Gå til innhold

Hva må til for å få sånne bilder?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

F-nummer er en av 3 metoder for å kontrollere hvor mye lys som slippes inn til kameras sensor (ISO og lukkertid er de to andre).

 

Noen vanlige f-nummer

1.0 - 1.4 - 2 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22

 

Lavt f-nummer og du slipper inn mye lys til sensoren, men det gjør også at du får liten dybdeskarphet.

Høyt f-nummer og du slipper inn lite lys og mesteparten av det som er foran kamera burde være i fokus. For å brukke dette trenger du mye lys eller en lang lukkertid for å kompansere for lite lys.

Lenke til kommentar
I og med at det mange glade amatører her inne så kan det tenkes at resultatet blir bedre og rimeligere hvis du får noen med rett kunnskap og riktig utstyr til å komme å ta bildene.

 

CH

9598742[/snapback]

 

Enig med CH, her. Det må nok litt erfaring og utstyr til for å ta slike bilder. Ser ut som om det er skutt to blitzer gjennom vinduene + en vid-vidvinkel.

Lenke til kommentar
vidvinkel, lang eksponering og bruk av godt lys, ikke blitz.

Sjekk vedlegget så ser du bilde med og uten blitz, ganske stor forskjell

Men når det er sagt så er virker bruk av ekstrem vidvinkel ganske useriøst da :)

9600744[/snapback]

 

På det siste bilde uten blitz?

 

Jeg skjønner at kanskje vi ikke skal prøve på vidvinkel og ekstern blitz, kan bli for avansert.

 

I dag har vi ett Ixus digitalkamera, vil vi hente noe på å heller kjøpe ett speilreflex kamera, m.t.p. at vi ikke er noen fotografer?

Lenke til kommentar
I dag har vi ett Ixus digitalkamera, vil vi hente noe på å heller kjøpe ett speilreflex kamera, m.t.p. at vi ikke er noen fotografer?

9617212[/snapback]

Utvilsomt ja.

 

For eksempel Nikon D40(x), Sigma 10-22mm og en SB600 ekstern blitz (som du i første omgang monterer på kameraet). Dette vil bli veldig mye bedre enn deres kompaktkamera, og det vil ikke være så veldig mye mer enn kunnskap som mangler for å få til bildene du viser til over.

Lenke til kommentar
vidvinkel, lang eksponering og bruk av godt lys, ikke blitz.

Sjekk vedlegget så ser du bilde med og uten blitz, ganske stor forskjell

Men når det er sagt så er virker bruk av ekstrem vidvinkel ganske useriøst da :)

9600744[/snapback]

Er 10mm vidvinkel på 1.5 cropkamera for bilinteriørbilder useriøst? Dette skjønner jeg ikke at det går an å mene, betyr smiley'en at du er ironisk?

 

Jeg blir heller irritert når jeg kikker etter bil på finn.no og selger har tatt bilder med for trang bildevinkel slik at man ikke får noe overblikk over hvordan bilen ser ut inni.

 

Angående blitz eller ikke. Bildeeksempelet ditt er tatt der blitzen er retta framover. Resultatet blir som ofte bedre når man retter blitzen oppover med enten biltak som reflektor eller noe bedre (derfor kjøper man ekstern blitz).

 

(edit: lagt til blitzkommentar)

Endret av berland
Lenke til kommentar

Nå sitter jeg og skal bestille.

 

Blir da Nikon D40 (trenger vel ikke x'en?)

Nikon SB-600 (den er med fjernstyring?)

Også var det linse..

På www.mpx.no har de denne: "Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM Nikon

For Nikon Dig. Speil (ikke fullformat)."

 

Er det riktig?

Hva betyr "ikke fullformat"?

 

Edit: hvilket minnekort burde jeg kjøpe?

Endret av dreuf
Lenke til kommentar
Blir da Nikon D40 (trenger vel ikke x'en?)

Nikon SB-600 (den er med fjernstyring?)

SB600 er med fjernstyring ja, men D40 kan ikke styre den uten ekstrautstyr. Du må ha D70(s), D80 eller høyere for det... Evt. en SU-800 (Wireless Speedlight Commander SU-800).

 

'Ikke fullformat', betyr at du ikke kan bruke det objektivet på et filmhus fra Nikon, eller den nye Nikon D3 i annet enn crop-modus. Det har ingen betydning for deg...

 

Når det gjelder minnekort, er det Sandisk og Lexar som anbefales. Sandisk Ultra II eller Extreme III 2GB holder lenge på et D40, da har du plass til rundt 350-360 bilder i RAW (ca 580 i JPEG Fine).

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Nå sitter jeg og skal bestille.

 

Blir da Nikon D40 (trenger vel ikke x'en?)

Nikon SB-600 (den er med fjernstyring?)

Også var det linse..

På www.mpx.no har de denne: "Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM Nikon

For Nikon Dig. Speil (ikke fullformat)."

 

Er det riktig?

Hva betyr "ikke fullformat"?

 

Edit: hvilket minnekort burde jeg kjøpe?

9618056[/snapback]

 

D40x er ikke veldig viktig kontra D40, så lenge du ønsker å spare en tusenlapp ihvertfall. SB600 støtter fjernstyring, men D40 kan ikke fyre av eksterne blitzer trådløst, da må du opp på D80. Jeg vil tro dere kommer langt med SB600 fastmontert på D40 så lenge man husker å peke blitzen opp i taket eller lignende.

 

"Ikke fullformat" betyr at du ikke kan bruke dette objektivet (med bilde på hele bildebrikka) på Nikons splitter nye D3 som koster 40-50 tusen (dette er riktig objektiv, jeg sa feil når jeg sa 10-22)

 

Minnekortet er nok mindre kritisk i denne sammenhengen. 2 GB brikker til 2-300 kr er passende.

Lenke til kommentar
D40x er ikke veldig viktig kontra D40, så lenge du ønsker å spare en tusenlapp ihvertfall. SB600 støtter fjernstyring, men D40 kan ikke fyre av eksterne blitzer trådløst, da må du opp på D80. Jeg vil tro dere kommer langt med SB600 fastmontert på D40 så lenge man husker å peke blitzen opp i taket eller lignende.

Jepp, og så lenge det er snakk om fotografering inne i en bil, vil nok også SB-400 være kraftig nok til de aller fleste formål. Men den kan ikke fjernstyres, om det skulle bli ønskelig en gang i fremtiden...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...