Gå til innhold

Post deres levetid på CD-er

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kjøpte min første brenner i 1996. Siden den gang har det blitt brent en del CD-er av diverse merker. Problemet er at en del av disse CDene ikke fungerer lenger. Dette gjelder også for CD-er som gjerne bare er et par år gamle. Som oftest er de lesbare opp til ca 65-70% før problemene begynner.

Mitt spørsmål er derfor ... har dere opplevd det samme, og med hvilke merker.

(PS. jeg har ikke tatt med mediacodes på egne CD-er, dette kommer kanskje senere)

Alle CDene mine er minst et par år gamle og det kan derfor ha kommet nye "modeller" siden.

Merker som har dødd:

1. samsung - søppel

2. Eproformance - likeså

3. Sony - Skulle ha trodd disse var bedre.

4. Smartbuy - ikke et så veldig smart buy dessverre

Merker som lever i beste velgående

1. Plextor - TY ikke en eneste død plate

2. TDK - hovedsakelig 74min fungerer perfekt etter mange år

3. Tstore - på kanten, lever enda, men bare såvidt

4. Verbatim - Ingen dø enda

De fleste CDene er brent med plextor 8x, 24 eller 52x cdbrenner

Endret av gammalost
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjelder det for andre plater du har også ? Om mulig bør du kanskje ta en C1/C2 test om brenneren din støtter det. Kvalitet på brenner har mye å si for lesbarheten på plata etter brenning.

Skrevet

Har noen plater fra Sony og Kodak som ble brent sommeren '99. Ingen feil med dem - leser på full hastighet, akkurat som om de var nybrente. Brent med en HP 8100i-modell (4x2x24x) om jeg husker rett.

Har også noen plater av merket Lead Data brent i samme periode. Disse er det litt bryderi med å få lest TOC'en på, men bortsett fra det fungerer de fint.

Skrevet (endret)

Jeg har samme erfaring som KAS med plater fra Sony. Kjøpte en Sony CD-brenner i 1998(ca2000kr), og den brente platene perfekt.

De platene jeg har fra den tiden er fremdeles lesbare, uten problemer. For min del tror jeg oppbevaring også har en del å si for holdbarheten, mine har vært oppbevart i romtemperatur og skygge hele tiden.

Kjøpte også en del Verbatim-plater fra Komplett(her i Bergen) i den tiden de hadde utsalg i butikker, og de også fungerer perfekt enda. :)

Endret av 9hdoksaet4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...