Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finnes det hurtige OG rimelige NAS løsninger?


Anbefalte innlegg

Som mange andre (antar jeg) så har jeg NAS koblet på mitt kablede hjemmenettverk. En Synology DS 106 og en DLINK DSM G-600. Jeg er happy med mange ting ved disse små boksene: Stor lagrinskapasitet for akseptabel pris, støysvak, driftsikre.

Problemet er den umulige lave hastigheten de leverer. Får stort sett bare 800 kb opp og ned og det synes jeg er fryktelig dårlig.

Jeg har lest og lett til øyet har blitt stort og vått for å finne alternativ med raskere hastighet. Netgear sin Storage Sentral SC 101T har fått flott skussmål på Din Side, men med så mange negative erfaringer blant dem som har kjøpt den hos Komplett så har i alle fall ikke jeg lyst til å lære samme lekse.

 

Så da kommer spørsmålet: Finnes det enkle, rimelige og hurtige NAS-løsninger som noen her på HW har efaring med? Eller "må" jeg belage meg på å kjøpe en egen PC som går som filtjener. Har svært lite lyst på det siste, plasskrevende, støyende, varme og mye styr med å få satt den opp. Men hvis dere mener det er det eneste saliggjørende så.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel personlig så synes jeg at NAS enheter koster så mye for tiden (ofte vel så mye som en billig PC!) at det virker helt ulogisk å ikke sette opp en egen PC i stedet. Som du bemerker er også ytelsen på NAS enheter for vanlige forbrukere også dårlig.

 

Vil du ha den stille gående, så bruk en CPU med veldig lav TDP. Det finens jo mange fra 35watt så langt ned som 8watt. De kan enten kjøles ved ekstremt minimalistisk kjøling, eller passiv til og med. husk en filserver trenger ikke spesiellt mye CPU-kapasitet.

 

Vil du ha den liten, så bygg den liten da. En shuttle er da mindre i seg selv enn de fleste NAS enheter. tørrelsen er vel mest en faktor av hvor mange disker du vil ha plass til, ikke om du bruker PC eller en NAS enhet... om du kjøper et tower vil du dog ha plass til nesten så mange disker du gidder ;)

 

just my opinion. jeg har ingen forslag for gode NAS, da jeg synes de fleste ikke yter nok til å berettige den høye kostnaden de har.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...