Gå til innhold

Tregt nett Ventelo


Anbefalte innlegg

Hei, sitter på en 2500/640 Kbps linje fra ventelo.

 

Skal brukes til bittorrent, og ip-telefoni samtidig, ettersom jeg leier hos noen folk som har ip-telefon. Men de klager over at telefonen blir ubrukelig når jeg laster ned.

 

Får max 50 kb/s på torrents, på speedometeret på itavisen får jeg 416 kbit/s ned, og 437 kbit/s opp.

Burde ikke linjen være bedre med denne hastigheten? Nedlastning burde hvertfall gå fortere enn opplastning.

 

Routeren er en netgear 614 v6, som forøvrig blir fort ustabil med litt trafikk.

Har nå bestillt ny hastighet på 4500/640, og håper kanskje det hjelper, men vet ikke om det er det som er problemet.

Endret av Stingher
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ettersom du, noe jeg ikke regner med har, kontroll over hva som lastes ut og inn av din nett linje til en hver tid, så vil selvfølgelig IP-telefonen til de over være rævva når du laster ned.

 

Antageligvis fordi du deler til folk når de oppe skal bruke linjen, og IP-telefonen sux max og får ikke sine 160 kbps ut og inn, så de over kan ha en normal samtale

 

Om du skrur av nedlastingen vil antageligvis problemet være løst

 

Ettersom Ventelo ikke leverer QoS løsninger, er løsningen på problemet ditt å laste ned om natten (med mindre de oppe er B mennesker :S)

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Morn! :)

 

Så vidt jeg husker så er vel ikke netgear ruteren din noe du har fått av Ventelo, men den er selvinnkjøpt?

 

Jeg er for lat til å leite etter specs på ruteren din, men sjekk om den har en QoS funksjon.

 

Ta det du har i opplastningshastighet minus 100 , dette pleier å funke bra. Merker du vesentlig forskjell på internett på hastigheten ved pc bruk så knot deg frem til en som passer for telefonen og pc bruk.

 

Hvem har du IP telefoni av? Jeg vet at Telio leverer adapteret som har en QoS funksjon i seg, dette er veldig lett å sette opp.

 

Proppen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei, du må huske at de fleste bittorrent programmer viser kilobyte ikke kilobit.

Hos ventelo har du 2500/640 kilobit pr sekund.

 

En byte inneholder 8 bit

 

tar du 2500 og deler på 8 får du 312,5 kilobyte

Opplasting= 640/8 = 80 kB

 

Ip telefon løsningen fra ventelo krever ca 150 kilobit opp og ned, dvs ca 18.75 KB.

 

Selve nedlastingshastigheten skal ikke være noe problem for IP-telefonen her, tror problemet her at ditt bittorrent program bruker for mye av opplastingshastigheten her.

 

Anbefaler deg derfor å sette en grense på opplastingshastigheten til sånn ca 40-50 KB, så har du litt å gå på om du skal surfe samtidig.

 

Finnes også visse programmer som netlimiter (www.netlimiter.com) som du kan benytte for å overvåke nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...