Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Saab 9-5 2.0t 1999 modell


KNurven

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan. driver litt å fundere om dette skal bli min nye bil. Er det noen som har erfaringer med denne modellen og om det er noe jeg må passe på når jeg skal teste den ut. hva må jeg se etter og hvordan bør jeg teste den.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bestekompisen kjøpte nettopp en slik bil.

 

Selv er jeg SAAB-fanboy, men skal uttale meg objektivt om bilen:

 

1999-modellen har ikke mange problemer. Det eneste kjente problemet, er at bremsemuffene (bak skivene, der bremsebåndene sitter) ofte henger og sitter fast. Sjekk at dette er byttet.

 

Det er kjededrift på bilen, så det er ingen registerreim å bytte.

 

Om bilen er pen og hel utvendig og innvendig, er den trolig tatt godt vare på. Om man i tillegg har tilnærmet fult servicehefte, kommer man langt. Motoren holder jo 1.000.000km, så det er ikke ett problem.

 

Rust på en '99-modell bør ikke være ett problem.

 

Det er gode og morsomme motorer, god sittekomfort, med mange instillingsmuligheter og relativt god plass i baksetet.

 

Sedanen tar ca 500 liter bagasje, og du kan legge ned setene. Stasjonsvogna har MYE plass.

 

Ta eventuelt en NAF-kjøptest på den. Koster deg 990,- og da slipper du overraskelser.

 

Vurderer gjerne biler for deg om du poster linker ;)

Skrevet

Vet bare at Saab hadde litt problemer med girkassene til tidlig 9000, og så fortalte en god kollega akkurat meg at kassa hans røyk, på en 2004-modell 9-5. Han fortalte at han kjente litt slark mellom andre og tredje gir, men tenkte ikke noe spesielt over det før det plutselig smalt.

 

Men generelt sett er nok 9-5 knallbiler, og jeg liker de veldig godt.

 

PS: 2-literen med turbo går det lett an å skremme opp i 220 hester, sånn til informasjon ;)

Skrevet

220hk: Ja, men ikke om motoren har gått for langt, eller er hardkjørt.

 

SAAB 9000 var en sjit-bil i forhold til 9-5. De brukte for mye GM-deler, og var tilpasset det amerikanske markedet, som har lange, fine og rette veier.

 

Tror at girkassen i dette tilfellet HELT klart var ett unntak, og ikke reglen. Du finner nok biler av alle merker med dårlige girkasser :thumbup:

Skrevet

Er ingen tvil om at 9000 er amerikansk i oppsettet ja. Jeg freser ikke like mye rundt svingene nå, som jeg gjorde når jeg kjørte Escort MK5b.

 

Nok om det. Saab 9-5? Go for it!

Skrevet

Har akkurat kjøpt en 9-5 1999 hos en vw forhandler i Arendal. Km.stand 190.000 Sjekket hos Saabforhandler tilstanden på motor og fikk vite at den hadde ulyd i registerkjede og en liten bank agregataksel. Konklusjon: Gåen motor. Sjekk av servicebok viste at der ikke er utført oljeskift og filterskift på hver 10000km.

Dette er meget viktig på disse motorene. Hadde opp til 40000 mellom skifta.

Jeg får nå helt ny motor av vw.

Sjekk ulyd i register hos en Saabforhandler. det kan lønne seg.

Forøvrig er jeg meget fornøyd med min 9-5 etter å ha kjørt 99,900.9000 i flere år.

Kan opplyse at 9000 er den siste "ekte" saab. GM kom inn i bilde først på 900,9-3 og 9-5.

Tips om chip-trimming mottas med takk.

Skrevet

Ikke enig i at 9000 er ekte SAAB. 900 er siste "ekte" SAAB, GM overtok i 94. Post 94-SAAB er GM og ikke lenger "ekte" i så måte. De produseres fremdeles i Trollhättan :)

 

On topic: Det bør være poengtert i serviceheftet at registerkjedet er sjekket. Dette gjøres på 100K-service. Oljeskift finner man i serviceheftet, eller i dørkarmen, på ett klistremerke der.

Skrevet

Det ble rullet ut ca. 500.000 bilder fra SAAB.

Produksjonen gikk fra 1985 og fremover. Bilen var vel SAABs første seriøse flørt med det amerikanske markedet. Den første varianten var mer eller mindre uforandret frem til 1992. :)

 

I begynnelsen hadde den ikke mange GM-deler.. Det stemmer.

Skrevet

takk for nyttige info..

 

Noen som har tipps om chipping og hvor det er best og kjøpe\gjøre dette?

hvor mye skal bilen ha gått før dette ikke er å annbefale?

Lurer også på om det er "vanskelig" og bytte ut cdspilleren i bilen. dette er vel såkalt innebygget og muligens litt vanskelig og erstatte? noen som har gjordt noen "modds" på dete?

Skrevet (endret)
Det er kjededrift på bilen, så det er ingen registerreim å bytte.

 

Om bilen er pen og hel utvendig og innvendig, er den trolig tatt godt vare på. Om man i tillegg har tilnærmet fult servicehefte, kommer man langt. Motoren holder jo 1.000.000km, så det er ikke ett problem.

'

Hvor i alle dager får du det fra - at motoren holder 1 mill km??

 

Jeg jobber på Saab og vi bytter motor på en bil i uka...

 

Saab 9-5 er en av de få bilene som du ikke får IF bruktbilgaranti på, nettopp pga av motoren.

 

De siste tre ukene har vi skiftet motorer på 4 stk 9-5, alle med registerkjede havari og komplett servicehefte. Bilene er kjørt fra 80-130000 km og kun den ene bilen hadde kjørt 4.000 km over serviceintervallet.

Endret av turboknut
Skrevet
'

Hvor i alle dager får du det fra - at motoren holder 1 mill km??

 

Jeg jobber på Saab og vi bytter motor på en bil i uka...

 

Saab 9-5 er en av de få bilene som du ikke får IF bruktbilgaranti på, nettopp pga av motoren.

 

De siste tre ukene har vi skiftet motorer på 4 stk 9-5, alle med registerkjede havari og komplett servicehefte. Bilene er kjørt fra 80-130000 km og kun den ene bilen hadde kjørt 4.000 km over serviceintervallet.

 

Er dette på grunn av oljeproblematikken? SAAB har jo refundert en hel bråta med penger på grunn av dette. Vet det forårsaket en god del motorhavarier...

 

En godt vedlikeholdt motor går 'fint' en million. Enkelte motorer med iboende konstruksjonsfeil, slik som på tidlige 9-5 og Hyundai H1, går naturlig nok ikke så langt.

 

Min mors Volvo hadde gått som Drosje, og den passerte 700000 før tyven herpet den.

Skrevet
takk for nyttige info..

 

Noen som har tipps om chipping og hvor det er best og kjøpe\gjøre dette?

hvor mye skal bilen ha gått før dette ikke er å annbefale?

Lurer også på om det er "vanskelig" og bytte ut cdspilleren i bilen. dette er vel såkalt innebygget og muligens litt vanskelig og erstatte? noen som har gjordt noen "modds" på dete?

 

 

SAAB skal ha 15-18000 for å oppgradere anlegget fra det "dårligste" til det beste, avhengig av om du har dårligst eller nest dårligst anlegg.

 

Blaupunkt selger anlegg som passer i bilen, både med og uten touch-screen, osv.

 

Chipping av en 99'modell 9-5 er det bare å glemme...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...