henkeZ Skrevet 30. september 2007 Skrevet 30. september 2007 Hei, er ikke dette veldig mye kromatisk abberasjon? Nikon D200 og Sigma 70-200 f2.8 APO
buitre Skrevet 30. september 2007 Skrevet 30. september 2007 CA skyldes objektivet, ikke kamerahuset( moire skyldes kamerahus, f.eks.) Det er en del CA i bildet, ja. Det er fullt mulig å fjerne dette med programvare. DxO har modul for D200+Sigma 70-200f/2,8. Last ned prøveversjon og sjekk resultatet.
henkeZ Skrevet 30. september 2007 Forfatter Skrevet 30. september 2007 CA skyldes objektivet, ikke kamerahuset( moire skyldes kamerahus, f.eks.) Det er en del CA i bildet, ja. Det er fullt mulig å fjerne dette med programvare. DxO har modul for D200+Sigma 70-200f/2,8. Last ned prøveversjon og sjekk resultatet. 9604572[/snapback] Takk for svar buitre. Kan noen mod. flytte denne til riktig kategori(objektiver,blits). Skal ikke "APO" forhindre CA?
Anew Skrevet 30. september 2007 Skrevet 30. september 2007 Skal ikke "APO" forhindre CA? 9604592[/snapback] APO bidrar til redusert KA, og ikke minst bedre skarphet. Jeg syns det var voldsomt merkelig oppførsel fra dette objektivet - har aldri sett defokuserte områder se sånn ut. Er dette vanlig oppførsel fra Sigma 70-200/2.8?
henkeZ Skrevet 30. september 2007 Forfatter Skrevet 30. september 2007 Skal ikke "APO" forhindre CA? 9604592[/snapback] Jeg syns det var voldsomt merkelig oppførsel fra dette objektivet - har aldri sett defokuserte områder se sånn ut. Er dette vanlig oppførsel fra Sigma 70-200/2.8? 9604652[/snapback] Jeg også synest det er voldsomt, men jeg har mange bilder av både fotballspillere osv. der jeg ender opp med lilla kanter. Litt rart siden mitt gamle objektiv til Canon(EF 90-300) ikke gir et eneste tegn til CA når jeg bruker det på 350D.
henkeZ Skrevet 30. september 2007 Forfatter Skrevet 30. september 2007 (endret) Her er ett eksempel: EDIT: Var ikke veldig synlig her, men det var det i Windows Photo Gallery. Endret 30. september 2007 av jhdjupvik
MrLee Skrevet 30. september 2007 Skrevet 30. september 2007 Nå er det jo godt mulig at den etterhvert berømte kvalitetskontrollen til Sigma er ute og går igjen da?
Anew Skrevet 30. september 2007 Skrevet 30. september 2007 Jeg også synest det er voldsomt, men jeg har mange bilder av både fotballspillere osv. der jeg ender opp med lilla kanter. 9604669[/snapback] Noen som kjenner objektivet får uttale seg, men fuglebildet ser ikke bra ut (fotballspillerne ser jo helt fine ut), og jeg har vanskelig for å tro at et rimelig høyt ansett objektiv som dette skal være slik.
Magpal Skrevet 30. september 2007 Skrevet 30. september 2007 Håper du får skarpere bilder enn det, for skarpheten på det siste bildet så heller ikke særlig bra ut. Mulig du har fått et av sigmas mandagsobjektiver?
henkeZ Skrevet 30. september 2007 Forfatter Skrevet 30. september 2007 Håper du får skarpere bilder enn det, for skarpheten på det siste bildet så heller ikke særlig bra ut. Mulig du har fått et av sigmas mandagsobjektiver? 9605010[/snapback] Jeg skal til Ålesund for å ta bilder av AaFK-Tromsø etterpå, kan legge ut bilder her så får vi se. Objektivet er bare 2 uker gammelt, kjøpt på FotoVideo.
silverhalide Skrevet 30. september 2007 Skrevet 30. september 2007 Hjælpe og trøste, det var noe av det styggeste "out-of-focus" jeg har sett! Dette må da være feil i objektivet? Skjønt. Jeg har en kollega som har vandret rundt med Sigma 70-200mm i et par uker nå, og rapporterer om ALLE typer underlige problemer (På en Nikon). Her hadde jeg sporenstreks gått til FotoVideo og fått en tilgodelapp!
henkeZ Skrevet 30. september 2007 Forfatter Skrevet 30. september 2007 Hjælpe og trøste, det var noe av det styggeste "out-of-focus" jeg har sett!Dette må da være feil i objektivet? Skjønt. Jeg har en kollega som har vandret rundt med Sigma 70-200mm i et par uker nå, og rapporterer om ALLE typer underlige problemer (På en Nikon). Her hadde jeg sporenstreks gått til FotoVideo og fått en tilgodelapp! 9605227[/snapback] Mener du bilde 1 eller bilde 2? Bilde 1 var bare ett snapshot, tok bare et bilde for å sjekke om det va CA. Det er veldig mye croppet. Bilde 2(av fotballspilleren) ser ikke så forferdelig gale ut på min laptopskjerm.
Anew Skrevet 30. september 2007 Skrevet 30. september 2007 (endret) Svein Gunnars poeng er, som jeg også forsøkte å si i mitt første innlegg, at det defokuserte i bilde 1 ikke bare utviser KA, men er direkte stygt å se på. Her er det nesten nødt til å være noe veldig galt - om ikke tror jeg dette objektivet hadde hatt et særdeles dårlig rykte, og det har det tross alt ikke. Endret 30. september 2007 av Anew
Magpal Skrevet 30. september 2007 Skrevet 30. september 2007 Det gjelder forsåvidt for bilde 2 også. Enten er det resizet i en dårlige editor, eller så er det rett og slett ganske soft. Mulig du har bommet på fokusen, for jeg ser du har brukt blender 2.8. Har du flere bilder tatt med dette objektivet?
henkeZ Skrevet 30. september 2007 Forfatter Skrevet 30. september 2007 Her er ett bilde fra kampen idag:
Gissan Skrevet 30. september 2007 Skrevet 30. september 2007 Det siste var heller ikke særlig bra, men bedre enn ditt første fotballbilde. Ta objektivet med deg til fotovideo og krev pengene tilbake. Dette er for dårlig av Sigma.
fototim Skrevet 30. september 2007 Skrevet 30. september 2007 Her er ett bilde fra kampen idag: 9608232[/snapback] Undereksponert. Ellers så ser jeg ikke noen alvorlige problemer med dette på min skjerm. Mvh Tim Typo
haakonts Skrevet 30. september 2007 Skrevet 30. september 2007 Her er ett bilde fra kampen idag: 9608232[/snapback] Fint om du hadde lagt ved Exif når du la ut bildet. Vanskelig å vurdere hva som er problemet nå man ikke kan se innstillingene som det er tatt ved. Bildet er litt undereksponert og ikke helt skarpt. Men det kan jo skyldes bevegelse og ikke at objektivet er uskarpt. Eller ser jeg ikke noe problem med CA i dette eller det andre fotballbildet. Det første du viser til er jo en typisk situasjon der CA oppstår, så jeg er i grunnen ikke så overrasket over at du får det der. Skal du finne ut om det er skarpt så må du til med murvegg, stativ og kontrollerte lysforhold er jeg redd. Testing av objektiver er ikke lett. Jeg har en eldre utgave av dette objektivet og har ikke sett noe spesielle problemer med CA. Nikon 85mm f1.4 er mye, mye verre i så måte (men det har da andre fantastiske egenskaper). Tror det er litt tidlig å gå tilbake til FotoVideo med det ennå på bakgrunn av det vi har sett her. Håkon
magneska Skrevet 1. oktober 2007 Skrevet 1. oktober 2007 (endret) Ta objektivet med deg til fotovideo og krev pengene tilbake. Dette er for dårlig av Sigma. 9608795[/snapback] Synes også det er litt tidlig å skylde på objektivet. Greit at fotballbildene er uskarpe, men det trenger ikke å være Sigma sin feil! Endret 1. oktober 2007 av magneska
Anew Skrevet 1. oktober 2007 Skrevet 1. oktober 2007 Fotballbildene er én ting, men er det virkelig mulig at det fuglebildet skal se så til de grader jævlig ut?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå