Gå til innhold

hva bør jeg kjøpe? mac eller pc?


fowl

Anbefalte innlegg

Jeg vil råde deg til å stikke inn på et Mac butikk, og prøve en maskin som står klar til bruk (de har alltid maskiner som kan testes ut). Så kan du se om du liker os'et.

 

Liker du os'et (noe som er ganske garrantert), så bare kjøp i vei.

 

Men er du nødt til å ha en bærbar? Du vil få mye mer ut av å kjøpe f.eks. en iMac.

 

PS: Macbookene ryktes å bli oppdatert om ikke lenge (1 måned +/-) :)

 

ja jeg skal til stavanger i helga og på ekspert der tror jeg det går ann å teste mac

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg bruker ihvertfall en tommelfingerregel. De som må spørre andre om dette valget får mest ut av en PC....

 

Hvorfor det?

 

Hadde en som aldri hadde brukt datamaskin før spurt meg hva slags maskin han burde kjøpe hadde jeg uten tvil svart mac.

Grunnen er vel at de som lurer på slikt er først og fremst nybegynnere og skal først å fremst ha en maskin til bilder, musikk, skriving og surfing. Da er ofte en PC ett billigere valg, lettere å få hjelp hvis man har problemer, bedre støtte for program og etter å ha trykket på en MAC vil jeg si at PC-er er mer brukevennlige ihvertfall for de som er vant med PC fra før.

 

Så mitt tips er fortsatt PC, om man trykker på en MAC ett par minutt og sjekker OS-et hjelper dette lite. Man bør bruke den ett par uker først.

Lenke til kommentar

Må si meg uenig. Folk som spør om alternativer er ofte åpne for å være i en periode med forrandring. Systemet er heller ikke veldig avansert på overflaten, det å sette seg inn i det tar ikke stort med tid for nybegynnere. Lokale butikker sin betjening, andre brukere og nettet er fra egen erfaring veldig innstillt på å hjelpe folk med spørsmål, så det å finne hjelp er heller ikke så vanskelig, kanskje mer enn hos windows-brukere da det består først og fremst av de mindre erfarne og vanebrukerene. ;)

 

Arguemtet om pris er jo en klassiker, men igjen, så er folk som spør åpen for å betale den for noe som de synes virker som et bra system - og som mange kan vitne til at det faktisk er.

 

Det at nybegynnere har det bedre i Windows er for meg en myte. Som vennegjengens "it-fyr" er det ikke måte på hvor mange ganger i måneden jeg får kontakt fra venner og kjente som har problemer i form av virus og prestasjonsproblemer.

 

Programmer har som på andre plattformer en form for support, ved mindre man bruker diverse freeware og open source programvare, som nybegynnere ikke har en vane for å gjøre.

 

For en person som skal skrive, surfe, sende e-post og høre musikk, så holder det med et par minutter med OSet for å få en smak av hva brukermiljøet vil føles som. Ellers er installasjon av programmer veldig lett, grensesnittet på de forskjellige programmene er forholdsvis lik det de har erfaring med fra Windows, og de står utenfor fare for hverdagslige viruser og trojaner uten å betale/installere brannmurer og antivirus. Og om de er beredt på å betale prisen, så er det et greit valg for mange.

 

Men det blir å anbefale å vente til Apples landsering nå i slutten av måneden, da det ryktes noen oppdateringer for bl.a. Macbook

PS. Det er Mac, kort for Macintosh. MAC er mer brukt som akronym for Media Access Control.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Har en kamerat som er helt blank/grønn på alt med IT å gjøre. Han har hatt PC med Windows i all tid, men har aldri kunnet det, borsett fra å starte opp Word.

 

Jeg fikk han til å kjøpe en Mac (en Powermac), og etter det har jeg nesten ikke hørt et ord fra han. Han finner visst alt ut helt på egenhånd, i motsetning til når han var på Windows.

 

Han synes at alt er mer logisk og enklere.

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...