Gå til innhold

Hvilket AGP-skjermkort er det beste?


Welhaven

Anbefalte innlegg

Emnetittelen sier vel det meste. Må oppgradere skjermkortet fra Radeon 9800 Pro til noe som er litt mer oppdatert. Hvilket er best for oss AGP-brukere? Kom gjerne med flere forslag, men da ville det vært greit å få de rangert, slik at jeg har flere å velge mellom.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Radeon X1950 Pro er nok det kortet som gir best ytelse i forhold til pris.

GeForce 7800 GS gir litt bedre ytelse, men er også rund 40% dyrere enn X1950Pro.

 

Alt er relevant. Har du til eksempel 1024MB Ram, ville jeg ha kjøpt X1950Pro samt en ekstra 1024MB Minnebrikke. Har du god prosessor samt 2GB med Ram, kan 7800GS være en ide.

Lenke til kommentar

Jeg sitter på et 7800GS, kjøpte det for halvannet år siden. Det sparker bra fra seg, men du kan glemme å kjøre (nye) veldig grafikktunge spill på maks om du vil ha en respektabel FPS. HL2 forsåvidt ganske gammelt, men her går alt bra på maks med HDR og full pakke. Snakker man FSX begynner ting å gå tregere, men her bør du også ha en ganske hvass CPU.

 

Etter skjermkortguiden her på forumet så er X1950 XT det beste AGP kortet.

 

X1950 XT

256/512MB (625/1800) (10.0/57.6) (AGP*/PCIe) 256-bit D-DLDVI

- 48 pixel processors – 16 TMUs – 16 ROPs - 8 vertex processors

Speed wise is it pretty equal a X1900 XT 512MB, which in turn shows a bottleneck caused by low amount of memory (read also X1900 XT 256MB). It’s the fastest card using the AGP interface.

* GeCube

 

Har dog ikke sett dette kortet i norske butikker. Ellers har du jo 512MB varianten av 7800 kortet fra GeForce, dette er såvidt jeg vet et (nesten) rent 7800GT på AGP plattform. Du har også 7950 GT.

 

Jeg tror at alle de nevnte kortene er bedre enn 7800GS.

Lenke til kommentar
Emnetittelen sier vel det meste. Må oppgradere skjermkortet fra Radeon 9800 Pro til noe som er litt mer oppdatert. Hvilket er best for oss AGP-brukere? Kom gjerne med flere forslag, men da ville det vært greit å få de rangert, slik at jeg har flere å velge mellom.

 

På forhånd takk!

9642650[/snapback]

 

Ramser opp aktuelle kandidater, fra best til dårligst:

7950GT

X1950pro

7900GS

X1950GT

7600GT

X1650XT

X1650pro

7600GS

 

Det kommer helt an på strømforsyninga og CPU. Hva har du å stille opp med der?

Lenke til kommentar

Hei, sitter med samme spørsmål som trådstarter, har også et 9800 pro. tenker meg x1950 pro, men hovedkortet er egentlig ganske labert, og takler ikke mer minne enn 1GB(som jeg har nå). link til Hovedkortet PSUen mener jeg skal holde, minns den var på 450watt, er det kanskje litt lite? Hadde satt stor pris på om noen kunne titte på specen til hovedkortet, om det skulle være noen grunn til å tro at det skal gå bra å sette i dette kortet?

 

PS: regner med spill som Bioshock lar seg kjøre med dette?

Lenke til kommentar
Hei, sitter med samme spørsmål som trådstarter, har også et 9800 pro. tenker meg x1950 pro, men hovedkortet er egentlig ganske labert, og takler ikke mer minne enn 1GB(som jeg har nå). link til Hovedkortet PSUen mener jeg skal holde, minns den var på 450watt, er det kanskje litt lite? Hadde satt stor pris på om noen kunne titte på specen til hovedkortet, om det skulle være noen grunn til å tro at det skal gå bra å sette i dette kortet?

 

PS: regner med spill som Bioshock lar seg kjøre med dette?

9651039[/snapback]

 

Går fint. 1GB er litt lite, men det går helt ok i de fleste tilfeller. HK'et takler forøvrig 3GB minne.

Lenke til kommentar

Går fint. 1GB er litt lite, men det går helt ok i de fleste tilfeller. HK'et takler forøvrig 3GB minne.

9652106[/snapback]

Aiai! "Sandra" fortalte meg at det kun støtter 1GB..la ike merke til det i linken, godt du nevte det. Er det mulig jeg må oppdatere chipsetdrivere etc for å takle mer minne? krever ikke det full formatering/reinstall?

Lenke til kommentar

Har fått installert kortet, og det fungerer tålig bra. :) Får kjørt bioshock på medium settings.

Men både HK og Skjermkort skal klare 8x AGP. Catalyst control center(7.7) "Smartgart" setter AGP til off? prøver jeg å sette denne høyere, får jeg beskjed om at jeg må restarte for å teste, etter restart, står det fortsatt bare at jeg må restarte for å teste.. :s

noe å bry seg om? vil ytelsen bli mye bedre om AGP multiplier er på?

 

PS: fikk ikke låsen på AGP sloten helt på, har det mye å si?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...