Gå til innhold

200hk e-tec til dorging?


Anbefalte innlegg

hei

 

vi har nettopp kjøpt ny båt, denne er utrustet med en Evinrude e-tec 200hk HO. har hørt at om man dorger med motorer så kan de "gå sur". hva vil dette si?, blir det som om man daukjører motorene?. går det an å dorge en 20 fots båt med 200hk eller bør vi ha en mindre ekstramotor vi kan senke ned til dorging?

 

ulemper med stor motor til dorging?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det burde gå veldig fint med den motoren, da den har innsprøytning, og er så og si umulig og kjøre sur.

Eneste ulempen er vel kanskje at det kan gå litt fort selv på tomgang, avhengig av båten.

Jeg synes det ser direkte fælt ut med en ekstra motor hengende på båten, og ville ungått det var jeg deg.

Da ville jeg heller kjøpt meg en annen liten båt til dorging, men det er jo ikke sikkert du vil/har mulighet til det ;)

Lenke til kommentar
hei

dorger med motorer så kan de "gå sur". hva vil dette si?

9590893[/snapback]

Dette gjelder på gammle 2-takter med vanlig forgasser og olje i bensin. Også som csViRuS sier, eneste var at medstørms så ble det litt for stor fart ett noen ganger når vi dorga.

Jeg og eldste guttongen var ute hele forje søndag og fiska, motoren gikk hele dagen på tomgang fra kl 0830-1700 og ikke antydning til surning (mercury optimax 115hk)

 

Må legge til en ting, mulig du vet det.. Men vær obs på ikke å fylle på og kjøre med vanlig tcw3 totakt olje, våre motorer skal ha spesial olje for DFI motorer. Den er litt dyr, men til gjengjeld bruker de ikke mye olje.

Jeg kjøper quicksilver DFI olje hos lokal forhandler og betaler for 3 x 4 liter, 12 liter til 940.-

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
hei

dorger med motorer så kan de "gå sur". hva vil dette si?

9590893[/snapback]

Dette gjelder på gammle 2-takter med vanlig forgasser og olje i bensin. Også som csViRuS sier, eneste var at medstørms så ble det litt for stor fart ett noen ganger når vi dorga.

Jeg og eldste guttongen var ute hele forje søndag og fiska, motoren gikk hele dagen på tomgang fra kl 0830-1700 og ikke antydning til surning (mercury optimax 115hk)

 

Må legge til en ting, mulig du vet det.. Men vær obs på ikke å fylle på og kjøre med vanlig tcw3 totakt olje, våre motorer skal ha spesial olje for DFI motorer. Den er litt dyr, men til gjengjeld bruker de ikke mye olje.

Jeg kjøper quicksilver DFI olje hos lokal forhandler og betaler for 3 x 4 liter, 12 liter til 940.-

9591522[/snapback]

Ikke for å stjele tråden, men den oljen.. Skal den brukes på alle typer motorer med innsprøytning?

Lenke til kommentar
Ikke for å stjele tråden, men den oljen.. Skal den brukes på alle typer motorer med innsprøytning?

9593947[/snapback]

Ja så lenge det er Direct fuel injection 2-takter så ja. Men ref til instruksjonsbok.

Må editere inn en liten ting her, i min instruksjonsbok står det:

Dersom Mercury Optimax/DFI eller Quicksilver DFI- 2 Taktsolje ikke er tilgjengelig, anbefales det å bruke TC-W3 premium plus- 2 Taktsolje.

(Det kan oppstå alvorlig motorskade ved bruk av olje med dårligere kvalitet)

 

Men aldri i verden om det skal komme en dråpe tcw3 olje på min motor. Her har jeg til enhver tid minst en kanne â 4 liter DFI olje i båten.

 

Jeg vet om en som dørger med 2x250etec så går nok fint ja :)

9594055[/snapback]

Ja det er stort sett ok, for båtene blir jo større og tyngre deretter også så er ikke dermed sagt at man får 12knop på tomgang heller :D

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

ja kjør på shell nautilus bio outboard, denne har jeg kjørt selv i masse år.

Mener via anna forum eller noe at du skal være litt skepsit til biltema sin.. Husker ikke. men kan sjekke det opp.

Men uansett så kan/skal du kjøre på vanlig tcw3 olje ja. Men gjerne syntetisk og biologisk nedbrytbar, alla shell nautilus bio outboard

Lenke til kommentar

Norge har jo veldig strenge krav til olje, så skal ikke være noe problem og bruke biltema-olje, kjøpte en 5 liter med den nå nettop, men synes den blanda seg litt dårlig ut......

 

vbjornevik, på din motor er jeg ganske sikker på at du skal ha spesialolje, ta kontakt med evinrude/johnson forhandler og spør de.

Lenke til kommentar

oioioi..

 

vær nøye med oljen, bruk kun original olje for alle motorer uten om "gamle" der dere blander olje direkte i bensinen.

 

Tenker på alle 2 takt med/uten innsprøytning, bare du har seperat oljesmørning. Har jobbet 5 år på båtverksted, og sett for mange havarier pga "feil" olje.

 

I moped tiden min, skar jeg et nytt trimsett etter kort tid, første tanken jeg kjørte det på biltema 2-t olje. oljen fungerer sikkert bra den, til sitt bruk ;)

Lenke til kommentar

Ring forhandler å spørre. for du hadde vel ikke boka på den..

Er blitt litt i tvil angående oljen på din.. altså ficht.

Er det injectorer eller forgassere?

 

Mener en kompis av meg kjører den shell nautilus bio outboard på sin 99mod 90hk Evinrude Ficht ram, for det er olje vi får kjøpe rimelig via jobb til vanlig "gammeldagspåhengs"

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Og xd50 er en halv/semi-syntetisk olje, xd100 er full syntetisk olje.

Om man skal bruke den hele vinteren i minusgrader fullsyntetisk, altså xd100. (treng da ikke omprogramering av motoren)

Om man bruker xd50 og vil heller bruke xd100 og ikke bruker motoren på vinterhalvåret, så omprogramere man motoren mot denne oljen.

Men begge oljene er beregnet på DFI motorer.

Forøverig så kan jeg si at jeg har tidligere ring til shell, og spurt om noen av de outboard oljene de selger er beregnet/kan brukes på DFI motorer og eller om de har olje for DFI motorer.

Og svaret var dessverre nei, at de har ikke outboard olje for DFI enda.

Selv bruker jeg Quicksilver DFI olje som jeg kjøper hos lokal forhandler 3 x 4 liter, 12 liter til 940.-

Som er ref til i manualen sammen med xd50 og xd100 på min motor.

 

Forøverig så lager ikke johnson/evinrude oljen selv, de kjøper den av ett oljeselskap på egne kanner, men hvilket selskape vet jeg ikke. For på den kanna som jeg kjøpte ekstra når jeg henta min båt og motor, og på min xd50 kanne, står det ikke hvem som har laget oljen, og heller ikke specs på den.

Utenom "merkelapp-reklamen" står det: XD50™ is a synthetic blend oil that meets the specific demands of direct injection outboards and water-cooled 2-cycle outboard engines that specify TC-W3 certified oils

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Har nå vært utpå hytten. Ryddet i nøstet, og der fant jeg det jeg trenger tror jeg. Vi har en 1'literskanne som vi måler når vi skulle fylle olje i bensinen, og den stod det Nautric PRO på, som jeg blandet inn i første post av meg. Under navnet står det også: Evinrude Johnson.

 

Er det denne oljen jeg trenger?

Lenke til kommentar

Sorry, men jeg finner ikke noe relevant om den oljen. (Evinrude johnson-naut"r"ic pro/nautic pro..)

Men det var noe som het ficht ram oil engang.. mulig det er anna navn nå, for eneste jeg ser av jonson evinrude oil, er xd30/xd50/xd100.

Så enten står det spesifikasjoner på den kanna du har (oppgi dem)

Eller så ring en forhandler å spørre hvilken olje du skal bruke. om du kan bruke vanlig TCW3, eller om det er DFI olje din motor må gå på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...