Gå til innhold

Canon 400D og bildetyper


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Her er et spørsmål til dere Canon-eksperter der ute :)

 

Jeg er den stolte eier av et Canon EOS 400D som jeg så smått begynner å bli kjent med. I den forbindelse har jeg et spørsmål angående "bildetypene" man kan velge i menyen. Jeg tenker da på standard, portrett, landskap, nøytral, sort-hvitt osv.

 

Spørsmålet er: Påvirker disse RAW-formatet også? Jeg tar alltid bilder i RAW-format, for jeg liker å kunne redigere bildene best mulig på PC-en i etterkant. Derfor vil jeg gjerne ha minst mulig "oppskarping" og behandling i kameraet.

Imidlertid er det også kjekt å få en .jpg som er best mulig, dersom man ikke kan/vil/orker bruke tid på redigering dersom man skal bruke bildet med en gang. :cool:

 

Kan jeg ha den på "standard" bildetype, og allikevel få en RAW-fil som er (mest mulig) ubehandlet i kameraet? Jeg kan jo sette den på "nøytral" bildetype for å unngå oppskarping og fargekorreksjon i kameraet, men da mister jeg jo også en "ferdighåndtert" .jpg-fil. :hrm:

 

For å teste fort-og-gæli valgte jeg sort-hvitt som bildetype. Da ble både .jpg- og RAW-fila i sort-hvitt (dette ville jeg uansett velge å gjøre på PC-en i etterkant, men er jo kjekt som en test). Betyr dette at RAW-fila også blir oppskarpet og fargekorrigert på samme måte som .jpg-filene, eller er det spesielt for sort-hvitt-typen?

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen problemer med det!

 

Du kan stille inne jpeg til hva du vil, og raw-filen er fortsatt raw, altså ubehandlet.

 

Det eneste som kan ha innvirkning på raw-filen er hvitbalansen.

Du kan justere den et stykke mot varmt eller kaldt, men hvis du har stilt den inn på veldig varmt, for eksempel glødepære, blir bildet veldig blått om du bruker blitz eller tar bilde i dagslys, og da vil du ha lite å gå på for å gjøre bildet varmere.

 

Jeg har den vanligvis på "Overskyet" og endrer den kun hvis jeg må.

Lenke til kommentar
Ingen problemer med det!

 

Du kan stille inne jpeg til hva du vil, og raw-filen er fortsatt raw, altså ubehandlet.

 

 

Takk for raskt svar!

Det er helt perfekt dersom det fungerer som du sier! :)

Men hvorfor ble RAW-fila mi i sort-hvitt når jeg valgte "sort-hvitt" som bildetype? Burde da ikke .jpg-fila bli i sort-hvitt mens RAW-fila forble ubehandlet (altså i farger) ?

Nå er kanskje sort-hvitt en spesiell bildetype, men jeg tenkte at dersom den bildetypen påvirker RAW-fila gjør kanskje de andre det også? :dontgetit:

 

En annen ting (litt off topic) : Har 400D en mulighet for å kontrollere dybdeskarpheten før man tar bilde? Leker meg med forskjellige blenderåpninger og lukkertider, men kan være vanskelig å forutse resultatet, spesielt der jeg vil ha hovedmotivet skarpt mens bakgrunn/forgrunn skal være så uskarp som mulig. Synes også det er litt vanskelig å se det godt nok på kameraskjermen etter bildet er tatt. Resultatet sees best på PC-en i etterkant, men da er det for sent.. Man sparer i alle fall mye redigeringstid dersom man får det rett allerede når man tar bildet :cool:

Lenke til kommentar
En annen ting (litt off topic) : Har 400D en mulighet for å kontrollere dybdeskarpheten før man tar bilde? Leker meg med forskjellige blenderåpninger og lukkertider, men kan være vanskelig å forutse resultatet, spesielt der jeg vil ha hovedmotivet skarpt mens bakgrunn/forgrunn skal være så uskarp som mulig.

9631931[/snapback]

 

Dette gjøres ved å bruke knappen som sitter rett i underkant av objektivutløseren.

Lenke til kommentar

Raw-fila består i bunn og grunn av lysintensiteten målt for hver pixel på sensoren. Slik jeg har forstått det vil picturestyle-instillingene du gjør påvirke hvordan rawfila blir konvertert til et 'ordentlig' bilde for visning, men programmet du bruker for å etterbehandle rawfilene kan fint endre på disse effektene i etter kant.

 

Et lite sistat fra dpreview:

Picture Style presets applied to a RAW image do not degrade the image in any way and can be revised with Canon’s Digital Photo Professional software.

-Vegar

Lenke til kommentar
Men hvorfor ble RAW-fila mi i sort-hvitt når jeg valgte "sort-hvitt" som bildetype? Burde da ikke .jpg-fila bli i sort-hvitt mens RAW-fila forble ubehandlet (altså i farger) ?

Nå er kanskje sort-hvitt en spesiell bildetype, men jeg tenkte at dersom den bildetypen påvirker RAW-fila gjør kanskje de andre det også?  :dontgetit:

 

Det lageres en liten jpg-thumbnail i hver råfil for at det skal gå raskere å bla igjennom bildene.

Endel råfil-behandlingsprogrammer bruker samme innstilliger som kameraet nå de generer forhåndsvisning av fila, men det kan du selvfølgelig endre senere.

 

Hva slags programvare bruker du til å behandle råfilene?

Lenke til kommentar
Det lageres en liten jpg-thumbnail i hver råfil for at det skal gå raskere å bla igjennom bildene.

Endel råfil-behandlingsprogrammer bruker samme innstilliger som kameraet nå de generer forhåndsvisning av fila, men det kan du selvfølgelig endre senere.

 

Hva slags programvare bruker du til å behandle råfilene?

9634429[/snapback]

 

Jeg bruker normalt Photoshop, men siden min "hjemme-PC" er på reparasjon bruker jeg min jobb-PC inntil videre, og der har jeg kun installert programmene som fulgte med kameraet..

Når jeg en eller annen gang får PC-en tilbake fra reparasjon får jeg forske litt mer :cool:

Lenke til kommentar

Det finnes en rekke gode programmer beregnet for å behandle råfiler.

Disse er mye greiere å bruke om man har mange bilder man vil ha juster på da de har muligheter for å lage automatiserte instillinger og verktøyene man trenger lett tigjenglig.

 

Min tidligere favoritt var Pixmantec RawShooter Essentials som var gratis, men det har blitt kjøpt av Adobe, og deres program heter Lightroom, eller Ljosstoga som det heter på norsk.

 

Du kan også prøve ut Phase One og Bibble sine program og finne ut hva du liker best.

Alle kan lastes ned og prøves i en måned.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bruker man ljosstoga, slik jeg gjør, så følger ikke bildestiler som s/h med bildet i konverteringen. Det samme gjelder Photoshop. Når man bruker Canons egne DPP så vil man få de innstillingene som man har gjort med bildestilene i kamera med i konverteringen, slik at et rawbilde som er tatt med kamera i s/h-modus blir gjengitt i s/h. Heldigvis kan man også her gå tilbake til fargeversjonen, fordi et rawbilde er heldigvis fortsatt et rawbilde.

Opplysningene om DPP stammer fra andres uttalelser, og ikke fra egen erfaring.

Lenke til kommentar

Jepp,i DPP kan man selvsagt veksle mellom farger og s/v som man vil, uansett hvilken bildestil man i utgangspunktet brukte under fotograferingen.

Selv digger jeg bildestil "CLEAR" hemningsløst, i overskyet vær med kontrastfattig lys, bruker jeg alltid den(unntatt til bilder med mennesker i), da ser bildene på LCD-skjermen på kameraet skikkelig fete ut, som om man har brukt Fuji Velvia 50. Masse farger og fet kontrast.

Det er selvfølgelig fullstendig overkill å bruke bildene i etterkant på default "CLEAR", siden fargene er overmettet og kontrasten er skyhøy, men når man kikker på skjermen i felten er det inspirerende å se antydingen av et ferdig etterbehandlet bilde. Det gjør det lettere å fotografere på en typisk grå norsk dag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...