Gjest Gutt, 16 år Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Hei Hvis jeg står i ro, og så plutselig beveger meg, trenger ikke å være så veldig fort heller, men da slår av og til hjerte plutselig kjempefort! Og jeg får en helt rar følelse, det gjør ikke vondt er bare ubehagelig. Har hatt dette mange ganger iløpet av livet, men har da alltid stoppet bevegelsen med en gang. Men da vi skulle springe cüppertesten på skolen, fikk jeg det ved starten og fortsatte å springe. Da ble det enda værre, og pustet ekstremt tungt i tillegg til at jeg fikk vondt i hele kroppen. Jeg stoppet da å springe etter ca. 5 minutter. Men kjente at hjertet mitt fortsatt slo for fort selv 30 minutter etter at jeg hadde stoppet! Så lurer på hva som er grunnen, og om jeg evt. bør oppsøke lege?
Schjellin Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Det er hjertet ditt gutt, stikk til legen med engang... Edit: Har selv opperert hjertet. Men det var en helt annen sak.. Endret 4. oktober 2007 av Schjellin
V_B Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Kanskje hjerteflimmer uten at jeg har noe spesielt peiling på det.
Heimdall Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Kanskje hjerteflimmer uten at jeg har noe spesielt peiling på det. 9635505[/snapback] Vel, hjerteflimmer var det nok helt sikkert ikke. Ved hjerteflimmer opphører hjertets pumpeaktivitet. - da er man ganske så syk.... (ironi) Hvor ofte skjer denne hjertebankingen egentlig? Kanskje du burde få noe for dette..? (betablokker?) Snakk med legen din du!
jeg_lyver_mye Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 Kom deg til lege du, dummeste du gjør er å ikke ta slike ting alvorlig.
Bruktbilen Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Har hatt noe lignende for 4-5 år siden, satt på skolen om morgenen og plutselig fikk jeg så ekstremt vondt i hjertet, startet å svette og det føltes som om noen trykket en kniv mot brystkassa. Et par sekunder etterpå å forsvant det og jeg var helt frisk.
Gjest Gutt, 16 år Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Har legetime på Mandag! Er nok neppe det samme bruktbilen, da det ikke gjør vondt i det hele tatt til meg, bortsett fra hvis jeg springer videre etter jeg har fått det. Er bare ubehagelig, tviler på at det er så veldig alvorlig, for har hatt det så lenge jeg husker.
theoriginalAidskake Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Gamlekjæresten min opplevde samme. Det ble slutt før alle undesøkelsene ble ferdig, men det var absolutt noe som ikke stemte.
Tharos. Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Det er noe som heter hjertebank, er det ikke? Jeg har hatt det noen ganger, men ikke så mye og kraftig som trådstarter. Hos meg føles det ut som om hjertet hopper over et slag, før det banker skikkelig hardt 1-3 ganger, så blir det bra igjen. Se på Pasienthåndboka for mer info.
cyclo Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Det høres virkelig ut som hjertebank eller hjerterytmeforstyrrelser. Alle kan oppleve den, mens noen opplever det veldig ofte. Mange i min familie har det (jeg selv inkludert, men jeg opplever det svært sjeldent). Sannsynligheten er stor for at dette er helt normalt, og noe man heller ikke kan gjøre noe med. Men du bør absolutt gå til legen, for å få stilt en sikker diagnose, da det kan være andre årsaker til problemet også. Jeg kom over en fin artikkel om dette. Les den nå, så får du litt mer innsikt, og stikk til legen på mandag for å få en diagnose. Og bare for å roe deg: Sjansen for at dette er helt normalt er stor. Ikke gå og bekymre deg hele helga nå. Faktisk slik jeg har forstått det er det slik at folk som opplever dette, svært ofte har et veldig sterkt hjerte som tåler mer enn normalen.
jeg_lyver_mye Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 De kan uansett operere inn et nytt mekanisk hjerte . Så dette er fiksbart . Tenk deg hva slags kondissjon du for da .
jultomten Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 De kan uansett operere inn et nytt mekanisk hjerte . Så dette er fiksbart . Tenk deg hva slags kondissjon du for da . 9650039[/snapback] Ja, dette er nok den beste løsningen... On topic: Korte anfall av hjertebank hos unge ellers friske personer er vanligvis ufarlig og normalt. Hvis det medfører svimmelhet og/eller besvimelser kan det av og til være mer alvorlig, og man bør finne ut hva som ligger bak. Det samme gjelder dersom symptomene hovedsaklig kommer i forbindelse med fysisk anstrengelse. Uansett er det fornufitg å snakke med legen din om dette.
Zingzing Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Har hatt noe lignende for 4-5 år siden, satt på skolen om morgenen og plutselig fikk jeg så ekstremt vondt i hjertet, startet å svette og det føltes som om noen trykket en kniv mot brystkassa. Et par sekunder etterpå å forsvant det og jeg var helt frisk. 9646683[/snapback] Tror jeg har det samme noen ganger :/
TronDoZY Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Hadde noe aka det samme for 1-2 år siden. Besvimte en gang og da ble jeg litt urolig. trente som en okse det neste året. merker ingen ting til det nå -.- Jeg mått ha vært ekstremt ute av form :S
cyclo Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Har hatt noe lignende for 4-5 år siden, satt på skolen om morgenen og plutselig fikk jeg så ekstremt vondt i hjertet, startet å svette og det føltes som om noen trykket en kniv mot brystkassa. Et par sekunder etterpå å forsvant det og jeg var helt frisk. 9646683[/snapback] Tror jeg har det samme noen ganger :/ 9651049[/snapback] Det kan faktisk være mage/tarm problemer. Jeg har hatt en del slike anfall, men ikke så kraftig som beskrevet her. Jeg har alltid trodd at det var fordi jeg røykte, men i vår ble jeg diagnosert med mage/tarm problemer, og spesialisten spurte om jeg hadde opplevd slike stikk i brystkasse og svette. Han sa at det var et vanlig symptom på mage/tarm problemene jeg har.
Zingzing Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Har hatt noe lignende for 4-5 år siden, satt på skolen om morgenen og plutselig fikk jeg så ekstremt vondt i hjertet, startet å svette og det føltes som om noen trykket en kniv mot brystkassa. Et par sekunder etterpå å forsvant det og jeg var helt frisk. 9646683[/snapback] Tror jeg har det samme noen ganger :/ 9651049[/snapback] Det kan faktisk være mage/tarm problemer. Jeg har hatt en del slike anfall, men ikke så kraftig som beskrevet her. Jeg har alltid trodd at det var fordi jeg røykte, men i vår ble jeg diagnosert med mage/tarm problemer, og spesialisten spurte om jeg hadde opplevd slike stikk i brystkasse og svette. Han sa at det var et vanlig symptom på mage/tarm problemene jeg har. 9652717[/snapback] Men bare forsvinner det?
cyclo Skrevet 7. oktober 2007 Skrevet 7. oktober 2007 Hva tenker du på? Stikkene i brystkassen? Ja de varer bare en svært kort stund.
fgr Skrevet 16. oktober 2007 Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Hadde noe av det samme når jeg gikk på videregående. I gymtimene kunne hjertet plutselig begynne å slå dobbelt så fort, var ubehagelig, så måtte stoppe opp. Gikk tilbake til den gamle rytmen etter et par sekunder, husker ikke nøyaktig hvor lenge lenger men. Har gått over av segselv. Endret 16. oktober 2007 av jagarock
binko Skrevet 17. oktober 2007 Skrevet 17. oktober 2007 Har akkurat samme som Tharos lenger oppe. Sjekka linkene folk har utdelt her, ser visst ut som det er normalt... Er veldig sjelden, kommer det oftere eller det blir uutholdbart besøker jeg herr doktor-mann. Men tror jeg tar det sofa for nå.
kash Skrevet 18. oktober 2007 Skrevet 18. oktober 2007 Dette høres ut som en arytmi, sannsynligvis en SVT (supraventrikulær arytmi). For friske personer er dette ganske ufarlig, men kan oppleves ubehagelig. Du kan hos lege få en slik 24 timers EKG registreringsboks, og se om du klarer å fremprovosere denne arytmien. Det finnes forskjellige behandlingsformer, jeg ser at noen har nevnt betablokkere. Dette hjelper ofte, men problemet med betablokkere er dersom du driver utholdenhets idrett, så vil dette redusere denne. En annen behandling er det man kaller for RFA ( radiofrekvens ablasjon) hvor man går inn med et kateter i lysken og prøver å lokalisere det fokus i hjertet som utløser arytmien. Da kan dette fokuset brennes bort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå