Hågensen Skrevet 25. september 2007 Skrevet 25. september 2007 Hei, jeg er ute etter en driftssikker og rask switch til 10-12 brukere med mye trafikk. Vurderer bl. a. disse: Linksys SRW2016 HP ProCurve Switch 1800-24G Eller kanskje det holder med denne? Linksys SR2016 Takknemlig for tilbakemeldinger/erfaringer. :-)
laaknor Skrevet 25. september 2007 Skrevet 25. september 2007 Jeg har veldig gode erfaringer med både HP og Linksys, dog vil jeg anbefale deg å ha med management på switchen, for å ha mulighet til å overvåke linjebruk, blokkering av porter med feil etc. Personlig tror jeg at jeg ville valgt HP-switchen, men det er mest fordi administrasjonsgrensesnittet til Linksys er litt ekkelt (webgrensesnitt bygd opp av javascript er ikke pent eller deilig å jobbe med).
JKJK Skrevet 26. september 2007 Skrevet 26. september 2007 Sjekk ut Cisco catalyst (ikke catalyst express) serien. 2950 og oppover.
CrZy_T Skrevet 27. september 2007 Skrevet 27. september 2007 Hei, jeg er ute etter en driftssikker og rask switch til 10-12 brukere med mye trafikk. Vurderer bl. a. disse: Linksys SRW2016 HP ProCurve Switch 1800-24G Eller kanskje det holder med denne? Linksys SR2016 Takknemlig for tilbakemeldinger/erfaringer. :-) 9571812[/snapback] Jeg ville ikke brukt noen av disse i produksjonsmiljøer pga driftsikkerheten.
lohelle Skrevet 27. september 2007 Skrevet 27. september 2007 Tror nok jeg ville satset på HP's modell. Men tror også jeg ville gått opp på en 2xxx serie for å være litt fremtidsrettet..
Hågensen Skrevet 27. september 2007 Forfatter Skrevet 27. september 2007 Tror nok jeg ville satset på HP's modell. Men tror også jeg ville gått opp på en 2xxx serie for å være litt fremtidsrettet.. 9585784[/snapback] Takk for svar. Hva legger du i "fremtidsrettet"?
Hågensen Skrevet 27. september 2007 Forfatter Skrevet 27. september 2007 Jeg ville ikke brukt noen av disse i produksjonsmiljøer pga driftsikkerheten. 9585718[/snapback] Andre forslag? Det er uaktuelt med produkter i 10.000 kronersklassen. :-)
lohelle Skrevet 27. september 2007 Skrevet 27. september 2007 Tror nok jeg ville satset på HP's modell. Men tror også jeg ville gått opp på en 2xxx serie for å være litt fremtidsrettet.. 9585784[/snapback] Takk for svar. Hva legger du i "fremtidsrettet"? 9588014[/snapback] Tenkte på litt filtrering og Layer3 funksjoner "for fremtiden". Men jeg ser at den støtter Vlan / Vlan tagging, så den er nok ikke så dum. Tror denne er bra nok til "produksjonsmiljøer". Jeg ville ikke brukt noen av disse i produksjonsmiljøer pga driftsikkerheten. 9585718[/snapback] Andre forslag? Det er uaktuelt med produkter i 10.000 kronersklassen. :-) 9588025[/snapback] Da er nok denne et godt valg! Så ikke ut som det var noen bedre Procurve innenfor ditt budsjett med mange gigabit-porter.. Tror Cisco 2960G starter på rundt 15000,- med 24 porter +
ftpman Skrevet 27. september 2007 Skrevet 27. september 2007 (endret) Dell PowerConnect 5324 kan du også få for rundt 3500 om du godsnakker litt med en selger (inkl 3 års serviceavtale) Har en slik selv og den funker fint til sitt bruk (brukern til l2 m/vlan), men liker vel igrunn Cisco best men det har litt med personlig preferanse. Endret 27. september 2007 av ftpman
JKJK Skrevet 28. september 2007 Skrevet 28. september 2007 cisco kan også kjøpes brukt. Sjekk ut zycko.com.
_BOFH_ Skrevet 1. oktober 2007 Skrevet 1. oktober 2007 Har i det siste blitt imponert over D-Link sin business serie. Vet om mange slike som står i produksjon rundt omkring. Selv benytter jeg en DGS-1216T, 16 porter gigabit managed switch, som backbone i hjemmenettverket mitt. Den er dønn stabil og den raskeste switchen jeg har hatt i nettverket mitt Mellom to servere har jeg ca 55MB/sec. Det er ikke så ille synes jeg... Jeg har 100Mbit linje fra BBSE og switchen er koblet til en DFL-800 firewall. Aldri noe problemer selv om alle maskinene laster ned både fra nett og mellom hverandre. Har 3 servere, 4 laptoper, XBOX, XBOX360, HTPC og Telio adapter koblet til... Switchen støtter bl.a Jumbo Frame, 802.1Q VLAN, trunking, IGMP Snooping, 802.1D Spanning Tree, Port Mirroring, QoS (802.1p), Broadcast Storm Control, 802.1X (Radius autentisering) osv... Den har også 2 stk mini-GBIC porter der du kan hive inn trancievere av ulike typer for f.eks fiberkobling over lange avstander... Sjekk prisguiden - på mpx kan du få den for 1570,- Det er etter min mening et varp :-) Tror dette er de samme switchene som selges av Dell (Brandet som Dell switcher)
lohelle Skrevet 1. oktober 2007 Skrevet 1. oktober 2007 Nå er vel ikke dette akkurat "enterprise" switcher da. Og belasting på switcher "hjemme" er ikke helt det samme som du kan møte i business-sammenheng.. Når det er sagt så er det helt sikkert grenser for hva som trengs også. 55 MB/s var jo ikke akkurat imponerende, men det er sikkert vel så mye serverene sin feil. Men jeg VET at Dlink sine dyrere switcher er meget bra!
ftpman Skrevet 1. oktober 2007 Skrevet 1. oktober 2007 (endret) Siden det nevnes at d-link muligens er det som blir branded som Dell så kan jeg vel si at 5324'en jeg har har ingen problem med å dytte full GBit både på kryss og tvers. Dreiv og flyttet en del større ting med rsync for en stund siden og fikk ca. 100MBytes/sec uten problem. Og dette er ikke i "hjemmenett" bare så det er sagt Men mindre nett med 2 switcher og rundt 15 servere Endret 1. oktober 2007 av ftpman
lohelle Skrevet 1. oktober 2007 Skrevet 1. oktober 2007 (endret) Siden det nevnes at d-link muligens er det som blir branded som Dell så kan jeg vel si at 5324'en jeg har har ingen problem med å dytte full GBit både på kryss og tvers. Dreiv og flyttet en del større ting med rsync for en stund siden og fikk ca. 100MBytes/sec uten problem. Og dette er ikke i "hjemmenett" bare så det er sagt Men mindre nett med 2 switcher og rundt 15 servere 9615863[/snapback] Da var det jo litt annerledes enn jeg trodde.. Jeg har forresten "drept" en del billigere switcher fra Dlink, Cnet osv.. Kjørte et eget "backup-lan" for ESX-server farmen min gjennom noen rimelige switcher.. Og 2 stk Cnet og en stk Dlink har avgått med døden (i samme rolle). Gjennom natten så hender det at opptil flere av portene står i flere timer med opptil 800 - 1000 Mbits/s trafikk, og VELDIG mange pakker i sekundet.. Kjører nå Cisco, og det fungerer selvsagt meget bra! Det hadde sikkert HP, 3com osv også gjort, men jeg har standardisert meg på Cisco. Kjøpte nettopp en ny backbone switch! Cisco 3750 med 12 stk Gigabit SFP Gbic slotter! Tror denne støtter Jumbo Frames og Flow Control samtidig også. Endret 1. oktober 2007 av lohelle
ftpman Skrevet 2. oktober 2007 Skrevet 2. oktober 2007 Samme bruken som jeg har av min da, dyttet rundt 1.5TB fram og tilbake mellom noen maskiner. Men jeg har kun brukt den som lag2 boks så hvordan ytelsen er som lag3 veit jeg ikke.
lohelle Skrevet 2. oktober 2007 Skrevet 2. oktober 2007 Samme bruken som jeg har av min da, dyttet rundt 1.5TB fram og tilbake mellom noen maskiner. Men jeg har kun brukt den som lag2 boks så hvordan ytelsen er som lag3 veit jeg ikke. 9617078[/snapback] Men det er vel "bare" en L2-boks også da.. ikke sant? Er vel ikke Layer3 på denne. Uansett så trenger nok ikke trådstarter L3.
ftpman Skrevet 2. oktober 2007 Skrevet 2. oktober 2007 Men det er vel "bare" en L2-boks også da.. ikke sant? Er vel ikke Layer3 på denne. Uansett så trenger nok ikke trådstarter L3. 9617147[/snapback] Dell saken støtter OSPF osv så den er Lag 3, men som du sier så er det uansett ikke behov for her.
lohelle Skrevet 2. oktober 2007 Skrevet 2. oktober 2007 (endret) Dell saken støtter OSPF osv så den er Lag 3, men som du sier så er det uansett ikke behov for her. 9617326[/snapback] Sorry at jeg drar dette videre, men pratet du ikke om Dell Powerconnect 5324? Denne er vel så vidt jeg kan se L2.. Må vel opp på 6xxx-serien for å få L3 med routing protokoller.. ? Var ikke for å krangle med deg altså, bare det at det kan være avgjørende for beslutningen til trådstarter.. Endret 2. oktober 2007 av lohelle
ftpman Skrevet 3. oktober 2007 Skrevet 3. oktober 2007 Sorry at jeg drar dette videre, men pratet du ikke om Dell Powerconnect 5324? Denne er vel så vidt jeg kan se L2.. Må vel opp på 6xxx-serien for å få L3 med routing protokoller.. ? 9617378[/snapback] Du har nok rett ja, slik er det når en i 99% av tilfellene leker med Cisco L3 switcher Men du har nok rett ja 5324 er L2, byttet litt om med en Allied Telesis switch som jeg har, som forresten også er kjekke switcher (som i tillegg støtter ingress og egress shaping på portene)
Hågensen Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Skrevet 8. oktober 2007 Da er en HP ProCurve Switch 1800-24G i hus og installert. Den går så det suser, og vi er så langt meget godt fornøyd. Det har vært litt diskusjon om L3-switcher, men i vårt lille nettverk har jeg ikke vurdert det som nødvendig. Takk for råd og tilbakemeldinger! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå