Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

strømforsyning som fører til død data?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg nå slik at PC-en til muttern og fattern har tatt kvelden for n'te gang :no: Jeg begynner å innse at det kanskje rett og slett ikke er deres komplette inkompetanse innenfor data som dreper komponenter inni PC-en :blush:

Casen:

Etter at maskinen tidl. i sommer sluttet å boote windows fant jeg ut at problemet måtte være hovudkortet deres byttet jeg dette. Det som ble satt inn var ett abit AA8- som ikke lenger var i bruk etter lang,trofast og ikke minst problemfri innsats i min stasjonære pc :love: . Dette har fungert bortimot optimalt helt fram til nå. I dag ble jeg kommandert opp for å fikse. Problemet var rett og slett at det virket som om ikke dataen fikk strøm dvs. jeg hørte en velkjent "klikkelyd" når jeg trkket av og på strøforsyning, men intet mer. av/på-knapp fungerte ikke utenom at jeg av og til fikk litt lys før maskinen sloknet. Etter litt nærmere utforsking fant jeg ut at det på "meldingstavla" på hovudkortet kom opp F.

Jeg lurer dermed på om det kan være at det er noe galt med strømforsyningen, en Thermaltake 680w (støymonster :ohmy: ) slik at den tar knekken på mine stakkars gamle hovudkort :ermm: ?

Det må også tas med at samme powersupply ble brukt i en annen pc med samme hovudkort uten problem, før jeg byttet over til mye stillere mist....

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Thermaltake Purepower 680W er noe skikkelig skrap, det vet jeg fordi jeg har hatt den selv. Har mistanke om at den gjorde noe muffens med hovedkortet i maskinen den sto i, fordi fra tid til annen låste hele maskinen seg. (Har testet alle komponentene, og kom fram til at hovedkortet hadde fått hikke). Den fungerte fint de første 18 månedene jeg hadde den, men så begynte ting å gå "haywire". Ustabile spenninger under last begynte å manifestere seg. (Opptill 7-8% svingninger).

Senere undersøkelser viser at denne strømforsyningen er full av dårlige kondensatorer som antageligvis degraderes ganske kjapt over tid. Se ikke bort i fra at den har gitt hovedkortet ditt også et kraftig spark i hue.

Endret av Smirnoff
Skrevet

ok... takk for svar :) jeg rekner med at du også mener at HK'et har tatt kvelden og aldri våkner opp igjen :thumbdown: men vil det være mulig og ta dette på garantien til TT??..... Kjøpte både hovudkort og Powersupply på samme tid hos mpx så lurer på om jeg rett og slett skal henvende meg til dem ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...