Gå til innhold

Hva er egentlig kirkeasyl?


Anbefalte innlegg

Man hører stadig vekk om personer som går i såkaldt kirkeasyl, så vidt jeg vet er dette stort sett flyktninger som har fått avslag på sin oppholdstillatelse i Norge.

 

Men hva vil det egentlig si å gå i kirkeasyl? Er det bare å gjemme seg inni en kirke og dermed slippe å bli pågrepet av politiet, evt. å bruke kirken som en uoffisiell ankemulighet på sin asylsøknad?

 

Og hvorfor kan ikke politiet eller UDI sende de ut av landet?

 

Jeg forstår at dette er menesker som har det vanskelig, men det virker jo veldig rart at Norske lover tydligvis åpner for slike løsninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjelder vel ikke kriminelle formoder jeg...

9646172[/snapback]

Har man blitt vedtatt utvist og unndrar seg det så er man vel i høyeste grad kriminell i mine øyne.

9648092[/snapback]

Man er ulovlig i norge, og skal da bli kastet ut. er en kriminell handling det.

 

Men aknskje jeg skal begå en fæl forbrytelse, og flytte inn i en kirke:P

Lenke til kommentar

Det finnes ingen lov om "kirkeasyl". Det er ikke noe mer "lov" å sitte i kirkeasyl enn å oppholde seg ulovlig andre steder. Politiet har full anledning til å hente ut folk som sitter i "kirkeasyl".

 

Grunnen til at man er litt tilbakeholden med å gjøre det, er nok blant annet at man ønsker å opprettholde en viss fred i kirkebygget. Mange ser på kirken som noe hellig. Man har nok også vurdert det til at det ikke er veldig farlig om noen få personer sitter oppbevart i kirker rundt om i landet. Hvis praksisen med "kirkeasyl" blir veldig omfattende, så vil vi nok se at politiet likevel tar aksjon.

Lenke til kommentar
Men hvorfor skal de slippe unna sine kriminelle handlinger, når ikke jeg får slippe unna?

9649685[/snapback]

 

Det er ikke kriminelt å få avslag på asyl og heller ikke kriminelt å flykte for å unngå tvangshjemsending. Da er det nok sistnevnte som er på grensa av kriminelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...