Gå til innhold

Reklamasjon på bærbar pc


xenoxz

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg skal klage på en bærbar jeg kjøpte av komplett i desember 2004.

 

PC-en har hatt gjentatte problemer, spesielt med kontaktfeil i skjermen slik at den flimrer og skrur seg av og slikt. Den har blitt "reparert" av InfoCare to ganger tidligere, begge gangene ble jeg videresendt dit av komplett.

 

Har tenkt å reklamere og kreve heving av kjøpet.

 

Viser til lovverket; Forbrukerkjøpsloven §30. Selger har ikke rett til mer enn TO forsøk på avhjelp. Og; forbrukerkjøpsloven §32. Jeg har rett til heving av kjøpet ettersom mangelen er vesentlig (en bærbar pc er ubrukelig uten en fungerende skjerm).

 

Har i denne sammenhengen noen spørsmål:

 

1. Er det helt usannsynlig å tro at komplett kommer til å la meg heve kjøpet i heletatt? Det er jo helt i henhold til forbrukerkjøpsloven; det er innenfor 5 år, det er produksjonsfeil og jeg har allerede gitt dem TO sjangser på reparere produktet. Jeg bør jo da kunne få heve kjøpet? Eller?

 

2. Hvor mye får jeg igjen ved heving av kjøpet? Kjøpspris? Eller prøver de seg på å regne ut nåverdien?

 

3. Jeg er avhengig av å ha en bærbar datamaskin på skolen. Hvor lenge vil det ta før jeg før pengene tilbake?

 

Brevet jeg kommer til å sende ligger som vedlegg.

 

Tar med glede imot kommentarer/forslag til endringer i kravet.

 

Edit: Brukte forresten denne generatoren for å skrive brevet. Om noen skulle begynne å flame meg for å ikke gi forbrukerportalen cred =P

post-5988-1190984672_thumb.jpg

Endret av xenoxz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut til at du har retten på din side her! Jeg ville gjort det samme. Brevet så fint ut, men kanskje det er litt unødvendig å true med Forliksråd/Forbukerråd før de i det hele tatt har fått sjansen til å se på saken..? Det kan du evt. heller komme tilbake til senere. Det hadde vel ikke skadet å referere til de eksakte paragrafene i Forbukerkjøpsloven heller, forsåvidt. Jeg har erfart i klagesaker at jo mer du viser at du har peil, jo bedre sjanser har du.

 

Jeg er ikke sikker på hvordan de vurderer varens verdi.. er redd for at dette er åpent for tolkning. En tre år gammel PC er jo ikke mye verdt i dagens kroneverdi. Er det noen som vet?

Lenke til kommentar

Mulig det kanskje er litt vel aggressivt ja.. Det der var del av malen fra forbrukerportalen.no. Mulig jeg fjerner det, får se.. Dette er tross alt den 3. gangen det er samme feilen med maskinen.

 

Det var akkurat det med pris jeg egentlig lurte mest på. De skal jo egentlig ikke få lov å vurdere nåverdi? De må jo betale tilbake hele kjøpesummen og, i følge forbrukerportalen.no, også betale renter.

 

Om jeg uten videre får tilbake de 13 000kr jeg betalte den gangen vil jeg selvfølgelig være overlykkelig, men har jeg ikke egentlig også krav på det?

Endret av xenoxz
Lenke til kommentar

Det å true med forliksrådet osv. i første brevet føler jeg blir litt feil siden du enda ikke har hatt negativ opplevelse mot komplett i reklameringssaken. Komplett har, etter hva jeg har skjønt, fulgt reglene til punkt og prikke hittil, og virker ikke motvillige til å gjøre dette. Det at du truer på denne måten kan gjøre at komplett blir heller motvillige siden de ikke ser noen grunn til å få ett brev med trussler, dermed kan det hende din sak ikke blir lagt som øverste prioritet. Fjern heller truslene og la det som står i brevet være saklig og objektivt. Stå på at du skal ha heving, men ikke bruk trusler mot komplett. Det kan du heller komme med hvis du får negativ tilbakemelding på klagen. Det lønner seg alltid å være høflig og saklig til de har gitt deg en grunn til å henvise til andre mulige løsninger (som forliksrådet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Når det gjelder heving av kjøp, er lovens normalordning at hele kjøpesummen tilbakebetales med renter fra reklamasjonsdato. Dog kan selgeren kreve fradrag for "vesentlig nytte" forbrukeren måtte ha hatt av tingen, men da har kjøper rett på renter av hele kjøpesummen fra kjøpsdato (betalingsdato).

 

I sistnevnte tilfelle, beregnes nyttevederlaget ved å dele kjøpesummen på tingens normale brukstid (i tilfelle bærbar PC synes 5 år rimelig) og gange med hvor lenge produktet har vært i bruk. Dog skal kjøperens ulempe, merarbeid og kostnader tas med i betraktningen, dette kan redusere nyttevederlaget selger kan kreve. Rentene kjøper har rett på, regnes ut ved hjelp av forsinkelsesrente.no.

 

Fkjl. kapittel 10.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Så... jeg vil enten få tilbake 13000 + bittelitt renter fra idag til dagen jeg får pengene..

 

eller 13000 - ((13000/5)*3) = 5200 + renter?

 

Fra forsinkelsesrente.no;

Beløp kr: 5 200

Renter kr: 1 398

Sum kr: 6 598

 

 

Så.. 13k eller 6,5k ?

 

Får jeg noe tilsvarende denne PC-en til bare 6500kr da?

 

Pentium M 1,8ghz med 1GB minne. 1400x1050 oppløsning på 15,4".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Så... jeg vil enten få tilbake 13000 + bittelitt renter fra idag til dagen jeg får pengene..

 

eller 13000 - ((13000/5)*3) = 5200 + renter?

 

Fra forsinkelsesrente.no;

Beløp kr:  5 200

Renter kr:  1 398

Sum kr:  6 598

 

 

Så.. 13k eller 6,5k ?

 

Får jeg noe tilsvarende denne PC-en til bare 6500kr da?

 

Pentium M 1,8ghz med 1GB minne. 1400x1050 oppløsning på 15,4".

9594739[/snapback]

Nei, det blir ikke riktig. Skulle vært mer presis over. Renten beregnes av hele kjøpesummen, altså 13 000. Altså 13 000 + renter på 13 000 fra desember 04 - bruksfradrag for 2 år 10 måneder = sum utbetalt.

 

I mangel av nøyaktige tall kommer et anslag:

13 000 / (5*12) = 217 kr/mnd. nyttevederlag

 

217kr * 34 mnd = 7378 kroner nyttevederlag

 

Renter fra 1.12.04: 3527 kroner

 

13 000 + 3527 - 7378 = 9149 kroner utbetalt (med forbehold).

 

Men det normale er at problemene til kjøper ofte utligner selgers nyttevederlag, og kun den opprinnelige kjøpesummen tilbakebetales.

Lenke til kommentar

Okei takk =)

 

Da gjenstår bare tiden.. hvor lang tid tror dere det vil ta fra jeg sender kravet, til det blir godkjent, sending av pakken, og behandling hos komplett?

 

5-6 dager for behandling av eposten?

2-4 dager for sending av pakken?

5-6 dager for behandling av pakken?

1-2 dager for overføring av penger?

 

Altså 13-18 dager? Om jeg er uten maskinen min i 14 dager vil jeg slite på skolen, rett og slett.

 

Noen som har erfaringer med slik kundebehandling hos komplett?

 

Bare sånn ps; jeg har brukt komplett lenge, og har alltid vært fornøyd med servicen der. Er ikke nervøs for å få en vanskelig kundebehandler egentlig, men er litt bekymret for hvor lang tid det vil ta.. =/

Lenke til kommentar

Husker jeg benyttet meg av å sende inn en barebone som ikke fungerte (var over 14 dager siden jeg kjøpte den, så jeg fikk ikke benyttet meg av angreretten). Egentlig skulle komplett ha mulighet til å reparere, men jeg sendte den inn med vedlagt brev med kvittering på varen og fikk pengene inn på konto. Det var det problemet.

 

Så komplett er nok veldig seriøse med dette. Det ordner seg nok =O)

Lenke til kommentar

Siden det er 3. gang med samme feil er loven veldig klar, og du som kunde skal i en sak som det her kun forholde deg til Komplett. De kan kreve at maskinen sendes til InfoCare for å konstatere feilen, men så fort InfoCare har funnet ut at det er samme type feil for 3. gang har du krav på heving fra Komplett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...