Gå til innhold

2x 500GB lagringsdisker. Softw el. hardware raid?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har nettopp fått to stk. 500GB harddisker i hus, og nå vil jeg sette dem opp i raid 0.

 

Spørsmålet mitt er da om jeg skal bruke hovedkortets innebyggde raid-kontroller, eller la windows xp gjøre jobben med å styre raid-oppsettet?!

 

Kommer til å bruke diskene til å lagre store mengder dvd-backups o.l., utpakking av .rar filer og diverse annet backup jeg måtte finne for godt å ha på diskene.

 

Så hva er den beste løsningen for meg? Har aldri vært borti raid før.

 

 

Mvh

Strupstad

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du aldri har vært borti raid før, vil jeg først og fremst informere om at raid 0 absolutt ikke er et sikkert oppsett. om en av diskene ryker, mister du all data på begge diskene. så aldri bruk at raid 0 oppsett til lagring av backup (som det hørtes ut som du skulle?).

 

jeg vil anbefale å gjøre dette via kontrolleren på hovedkortet. dette er også software raid, men går via driveren til kontrolleren. skal du installere windows på raid'et, tror jeg heller ikke du har mulighet for å sette opp raid 0 via windows.

Lenke til kommentar

God damn da! Må jeg kjøpe meg enda en 500GB disk bare for å få has på dette med "sikkerhet" og fault tolerance? :/

 

Blir ikke backup av viktige ting selvfølgelig, det har jeg andre disker til, både interne og eksterne...

 

Men altså, jeg har ALDRI vært borti en disk som har tatt kvelden før, i mine 10 år jeg har drevet med PC... så jeg skjønner ikke alt maset om disker som ryker. Er det større sjanse for dette i et raid-oppsett?

 

On another note, så satt jeg opp en raid array med 500GB diskene, men da ville plutselig ikke windows starte. Fikk bare bluescreen og spontanreboot når windows skulle lastes inn... any ideas?

 

Gjorde alt etter boken, slik det stod i instruksjonsmanualen som fulgte med hovedkortet.

Brukte Intel's southbridge raid kontroller, ikke jmicron...

 

Har et Asus P5B-E Plus hovedkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...