josteinaj Skrevet 7. oktober 2007 Skrevet 7. oktober 2007 Jeg driver og setter opp en hjemmeserver med ubuntu. Jeg har mange nettverkserssurser montert på min laptop, men jeg tenkte det ville være greiere å montere alle disse på serveren jeg setter opp og heller koble meg til serveren når jeg trenger de ressursene. Det er snakk om både ssh, windows-shares og ftp, både internt i LANet og utpå internett. Når jeg monterer en nettverksressurs grafisk i Ubuntu (Feisty) med Places -> Connect to Server... så havner ressursen på skrivebordet og jeg kan bla gjennom den grafisk. Men jeg finner ikke igjen ressursene når jeg blar gjennom skrivebordet ~/Desktop med kommandolinjen. Ideelt sett skulle jeg ha fått montert nettverksmappene inn i /media/ mappen sammen med harddiskene mine, så kan jeg dele hele /media mappen og bla gjennom absolutt alt som om det var èn enkelt mappe sett fra andre maskiner. Håper det kom greit fram hva jeg vil her. Noen ideer?
Del Skrevet 7. oktober 2007 Skrevet 7. oktober 2007 Ideelt sett skulle jeg ha fått montert nettverksmappene inn i /media/ mappen sammen med harddiskene mine, så kan jeg dele hele /media mappen og bla gjennom absolutt alt som om det var èn enkelt mappe sett fra andre maskiner. 9658094[/snapback] Hvis jeg har forstått deg riktig er det eneste du ønsker å kunne montere nettverksmapper slik at de oppfører seg som lokale mapper. Det ligger inne i sticky tråden over. Bruk smbfs for Samba og sshfs for ssh slik som forklart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå