Gå til innhold

trådløs tilkobling på Whitebox CL50 m. Vista 32bit

PocoLoco

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg får ikke trådløs kontakt med ruter etter å ha installert Windows Vista 32bit på min Whitebox (Compal) CL50.

Meldingen jeg får er ”This computer does not have a wireless network adapter installed and configured”.

Når jeg velger “diagnose and repair” får jeg meldingen “A cable is not plugged into the network adapter “Local Area Connection””

I device manager står det at ”Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC” under Network adapters er installert og fungerer med Windows drivere.

Noen som har erfaringer/tips på hva jeg bør gjøre?

Endret av PocoLoco
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må installere en versjon av EasyButton som fungerer i Vista. Tror versjon 1.108 for XP 32-bit skal fungere. Husker ikke hvor du kan få tak i den nå, men bør være enkelt å google det opp.

Skrevet
Vistafår 32 bit = MS sau med 32 kromosomer

Og BSOD :!:

Det er sikkert driverproblem. Bare innstaller driver til det trådløsekortet ditt, så vil det nok fungere.

Skrevet

Meldingen jeg får er ”This computer does not have a wireless network adapter installed and configured”.

Enten har du ikkje trådløst kort, eller så har du ikkje installert driverene

“A cable is not plugged into the network adapter “Local Area Connection””

Dette gjelder det vanlige nettverkskortet (med kabel)

I device manager står det at ”Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC” under Network adapters er installert og fungerer med Windows drivere.

Dette gjelder det vanlige nettverkskortet (med kabel)

Så; finn ut om du har enheter som mangler drivere - de finner du under Device Manager, har et gult spørsmålstegn som ikon. Det står sikkert ikkje hvilke kort du har, men du kan sikkert finne vendor og device id på kortet og google frem resten.

Skrevet

thomasy932: innlegget ditt inneholder en stygg skrivefeil som du nok bør finne ut av om du vil bestå norskfaget på skolen ;)

ventle: installerte Easy Button og ble fortalt at “”Wireless Communication Switch” is OFF”. Sjekket at knapp for trådløst signal på venstre side av laptop var slått på og tok restart, uten at meldingen ble endret. Har du andre forslag?

Wildbill: Vistafår er når du stapper fårikål i boksen som kom med OS og serverer som hovedmåltid i en 32 retters middag :/

Snekker’n: hyggelig med din omtanke, men jeg kan garantere deg at jeg er ved mine fulle 4. Hvem er forresten eier av den fantastiske stussen som vises i din avatar?

bjorn.e: jeg har trådløst kort. Har forsøkt å installere Atheros klienten + den gamle driver som fulgte med på CD da jeg kjøpte laptop, men ingenting er kompatibelt. Finner heller ikke Atheros drivere for Vista når jeg googler. Network Stumbler programmet sier også at det ikke finner nettverk. Det som finnes med gult spørsmålstegn i Device Manager er ”Ethernet Controller” og ”Unknown device”. Hjelp meg!

Skrevet
Det som finnes med gult spørsmålstegn i Device Manager er ”Ethernet Controller” og ”Unknown device”. Hjelp meg!

9656583[/snapback]

Det er nok Ethernet Controller enheten du må få ordnet driver til. (Tårdløst nett er også ethernet). Er du sikker på at du har et Atheros kort? Er maskinen centrino merket kan du være sikker på at det er intel pro wireless kort. Og er det et atheros basert kort, så finnes det flere modeller - og du må finne rett driver.

Men du skal kunne finne vendor id og device id i device manager. Har ikkje windows på maskina så kan ikkje forklare deg hvor. Men få opp egenskaper for den "Ethernet Controller" saken og trykk litt rundt til du finner en rullegardin med masse rare ting. Der finner du også vendor og device id - da kan vi finne rette drivere til deg.

Skrevet

Tror Sandra vil hjelpe deg med å finne hvilket nettverkskort du har. Er dog ikke 100% sikker siden det er så lenge siden jeg feilsøkte i windows.

Post nettverkskort informasjonen her, eller søk på nettet.

Skrevet

Brukte Sandra, noen som kan si meg hvilke drivere jeg trenger?

Processor

Model : Intel® Pentium® M processor 1500MHz

Speed : 1.50GHz

Cores per Processor : 1 Unit(s)

Threads per Core : 1 Unit(s)

Type : Mobile

Internal Data Cache : 32kB, Synchronous, Write-Back, 8-way set, 64 byte line size

L2 On-board Cache : 1MB, ECC, Synchronous, ATC, 8-way set, 64 byte line size

System

System : ÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿ ÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿ

Mainboard : Compal CL50

Bus(es) : AGP PCI PCMCIA CardBus USB FireWire/1394 i2c/SMBus i2o

Multi-Processor (MP) Support : No

Multi-Processor Advanced PIC (APIC) : No

System BIOS : COMPAL V1.60

Total Memory : 1GB DDR-SDRAM

Chipset 1

Model : Compal Electronics Inc 82855PM Processor to I/O Controller

Front Side Bus Speed : 4x 100MHz (400MHz data rate)

Total Memory : 1GB DDR-SDRAM

Memory Bus Speed : 2x 133MHz (266MHz data rate)

Video System

Monitor/Panel : Generic Non-PnP Monitor

Adapter : Standard VGA Graphics Adapter

Physical Storage Devices

HTS726060M9AT00 (ATA) : 56GB (C:) (G:)

Sony Storage Media (USB) : 250MB (F:)

QSI CDRW/DVD SBW-242 (ATAPI) : 251MB (E:)

Logical Storage Devices

Hard Disk (C:) : 40GB (27GB, 67% Free Space) (NTFS) @ HTS726060M9AT00 (ATA)

New Volume (G:) : 16GB (16GB, 99% Free Space) (NTFS) @ HTS726060M9AT00 (ATA)

CL55CL50010 (E:) : 250MB (CDFS) @ QSI CDRW/DVD SBW-242 (ATAPI)

Removable Drive (F:) : 250MB (199MB, 79% Free Space) (NTFS) @ Sony Storage Media (USB)

Peripherals

Serial/Parallel Port(s) : 1 COM / 1 LPT

USB Controller/Hub : Intel® 82801DB/DBM USB Universal Host Controller - 24C2

USB Controller/Hub : Intel® 82801DB/DBM USB Universal Host Controller - 24C4

USB Controller/Hub : Intel® 82801DB/DBM USB Universal Host Controller - 24C7

USB Controller/Hub : Intel® 82801DB/DBM USB 2.0 Enhanced Host Controller - 24CD

USB Controller/Hub : USB Root Hub

USB Controller/Hub : USB Mass Storage Device

USB Controller/Hub : Generic USB Hub

FireWire/1394 Controller/Hub : VIA OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller

PCMCIA/CardBus Controller : ENE CB1410 Cardbus Controller

Infrared Device : SMSC Fast Infrared Driver

Keyboard : Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard

Mouse : PS/2 Compatible Mouse

Mouse : HID-compliant mouse

Human Interface : USB Human Interface Device

MultiMedia Device(s)

Device : Intel® 82801DB/DBM AC '97 Audio Controller

Communication Device(s)

Device : Smart Link 56K Modem

Printers and Faxes

Model : Microsoft XPS Document Writer

Power Management

Mains (AC) Line Status : On-Line

Battery No 1 : 100%

Operating System(s)

Windows System : Microsoft Windows Vista Home Media Center 6.00.6000

Platform Compliance : Win32 x86

Windows Experience Index

Current System : 1.0

Network Services

Adapter : Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC

Skrevet

Hvorfor installerer du Atheros-klienten? Er ikke CL-50 en Centrino-pc med Intel trådløskort?

Ettersom bare det vanlige nettverkskortet er listet opp under network services i sandra kan det tyde på at det ikke er installert... er det listet opp i enhetsbehandlig/device manager? Her skal det dukke opp selv om bryteren er slått av

Skrevet

ventle: installerte Atheros klienten fordi den fulgte med CD til laptop sa jeg jo! Eneste som står under ”Network adapters” i Device Manager er Realtek som jeg også nevnte. Det som listes under ”Wireless Lan” på CD er ”Askey 802.11a+b” og ”Intel 802.11b” – ingen av disse lar seg installere. Hvor finner jeg riktig driver på nettet?

Skrevet

Er det en Centrino-klistrelapp på maskinen? I så fall skal maskinen være utstyrt med ett Intel 2100B trådløs-kort... om det er tilfelle kan du installere Intels standard-driver for denne kortfamilien (Intel PROSet/Wireless) som du finner på Intels sider.

(regner med driveren på CD-en ikke lar seg installere fordi den ikke er Vista-kompatibel)

Skrevet

.. trodde eg hadde fortalt deg at viss de driverene du ikkje har installert fungerer, så må du finne ut hvilket kort du har. Det finner du ut under device manager, det står hvem som har laget kortet (vendor id) og hvilken modell det er (device id).

se vedlagte bilde for å få det inn med den lille t-skjeen hvor du skal se;

post-36614-1191955181_thumb.png

Skrevet

Jeg har akkurat samme problemet med min Whitebox CL50. Formaterte disken her om dagen mest for å få et nytt fresh operativsystem. Har lagt inn XP Home 2 ganger og xp pro en gang tidligere, men sist var vel hvertfall et år siden. Nå har jeg styrt med akkurat samme problemet som han som lagde denne tråden i ei uke. Prøvd å legge inn både xp home og pro, trådløse kortet vil ikke virke. Skjønner bare som er feil, han aldri huske jeg hadde problemer med wlan installasjon tidligere på denne maskina, mente å huske det var intel pro wirelss, maskina er centrino merket.

kan garantere at CL50 driverne som ligger på Compal sine sider ikke fungerer; ”Askey 802.11a+b” og ”Intel 802.11b”. Jeg har prøvd med ALLE pro wireless driverene som er å oppdrive på Intel sine hjemmesider! ingen fungerer.

Holdt fane meg på å sku opp maskina i dag for å se hva det står på wlan kortet!

Whitebox må ha satt inn et annet wlan kort eller no, firmaet er jo nedlagt så umulig å finne ut av. Har funnet fakturaen på PC-en, absolutt alt bortsett fra hva slags wlan kort står spesifisert der :(

Skal sjekke vendor og device id når jeg kommer hjem i dag!

Men hvordan finner jeg drivere når jeg har de?

Skrevet

det finnes pci id dataaser som f.ex.

http://pciids.sourceforge.net/

http://www.pcidatabase.com/

Og søker du opp kortet ditt, og får et treff, så får du vite hvem som lager kortet, og hvilke modeller det selges som. Så er det bare å oppsøke de produsentene du får treff på, og laste ned drivere til de modellene som du får treff på.

Det er dessverre ikkje alltid du får treff, og ei alltid drivere du laster ned fungerer på første forsøk , da det finnes flere hardware revisjoner av samme modell - som inneholder ulike komponenter fra ulike levrandører. F.ex. Dlink G520 finnes med både atheros og texas instrument (eller var det atmel?) chipset.

.. eller du kan skru opp og kikke på kortet, men dessverre er det slik at den ene(ste) chippen som regen er under et RF skjold.. Dog det kan hende det står fabrikant og modell nr på selve PCB kortet.

Skrevet

Da har jeg løst problemet for min del i hvertfall (på min Whitebox CL50):

Vendor:

Intersil Americas Inc. (de flere navn Z-com også blant annet)

Device ID: 3890

Chippen på mini pci kortet er PRISM.

Fant PRISM baserte drivere for XP på nettet. Dette er ikke de samme som jeg har brukt før. Har aldri fått

G funksjonen på kortet til å fungere, trodde jeg bare hadde A+B, men nå fungerer G også, og jeg har en fin liten

applikasjon som kjører i bakgrunnen som viser signalstyrke++(som går ann å disable hvis man vil) :)

takker for alle som har hjulpet til, og håper trådstarter får løst problemt også, han har trolig samme kort som meg.

Siden hverken intel pro wlan, eller Aksey driverne fungerer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...