rogerthat Skrevet 27. september 2007 Skrevet 27. september 2007 Jeg har én harddisk som jeg har laget to partisjoner på .Jeg skulle reinnstallere XP på maskinen og det vanlige er at jeg da sletter den ene partisjonen som systemet er innstallert på men da var det plutselig bokstaven D på der windows er innstallert og C som jeg har lagret masse filer på. Siden jeg ikke ville slette begge partisjonene fordi jeg hadde masse filer på den ene så valgte jeg å innstallere windows på D. Og da det hele var ferdig innstallert så heter systemstasjonen D og den andre C. Men hva har egentlig skjedd og har jeg en mulighet til å forandre bokstavene? Det går ihvertfall ikke under administrative verktøy og diskbehandling.
Hårek Skrevet 27. september 2007 Skrevet 27. september 2007 Slikt kan skje når du sletter partisjonen. Det er ikke nødvendig, det holder å formatere. Det som skjer er at installasjonsprogrammet har en veldig forenklet regel for hvilke type partisjoner (primær eller utvidet) som skal lages, man får ikke noe valg og ser ikke hva som foregår. Regel 1: Den første partisjonen som lages er primær. Regel 2: Alle partisjoner blir utvidet/logisk når det allerede finnes en primær. Så hvis du i utgangspunktet hadde to primærpartisjoner, og så sletter den ene, så blir den nye du lager en utvidet. Da byttes gjerne bokstav, og man får separat System og Boot partisjon. Status på hva du har ser du i Diskbehandling. http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm
rogerthat Skrevet 28. september 2007 Forfatter Skrevet 28. september 2007 Slikt kan skje når du sletter partisjonen. Det er ikke nødvendig, det holder å formatere.Det som skjer er at installasjonsprogrammet har en veldig forenklet regel for hvilke type partisjoner (primær eller utvidet) som skal lages, man får ikke noe valg og ser ikke hva som foregår. Regel 1: Den første partisjonen som lages er primær. Regel 2: Alle partisjoner blir utvidet/logisk når det allerede finnes en primær. Så hvis du i utgangspunktet hadde to primærpartisjoner, og så sletter den ene, så blir den nye du lager en utvidet. Da byttes gjerne bokstav, og man får separat System og Boot partisjon. Status på hva du har ser du i Diskbehandling. http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm 9588298[/snapback] Takk for svar Ser at D er oppstart og C er system. Neste gang får jeg slette begge partisjonene. Jeg antok at det å slette partisjonen ville være best når man skal reinnstallere windows.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå