Gå til innhold

MSI X38 Diamond tråden


Tor-K-El

Anbefalte innlegg

Eneste grnnen for at jeg har bestillt dette kortet er for å teste om jeg kan bruke Pci-e SAS kontrollerene mine på dette kortet. Funker ikkje dette. da sender jeg det tilbake der det kom fra :D

 

Funker det derimot, da blir det 3 stk pci-e x8 SAS kontrollere og en pci-e x1 sata kontroller på samme hovedkort :)

 

 

Er det PCIe kontrollerkort du har, ser jeg ingen grunn til at det ikke skal fungere. Hvilken problemer har du med disse kortene?

 

Ser ut som at MSI K9A2 har integrert støtte for SAS disker.

 

Fra pressemelding:

 

Extra SATA hardware RAID with SAS ready port

The MSI K9A2 Platinum would make an excellent entry-level workstation solution. For mission critical applications it has a unique SAS (Serial Attached SCSI) RAID controller. SAS is commonly used in Enterprise storage solutions. MSI is the first to apply this on a desktop motherboard. The feature will provide advantages on performance, scalability and reliability. Above that, SAS is backwards compatible with SATA drives.

 

Blir litt annet oppsett da, men hvis K10 er en bra CPU, gjør vel ikke d noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har 2 stk LSI pci-e x 8 SAS kontrollere som jeg har testa påAsus P5WDG2-WS Professional og Asus P5K Deluxe. Dette har funket fint.

 

Har lest om at x38 har eller kan ha problemer med andre kort enn skjermkort i pci-e x16 portene. Om dette stemmer for alle x38 kort vil vise seg. Har ikkje hatt noe problemer med de saskontrollerene til nå.

 

Grunnen til at jeg vil ha et nytt hovedkort som har 4 stk pci-e x 16 porter, er at jeg skal ha et adaptec pci-e kontrollerkort i tillegg til de 2 stk pci.e kontrollerene jeg har.

 

Dermed får jeg brukt 1 stk pci-e til skjermkort og 3 stk til SAS kontrollere. I tillegg har jeg en SATA kontroller som går i pci-e x1 porten.

Lenke til kommentar
Har 2 stk LSI pci-e x 8 SAS kontrollere som jeg har testa påAsus P5WDG2-WS Professional og Asus P5K Deluxe. Dette har funket fint.

 

Har lest om at x38 har eller kan ha problemer med andre kort enn skjermkort i pci-e x16 portene. Om dette stemmer for alle x38 kort vil vise seg. Har ikkje hatt noe problemer med de saskontrollerene til nå.

 

Grunnen til at jeg vil ha et nytt hovedkort som har 4 stk pci-e x 16 porter, er at jeg skal ha et adaptec pci-e kontrollerkort i tillegg til de 2 stk pci.e kontrollerene jeg har.

 

Dermed får jeg brukt 1 stk pci-e til skjermkort og 3 stk til SAS kontrollere. I tillegg har jeg en SATA kontroller som går i pci-e x1 porten.

 

Tror ikke det blir noe problem. Kansje det må en BIOS oppdatering til, men siden det fungerer på eldre kort synes jeg det er rart hvis det ikke gjør det på ferdige X38 kort.

Tør jeg spørre hvilken oppgaver du benytter SAS kortene for. Er det hastighet eller stabillitet som er hovedfaktoren her?

Lenke til kommentar

Kjører 0 sikkerhet :D Altså raid-0 :p

 

4 stk i raid-0 er bare for å komme først inn på brett i battlefield og pakke ut rarfiler veldig raskt :)

 

Jeg har en del SCSI disker, og ingen har tatt kvelden enda. Dette er grunnen for at jeg stoler en del på SAS, derav 4 stk i raid-0. Det jeg er redd for, har jeg på raid-5 SATA eller single SATA disker som ligger arkivert i skuffen :)

 

Altså SAS diskene har ikkje noe annen formål enn pure speed. Akkurat derfor jeg overklokker cpu og skjermkort ;) "The need for speed"

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har bestillt mitt for lenge siden, og gleder meg når det kommer ut i butikkene! Eneste jeg bekjymrer meg for er DDR3 prisene :(

 

Får vel selge 8 gig med ddr2 minne for å få råd til 2 gb DDR3.

 

Det er ikkje aktuelt å ha mindre enn 4 gb med ddr3 minne for meg, så det ser ut som jeg må grave dypt i lommeboka :scared:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Har du kjøpt kortet eller har du Abit kortet i sig'en din istedet?

Jeg har bestemt meg for å kjøpe P7N Diamond istedet, da DDR3 er for dyrt nå og jeg vil heller ha SLI.

 

Har litt lyst på versonen med vamnnkjøling da, ser rimelig rått ut :p

Det ble abit ja :-) p7n dianmond ble bestillt på mandag. Ddr 3 ble alt for dyrt. Genialt at msi kommer med et Ddr 2 kort med 4 pci-e. Håper det kommer tidelig i januar, selv om jeg ikkje tror så veldig på det ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...