Gå til innhold

Kjapt Nforce2 spørsmål.


bebbetufs

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurte på hvordan dual DDR RAM funker. Er det slik at jeg kan ha to stk. 256MB brikker og så en på 512? Hvordan kommuniserer disse da?

 

Hva anbefaler dere?

Kjøpe to stk 512 brikker eller kjøpe 2stk dyrere 256 brikker og så oppgradere med en 512 brikke senere når de blir rimeligere?

 

På forhånd takk.

Bernhard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var ikke mye. Litt skuffende kan man si. Hva anbefales da. Bare kjøpe en brikke med 512 og så kjøpe mer senere. Er litt skrapt nå pga. strømregning. Jeg har hørt at man bør kjøpe minne samtidig viss man skal kjøpe dual slik at man øker sjangsene for å få fra samme batch. Dette skal visst minske sjangsene for stabilitets problemer.

 

PS: Jeg har to stk. TwinMos 512MB brikker m. Winbond i bestilling. Jeg kan enda rekke å avbestille en av dem og spare 1245kr.

 

Takk.

Lenke til kommentar
Det var ikke mye. Litt skuffende kan man si. Hva anbefales da. Bare kjøpe en brikke med 512 og så kjøpe mer senere. Er litt skrapt nå pga. strømregning. Jeg har hørt at man bør kjøpe minne samtidig viss man skal kjøpe dual slik at man øker sjangsene for å få fra samme batch. Dette skal visst minske sjangsene for stabilitets problemer.  

 

PS: Jeg har to stk. TwinMos 512MB brikker m. Winbond i bestilling. Jeg kan enda rekke å avbestille en av dem og spare 1245kr.  

 

Takk.

 

Har de samme brikkene selv og de funker veldig bra. Vet ikke hvor mye bedre ytelsen blir med 2 brikker fremfor 1 ettersom 512 MB er for lite ram... Teoretisk båndbredde blir dobbelt så stor, men ettersom FSBen er begrenset så blir det ikke noe bedre der. Derimot skal dobbel DDR hjelpe på latencyen som er vel så viktig som rå båndbredde.

 

Uansett 512 er for lite... ;)

Lenke til kommentar
Det var ikke mye. Litt skuffende kan man si. Hva anbefales da. Bare kjøpe en brikke med 512 og så kjøpe mer senere. Er litt skrapt nå pga. strømregning. Jeg har hørt at man bør kjøpe minne samtidig viss man skal kjøpe dual slik at man øker sjangsene for å få fra samme batch. Dette skal visst minske sjangsene for stabilitets problemer.  

 

PS: Jeg har to stk. TwinMos 512MB brikker m. Winbond i bestilling. Jeg kan enda rekke å avbestille en av dem og spare 1245kr.  

 

Takk.

 

Har de samme brikkene selv og de funker veldig bra. Vet ikke hvor mye bedre ytelsen blir med 2 brikker fremfor 1 ettersom 512 MB er for lite ram... Teoretisk båndbredde blir dobbelt så stor, men ettersom FSBen er begrenset så blir det ikke noe bedre der. Derimot skal dobbel DDR hjelpe på latencyen som er vel så viktig som rå båndbredde.

 

Uansett 512 er for lite... ;)

 

 

kan du utdype dette? jeg har nettopp nedgradert fra 512mb til 256mb pc2100 ram på et nforce kort og merker knapt forskjell, når skal man kunne merke forskjellen? :roll:

Lenke til kommentar

Det funker ikke å kjøre uten swapfile selv om man har 1Gb ram. WinXP VIL HA swapfile. :( WinXP klikka helt et par ganger for meg før jeg skrudde på swapfile igjen. :(

 

Men tilbake til det orginale spørsmålet, du kan fint kjøpe 2x256Mb minne idag og oppgraderer med en 512Mb brikke seinere på et nForce 2 hovedkort. Såfremt du ikke kjøper et av hovedkortene med kun 2 minnespor. :wink:

 

Pass på at du får 2x256Mb minne på den ene minnekanalen og 512Mb på den andre da. Det er vel 1-2 på en kanal og 3 på en annen på nForce 2 hovedkorta.

 

Ellers så er det skuffende lite ytelse å hente med 2 minnekontrollere i forhold til 1 på nForce hovedkort, det er fordi prosessoren ikke har nok båndbredde til å utnytte mer enn ca 1 av kontrollerne om gangen. Hvis man klarer å kjøre prosessoren på høyere fsb enn minnet så kan det nok hende man vil merke en vesentlig forskjell fra 1 til 2 kanaler. F.eks hadde det vært kult å sett tester av et A7N8X kort som kjører 400fsb på prosessoren og kun 50% hastighet på minnet. Det bør være en merkbar forskjell mellom 1 og 2 brikker da. For med dual så vil du fortsatt ha 400Mhz minnebåndbredde mens med 1 så vil den falle til 200Mhz. Det er også grunnen til at det ikke gir noen ekstra ytelse i vanlig dual. 400fsb og 400Mhz på minnet (800 hvis man regner med dual) så sier det seg selv at prosessoren er flaskehalsen i det systemet.

Lenke til kommentar
Det funker ikke å kjøre uten swapfile selv om man har 1Gb ram. WinXP VIL HA swapfile. :( WinXP klikka helt et par ganger for meg før jeg skrudde på swapfile igjen. :(

 

Funker som en drøm for meg. Sikker på at du ikke har noen sære programmer spm _må_ ha swap?

 

*snip*

 

Pass på at du får 2x256Mb minne på den ene minnekanalen og 512Mb på den andre da. Det er vel 1-2 på en kanal og 3 på en annen på nForce 2 hovedkorta.

 

Vet ikke hvordan det er på andre, men på mitt A7N8X er det slik.

 

Ellers så er det skuffende lite ytelse å hente med 2 minnekontrollere i forhold til 1 på nForce hovedkort, det er fordi prosessoren ikke har nok båndbredde til å utnytte mer enn ca 1 av kontrollerne om gangen. Hvis man klarer å kjøre prosessoren på høyere fsb enn minnet så kan det nok hende man vil merke en vesentlig forskjell fra 1 til 2 kanaler. F.eks hadde det vært kult å sett tester av et A7N8X kort som kjører 400fsb på prosessoren og kun 50% hastighet på minnet. Det bør være en merkbar forskjell mellom 1 og 2 brikker da. For med dual så vil du fortsatt ha 400Mhz minnebåndbredde mens med 1 så vil den falle til 200Mhz. Det er også grunnen til at det ikke gir noen ekstra ytelse i vanlig dual. 400fsb og 400Mhz på minnet (800 hvis man regner med dual) så sier det seg selv at prosessoren er flaskehalsen i det systemet.

 

Dual DDR er bare en bonus. Stabilitet og overklokkingspotensiale er det beste med nForce2 i mine øyne.

 

-KJ

Lenke til kommentar

kan du utdype dette? jeg har nettopp nedgradert fra 512mb til 256mb pc2100 ram på et nforce kort og merker knapt forskjell, når skal man kunne merke forskjellen? :roll:

 

Du merker forskjell når du får et ramforbrukt som ligger over 256 MB. Da ma maskinen begynne å bruke disk som virtuelt minne og diskytelse er elendig i forhold til minneytelse. F.eks. om en jobber litt i Photoshop kommer en raskt over 512 MB forbruk. 1 GB er passe for mitt brukt i alle fall. Hadde selvsagt klart meg med 512, men da hadde ting tatt mye lengre tid...

Lenke til kommentar
Det funker ikke å kjøre uten swapfile selv om man har 1Gb ram. WinXP VIL HA swapfile. :( WinXP klikka helt et par ganger for meg før jeg skrudde på swapfile igjen. :(

 

Men tilbake til det orginale spørsmålet, du kan fint kjøpe 2x256Mb minne idag og oppgraderer med en 512Mb brikke seinere på et nForce 2 hovedkort. Såfremt du ikke kjøper et av hovedkortene med kun 2 minnespor. :wink:

 

Pass på at du får 2x256Mb minne på den ene minnekanalen og 512Mb på den andre da. Det er vel 1-2 på en kanal og 3 på en annen på nForce 2 hovedkorta.

 

Ellers så er det skuffende lite ytelse å hente med 2 minnekontrollere i forhold til 1 på nForce hovedkort, det er fordi prosessoren ikke har nok båndbredde til å utnytte mer enn ca 1 av kontrollerne om gangen. Hvis man klarer å kjøre prosessoren på høyere fsb enn minnet så kan det nok hende man vil merke en vesentlig forskjell fra 1 til 2 kanaler. F.eks hadde det vært kult å sett tester av et A7N8X kort som kjører 400fsb på prosessoren og kun 50% hastighet på minnet. Det bør være en merkbar forskjell mellom 1 og 2 brikker da. For med dual så vil du fortsatt ha 400Mhz minnebåndbredde mens med 1 så vil den falle til 200Mhz. Det er også grunnen til at det ikke gir noen ekstra ytelse i vanlig dual. 400fsb og 400Mhz på minnet (800 hvis man regner med dual) så sier det seg selv at prosessoren er flaskehalsen i det systemet.

 

Bare en liten korreksjon. Det er IKKE CPU-en som er flaskehalsen i systemet, men FSB'en. CPU-en vil bruke alt den har til rådighet. Problemet ligger i at bussen ikke er høyere enn den er.

 

Litt forenkle:

 

CPU --- FSB = 333 MHz --- Minnet = 2 x 400 MHz

 

Her begrenser FSB-en effektiv minnebåndbredde til 333 MHz. Derfor lønne deg seg å øke FSBen til 400 på nForce2 hovedkor:

 

CPU --- FSB = 400 MHz --- Minnet = 2 x 400 MHz

 

Her vil fortsatt FSB-en begrense effektiv minnebåndbredde, men nå har en i det minste 400 MHz mot minnet.

 

 

Intel har vært smarte med P4 her og kjører 533 FSB. Det passer meget bra med 2 x PC2100 MHz. Når Intel legger over til 800 FSB vil de måtte bruke 2 x DDR400 eller PC 3200 for å få maks utbytte av bussen.

 

Synd at EV6 bussen som AMD bruker på XP er begrenset til 400 MHz av designet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...