Gå til innhold

Usenet - ubrukelig tungvindt?


jvc1986

Anbefalte innlegg

Er det bare meg eller er Usenet mye mer rotete og mer styr enn f.eks BitTorrent ol?

For å få opp lister i alt.binaries.dvd (som er på over 33 mill. poster) må man først laste ned flere GB med Header info, for deretter å få en laaaaaang liste med alle enkeltfilene i hver sin melding..

Er det meg som gjør noe feil, eller er det faktisk så tungvindt?

Greit nok at jeg maxer linja når jeg først finner noe interessant, men alt det andre tar liksom bort gleden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes sider som gjør dette lettere. Man laster da ned en fil som innholder informasjon om hvor alle filene som trengs for å laste ned noe (alle rar-filene og par2-filene). Et kompatibelt program kan lese disse filene og laste ned. Selv liker jeg det bedre enn torrents, men det er vel egentlig ganske likt på brukervennlighet. Minuset for usenet blir vel at det gjerne koster litt for tilgang til en god server, og kanskje en liten sum til en side side som indekserer.

Lenke til kommentar
Er det bare meg eller er Usenet mye mer rotete og mer styr enn f.eks BitTorrent ol?

For å få opp lister i alt.binaries.dvd (som er på over 33 mill. poster) må man først laste ned flere GB med Header info, for deretter å få en laaaaaang liste med alle enkeltfilene i hver sin melding..

Er det meg som gjør noe feil, eller er det faktisk så tungvindt?

Greit nok at jeg maxer linja når jeg først finner noe interessant, men alt det andre tar liksom bort gleden.

9632105[/snapback]

 

Prøv www.easynews.com. Koster $10 pr.mnd., men det er verd hver $.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er det bare meg eller er Usenet mye mer rotete og mer styr enn f.eks BitTorrent ol?

For å få opp lister i alt.binaries.dvd (som er på over 33 mill. poster) må man først laste ned flere GB med Header info, for deretter å få en laaaaaang liste med alle enkeltfilene i hver sin melding..

Er det meg som gjør noe feil, eller er det faktisk så tungvindt?

Greit nok at jeg maxer linja når jeg først finner noe interessant, men alt det andre tar liksom bort gleden.

 

Som dravisher sier, du vil heller bruke indekseringstjenester som newzbin, bintube, binsearch og newzleech enn å laste ned store mengder headerdata. De genererer nzb-filer som du ganske enkelt bare åpner i Usenet-klienten din.

 

Prøv www.easynews.com. Koster $10 pr.mnd., men det er verd hver $.

Nja, for min del er tilbudet til EasyNews helt ubrukelig. "Retention is one to two weeks in all binary groups", og enda verre: "$9.98 for 20 Gigabytes". Selv benytter jeg Astraweb for tiden. De tar $15 i måneden for ubegrenset nedlasting, og har rundt 100 dager binary retention (og linjen min makser jeg selvfølgelig alltid ut).

Endret av Oppvaskvann
Lenke til kommentar

Nei, de gjør nok ikke det. Men det gjør UseNetServer, og de har omtrent samme pris og retention som Astraweb. Jeg har aldri benyttet UseNetServer selv, men kompiser av meg som er kunder av de forteller at UseNetServer er en velfungerende Usenet-tilbyder.

 

Men uansett, har du virkelig et behov for SSL? Så sant ISP'en din ikke throttler NNTP-trafikk, ser jeg ikke helt noen grunn til å kryptere trafikken.

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er nødvendig, men tenkte mest på å hindre ISPen eller andre snoke i hva jeg laster ned.

Du kan nok ta det helt med ro, ISPen din gir blaffen i hva du laster ned. :)

 

Hva maxer dere ut på? jeg får ikke brukt hele linja mi, maxer ut serveren på ca 17Mbit.

Jeg har nok ikke i nærheten av så rask linje; 6.5 Mbps.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

www.newzbin.com meget bra men koster litt i mnd for fullt utnytte,,,

 

 

og: det har ingenting og si på speed hvor mange linjer du laster med dravisher.. jeg har mulighet for opptil 8 men bruker bare 4 samme speed og mindre rot(min mening da)

bruker grabit btw(gratis og dritbra)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har selv brukt usenet i et halvt år nå og er kjempefonøyd. Tviler sterkt på at jeg noen gang kommer til å gå tilbake til torrents igjen. I starten så virket usenet veldig vanskelig og uoversiktlig, men det tok ikke lang tid før jeg var vant til det.

 

Det første du trenger er en usenet provider. Jeg bruker Astraweb, og er kjempefonøyd. Det koster $11 i måneden (for dette spesialtilbudet), noe som er det beste tilbudet på markedet for øyeblikket.

 

Neste steg er å finne filene du skal laste ned. Noen laster ned headere, men dette er tungvindt, tregt og plasskrevende. Sider som Bintube og Binsearch lar deg søke etter filer. Det samme gjør Newzbin. Newzbin koster ca. 20kr i måneden, men gjør det utrolig mye lettere å søke etter filer. Du trenger også invite. Newzbin er etter min mening utrolig mye enklere en å finne filer på diverse torrentsider.

 

Til slutt trenger du et program for å laste ned. alt.binz og newsleecher er gode programmer til dette. Alt.binz er gratis, mens newsleecher koster penger. SABnzbd+ er etter min mening det beste programmet.

 

Hastighet er en av usenets sterkeste sider. Jeg makser 12/1 ADSL linjen min konstant og uten problemer, men jeg har oppnådd hastigheter på ca. 50 Mbit/s når jeg har brukt firmanett. Med usenet er det veldig lett å omgå throttling og sperring siden du kan bruke SSL og i mange tilfeller 80-porten. Sikkerheten er også på topp på grunn av SSL-kryptering og fullstendig anonymitet.

 

Etter min mening er usenet fullstendig overlegent torrents. Maks hastighet uansett, enormt utvalg, høy sikkerhet og ingen krav til opplasting er veldig kjekt.

 

Det er heller ikke så dyrt. Du behøver ikke å betale for noe annet enn usenet-serveren. Det er heller ikke noe problem at flere personer deler samme konto (selv om dette er ulovlig), så lenge de ikke kobler til samtidig. 4 stykker kan for eksempel dele på en konto. ($11/4 stykk :dribble:) Jeg og 3 andre har en konto vi laster ned ca. 2 TB/måned og vi har aldri hatt noen problemer med det.

 

En veldig kjekk guide til usenet:

http://www.slyck.com/ng.php

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...