no

hvis den skulle bli godkjent."

 

Mandag 08.10.07 Fikk svar fra mpx.no der dem skriver:

"Hei

 

Vi står fortsatt på vårt og vi avviser denne angreretten.

 

Denne saken må du ta videre med forbrukerrådet.

 

Med vennlig hilsen

Kundesenteret

"

 

Mandag 08.10.07 Jeg har nå sendt inn klage til forbrukerrådet på

mpx.no da jeg mener at jeg har alt på mitt rene.

 

 

Hva mener dere der ute? Er dere enig med meg at mpx.no har vært veldig

lite kundevennlige, samt kommet med masse feilopplysninger underveis?

Har jeg en god sak? Jeg mener utvilsomt JA.

 

Jeg kommmer hvertfall aldri til å handle noe mere fra dem, i tillegg

kommer jeg aldri til å anbefale dem til noen bekjente, heller

tvert imot. Jeg kommer til å oppdatere denne posten når jeg

hører noe mere i saken.

 

mvh

Frode

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

spiller ingen rolle om du har brukt maskinen i 109 minutter, du kan bruke den så mye du vill i 14 dager så lenge det ikke vises "fysisk" på maskinen.

 

Det du skulle gjort var å kjøre en halv recovery på den, dvs, kjøre recoveryen, men ikke starte den opp etter recoveryen var ferdig, da ville maskinen ha sett ny

ut fra programvare standpunktet.

 

Men du har uansett rett, meningen med angreretten er at du skal få prøve varen.

Og det er det du har gjort. Bare synd at slike saker drar no fryktelig ut i tid,

tar gjerne mndsvis å få dette gjennom papirmølla med forbrukerråd osv.

Det som er fint med det er at det er mpx som taper mest på det:) jo lengre tid det går, jo mindre verdt er maskinen de kommer til å bli sittende med.

Og jeg har handlet litt der opp gjennom tiden, men det blir det slutt på nå!

 

 

Hold oss oppdatert.

Lenke til kommentar

Er nå enig med mpx jeg da.

Angreretten gjelder kun dersom varen ikke er tatt i bruk.

 

Mener dette er ikke relevant å si, men de sier det vel mest for å påpeke at den er brukt.

Denne har blitt

brukt i 109 minutter og vært på mange forskjellige internet sider,

vi kan dermed ikke ta imot denne på angrefrist.

 

Det må jo bare være slik, butikker kan jo risikere å tape penger hvis ikke, da masse folk kan kjøpe, teste og returnere. Butikkene bli da sittende på masse brukte/demovarer.

Lenke til kommentar

Angreretten er jo der slik at kunden kan teste ut varen, slik som en kan i vanlig butikk. 109 minutters testing vil jeg heller ikke si er veldig mye, en må selvsagt få muligheten til å sjekke ut bildekvaliteten osv. før en bestemmer om en vil returnere den eller ikke, og det kan ta litt tid før en finner disse feilene. Vil ikke si at denne maskinen er tatt i bruk som din egen, noe MPX tydeligvis har definert selv, og synes du helt klart skal gå videre med saken. Jeg tviler sterkt på at MPX har rett i denne saken.

 

UnZane: Angreretten er ikke laget for å kunne sende inn igjen ett uåpnet skjermkort fordi du bestilte ett for mye da du bestilte klokken 3 på natta, men for å kunne teste ut varen.før du gjorde din endelige bestemmelse.

Lenke til kommentar

Har kjøpt varer fra nette og åpnet dem og sjekket dem ut før jeg har retunert dem, men jeg har alltid pakket dem fint inn igjen slik at de skal se ubesudlet ut av menneske hender. Har aldri fått avslag på en retur. Nettbutikker sier i sine RMA betingelser at varen skal være ubrukt. Det er helt klart at det er litt ulik praksis her på hva som defineres som ubrukt. Kjøpte en gang en printer på en lokal coop elektro butikk, og spurte om de hadde bytterett. "Så klart vi har, sa selgeren". Siden jeg var usikker på printeren renkte jeg da at jeg kunne teste den hjemme og så levere den tilbake. Det gikk ikke, butikken nektet og ta imot den da den var åpnet, selv om alt var pakket fint inn. Får å si det slik, hvorfor skulle jeg kjøpe den, ta den med hjem, se på esken i 1uke eller to, for dermed å levere den tilbake? Det virker jo litt dumt. På en annen side, er det jo forståelig at butikken ikke vil ta den tilbake, da de ikke kan selge den på nytt til fullpris og dermed taper penger. Jeg mener at det må være mulig å sjekke ut produktet når du har mottat de, åpne esken og teste det litt. Men det er nok lurt å slette alle spor fra "tuklingen", slik at tvilen kommer deg til gode og ikke mottsat.

 

Utrag fra forbrukerportalen.no

 

Angreretten går tapt dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde og dette skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side. Angreretten gjelder ikke når den samlede kjøpesum (inkludert frakt- og tilleggskostnader) under kr 300. Videre er visse varer unntatt fra angreretten. Dette gjelder dersom varen har en slik beskaffenhet at den raskt forringes fysisk, varer hvor selve leveringen medfører at varen ikke kan tilbakeleveres, eller dersom du har kjøpt et lyd, bilde- eller dataprodukt (CD, DVD, dataprogram, osv.) og har brutt forseglingen. Med forsegling menes også teknisk plombering. Det må fremgå klart og tydelig at angreretten bortfaller ved brudd på forseglingen.

 

Slik jeg tolker det kan du teste det før du leverer det tilbake. Kun CD/DVD er utatt fra denne regelen.

Jeg mener du har loven på din side Falcon1975, men du skulle nok ha slettet surfeloggen o.l så hadde du kansje sluppet dette. Etterpåklokskap :p

Endret av Tor-K-El
Lenke til kommentar

Ja hvor feil man kan ta. http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...rett_paa_varerb

Angrerett på varer

 

Angrerett er noe annet enn reklamasjonsrett eller bytterett. Angrerettloven gir deg mulighet til å komme ut av et kjøp uten at du behøver å begrunne overfor selgeren hvorfor du vil gå fra kjøpsavtalen. Du kan i ro og mak undersøke varen for å gjøre deg opp en formening om du ønsker å beholde den.

 

Ønsker du å returnere varen, må den være i tilnærmet samme stand og mengde som da du mottok den.

 

Du har angrerett i 14 dager, men i visse tilfeller forlenges fristen til 3 måneder og i enkelte tilfeller til 1 år.

 

Selgeren må være yrkesselger, og loven gjelder kun i forbrukerkjøp, Som forbruker regnes en person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Det vil si at varen hovedsakelig er til personlig bruk for deg, din husstand eller omgangskrets.

 

Angrerettloven gjelder også ved kjøp av tjenester og ved fjernsalg av finansielle tjenester.

 

Denne informasjonen er en forenkling av Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven) av 21. desember 2000.

 

Informasjonen er sist revidert av Forbrukerrådet i 2007.

Når har jeg angrerett ved kjøp av varer?

Angrerettloven gjelder:

 

    * Loven gjelder ved salg utenfor fast utsalgssted når kjøpesummen er over 300 kroner, som f.eks. dørsalg, messesalg, gatesalg, hjemmeselskap (homeparties) og på arbeidsplassen.

    * Den gjelder også ved fjernsalg som postordresalg, Internett, TV-shop og telefonsalg. Her gjelder loven uansett kjøpesum.

    * I tillegg gjelder den ved enkeltbestillinger av varer i klubbmedlemskap (for eksempel bokklubb).

Lenke til kommentar

Helt klart MPX som vil være vanskelige for å slippe å ha en "brukt" maskin.

Er mange som ville ha stoppet ved det første avslaget.

 

Uansett, er det også dårlig i mine øyne at du ikke tok recovery på maskinen før retur. Ingen har behov for å vite hva du har surfet på osv, husk at maskinen egentlig skal selges videre.

 

Et rimelig kompromiss er at MPX trekker fra arbeid med å ta recovery osv av summen som du skal ha tilbakebetalt.

Lenke til kommentar

Har hatt trøbbel med MPX selv når det gjelder angrefrist. Giddet ikke krangle så veldig mye med det møkkaselskapet, så jeg solgte laptopen privat, med tap.

 

Men igjen; Med dårlig kundeservice, mistet MPX en kunde som legger igjen 50-100 000 kroner i året hvis han er fornøyd.

 

Ikke si til dama at jeg bruker så mye på tekniske duppeditter....

Lenke til kommentar

Jo, recovery kunne gjort alt lettere og mer smertefritt, men MPX.no har likevel ingen sak her. De prøver seg på en gammel triks som har blitt bortvist før.

 

Gå via Forbrukerrådet, og uansett utfall bruker man aldri MPX.no igjen. Så lett er det. Jeg vil i alle fall ikke vurdere dem nå, siden de lager problemer for kundene.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

I loven står det at den må returneres i "tilnærmet samme stand" som da du fikk den. Som hovedregel betyr det at man ikke har tatt varen i bruk, men kanskje pakket den opp for å se på den. Hvor langt denne definisjonen strekker seg er noe uklart, derfor er det spennende å se hva som blir resultatet i nettopp denne saken. Lykke til.

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Jeg tror du trygt kan sove godt om natta, du har en veldig god sak. Det var en diskusjon om en helt lignende sak i vår en gang, og da kom vi over rettspraksis på dette punktet. Mener å huske saken var oppe i forbrukerrådet, og forbrukeren vant saken. Det ble nevnt at ei bruk maskin lett kan gjenopprettes til opprinnelig stand uten at dette går ut over standen på maskina overhodet. Du får søke litt, så kanskje du finner tråden her.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Når det gjelder recovery går det mere på uvitenhet enn noe annet. Jeg følte

hele veien at jeg hadde en god/klar sak så jeg tenkte ikke på å slette

log osv. Jeg føler også at jeg ga mpx.no mange nok sjanser til å

rydde opp før jeg sendte klage på dem til forbrukerrådet idag.

 

Jeg skal som nevnt i post 1 holde dere oppdatert når jeg hører noe fra dem.

 

Noen ting jeg lurer på:

-Hva gjør jeg med den bærbare mpx sender i retur, skal jeg hente den ut?

-Hvor lang behandlingstid kan jeg forvente av forbrukerrådet?

-MPX.no er vel ikke nødt til å følge det forbrukerrådet konkluderer med,

er i såfall neste steg forbrukertvistutvalget?

 

Jeg kommer uansett ikke til å gi meg her, takker samtidig for god

støtte sålangt.

 

(lurer på om mpx.no kommer til å skrive noe i denne tråden)

 

mvh

Frode

Lenke til kommentar
I loven står det at den må returneres i "tilnærmet samme stand" som da du fikk den. Som hovedregel betyr det at man ikke har tatt varen i bruk, men kanskje pakket den opp for å se på den. Hvor langt denne definisjonen strekker seg er noe uklart, derfor er det spennende å se hva som blir resultatet i nettopp denne saken. Lykke til.

9661400[/snapback]

"Undersøke varen" vil underforstått si litt mer enn bare "titte på den utenfra" Ellers kunne du sett det du trengte å vite i en postordrekatalog.

Hvis maskinen f.eks er vesentlig tregere enn forventet så kan man ikke se det ved å kikke på finishen til kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...