Gå til innhold

Antiamerikanisme = Vestens selvhat?


Anbefalte innlegg

Norske medier elsker å fremstille slike saker om hvor mye galskap som foregår i USA. Men dersom man gidder å fortelle hele saken så skjønner man jo at det gjøres med den hensikt å peke på et problem ved det amerikanske rettsystemet.

 

9563058[/snapback]

 

At en slik protest bedømmes som nødvendig er i seg selv et bevis på at noe er galt der borte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Norske medier elsker å fremstille slike saker om hvor mye galskap som foregår i USA. Men dersom man gidder å fortelle hele saken så skjønner man jo at det gjøres med den hensikt å peke på et problem ved det amerikanske rettsystemet.

 

9563058[/snapback]

 

At en slik protest bedømmes som nødvendig er i seg selv et bevis på at noe er galt der borte.

9563320[/snapback]

 

Det er slike uttalelser som rett og slett er tåpelige. Det er da ingen som har påstått at det ikke finnes noe galt i USA.

 

Det er da behov for protester i alle samfunn? Og dersom det finnes et samfunn der man ikke protesterer på noe, så har man i alle fall et stort problem.

Lenke til kommentar

Det er slike uttalelser som rett og slett er tåpelige. Det er da ingen som har påstått at det ikke finnes noe galt i USA.

9563342[/snapback]

Om du ikke mener det ikke finnes noe galt i USA, så er det ingenting tåpelig med uttalelsen. Grunnen til at slikt ikke skjer i Norge er ikke at folk ikke tør, det er at det ikke er noe behov for det.

 

På noen her høres det ut som enhver påpekelse av ting som ikke er som de skal i USA automatisk er anti-amerikanisme, mens tilsvarende uttalelser om hjemlandet ikke er det. Er det anti-nasjonalisme om jeg kritiserer det norske rettssystemet?

Lenke til kommentar
At en slik protest bedømmes som nødvendig er i seg selv et bevis på at noe er galt der borte.

9563320[/snapback]

 

Det er da ingen som hevder at USA er det ideelle landet. Men slike små detaljer i rettssystemet deres er det da ingen som helst grunn til å bry seg om her i Norge. Jeg fatter ikke hvorfor folk her til lands blir så oppbragt over forhold i USA som er småtterier i forhold til det som finner sted ellers i verden. Som sagt, enkelte mangler sans for proporsjoner så vel som for konsekvens.

 

Har du hørt at Syria og Nord-Korea kanskje samarbeider om å lage sennepsgassraketter? Har du egentlig hørt om Syria og Nord-Korea? Syria er det landet hvor politikerne med en viss tilhørighet har en tendens til å stryke med, og Nord-Korea er det landet hvor folk sitter i fangeleirer og sulter ihjel, hvis de ikke er så heldige å jobbe i kollektivbruk.

 

Men for all del - la oss heller kritisere et sivilisert, demokratisk land for bagateller.

Lenke til kommentar
At en slik protest bedømmes som nødvendig er i seg selv et bevis på at noe er galt der borte.

9563320[/snapback]

 

Det er da ingen som hevder at USA er det ideelle landet. Men slike små detaljer i rettssystemet deres er det da ingen som helst grunn til å bry seg om her i Norge. Jeg fatter ikke hvorfor folk her til lands blir så oppbragt over forhold i USA som er småtterier i forhold til det som finner sted ellers i verden. Som sagt, enkelte mangler sans for proporsjoner så vel som for konsekvens.

 

Jada. La oss drite i å kritisere alt som er galt i land hvor man har det relativt godt, som Norge eller USA, og fokusere all vår energi på andre steder. Hvorfor bryr du deg om hva jeg skriver på et diskusjonsforum, når det finnes så mange viktigere ting i livet? Om det er noen som ikke eier proporsjonssans, så er det i alle fall ikke meg.

 

Har du hørt at Syria og Nord-Korea kanskje samarbeider om å lage sennepsgassraketter? Har du egentlig hørt om Syria og Nord-Korea? Syria er det landet hvor politikerne med en viss tilhørighet har en tendens til å stryke med, og Nord-Korea er det landet hvor folk sitter i fangeleirer og sulter ihjel, hvis de ikke er så heldige å jobbe i kollektivbruk.

 

Men for all del - la oss heller kritisere et sivilisert, demokratisk land for bagateller.

9563461[/snapback]

 

Dette blir for usaklig til å fortjene videre kommentar.

Lenke til kommentar

Det er slike uttalelser som rett og slett er tåpelige. Det er da ingen som har påstått at det ikke finnes noe galt i USA.

9563342[/snapback]

Om du ikke mener det ikke finnes noe galt i USA, så er det ingenting tåpelig med uttalelsen. Grunnen til at slikt ikke skjer i Norge er ikke at folk ikke tør, det er at det ikke er noe behov for det.

 

På noen her høres det ut som enhver påpekelse av ting som ikke er som de skal i USA automatisk er anti-amerikanisme, mens tilsvarende uttalelser om hjemlandet ikke er det. Er det anti-nasjonalisme om jeg kritiserer det norske rettssystemet?

9563457[/snapback]

 

Jeg tror du missforstod det jeg skrev. Jeg sier jo at det er ingen som påstår at USA er et feilfritt samfunn. Med andre ord er det jo naturlig å peke på de problemene som finnes. Det faktum at det i dette tilfellet blir gjort i form av et slikt søksmål betyr derimot ikke at amerikanere er dumme.

 

Hele dette søksmålet dreier seg jo om noen som setter fokus på et problem i USA, noe jeg synes er bra. Det som ikke er bra er at noen konkluderer med at dette søksmålet er "sykt" og bruker det som et argument for hvor dumme amerikanere er.

 

Det skjer da mange protester på stort og smått i Norge også? Og i alle andre siviliserte land også vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Jeg tror du missforstod det jeg skrev. Jeg sier jo at det er ingen som påstår at USA er et feilfritt samfunn. Med andre ord er det jo naturlig å peke på de problemene som finnes. Det faktum at det i dette tilfellet blir gjort i form av et slikt søksmål betyr derimot ikke at amerikanere er dumme.

 

Hele dette søksmålet dreier seg jo om noen som setter fokus på et problem i USA, noe jeg synes er bra. Det som ikke er bra er at noen konkluderer med at dette søksmålet er "sykt" og bruker det som et argument for hvor dumme amerikanere er.

 

Det skjer da mange protester på stort og smått i Norge også? Og i alle andre siviliserte land også vil jeg tro.

9563512[/snapback]

 

OK. Da er jeg egentlig enig.

Lenke til kommentar

Norge - som gir latterlig lave straffer til sexforbrytere og mordere, mens økonomisk svindel ødelegger livet til en person fullstendig.

 

Man får nesten like mye betalt for å sitte i fengsel, som det man får for å være i militæret. Noen fengsler har jeg sett har tilogmed høyere standard en garnisonen jeg var på.

 

Mennesker blir formet av samfunnet, vi gjør det som er forventet av oss.

Derfor mener jeg at mennesker ikke har "fri-vilje" det kan virke slik i første omgang, men alt i alt, skal det mye til for at en person fraviker normer og regler som samfunnet gir dem.

Gode eksempler på dette er 2. verdenskrig, da et helt land fulgte hva en gal diktator gjorde, eller når man ser på TV at folk i landsbyer i midtøsten skyter i været med AK-47 og brenner amerikanske flagg. Disse meningene er fremtvunget av ledere, og ikke av selvstendig tenkning.

 

Dette er problemet menneskeheten har i dag, og alltid vil slite med.

Lenke til kommentar
Dette blir for usaklig til å fortjene videre kommentar.

9563482[/snapback]

 

Dersom du ikke klarer å argumentere, får du heller resignere. Men dette blir ALT for enkelt.

 

Saken gjaldt jo nettopp folks tendens til å kritisere USA for all verdens småtterier, mens de bryr seg synderlig om langt verre problemer i andre land. Jeg for min del kan ikke se hvordan det du siterer kan kalles usaklig. Så, hvordan er det usaklig?

Lenke til kommentar
Dette blir for usaklig til å fortjene videre kommentar.

9563482[/snapback]

 

Dersom du ikke klarer å argumentere, får du heller resignere. Men dette blir ALT for enkelt.

 

Det er ingen grunn til å behandle andre brukere som dumme og ignorante. Jeg gidder ikke kommentere slikt.

 

Saken gjaldt jo nettopp folks tendens til å kritisere USA for all verdens småtterier, mens de bryr seg synderlig om langt verre problemer i andre land. Jeg for min del kan ikke se hvordan det du siterer kan kalles usaklig. Så, hvordan er det usaklig?

9563899[/snapback]

 

Det kommer an på hva du kaller småtterier. Men skal det ikke være lov å kritisere småtterier også? Du kritiserte nettopp en bruker uten noen som helst makt på et diskusjonsforum på nettet. Er ikke dette småtterier i den store sammenhengen?

 

Om man kritiserer folk for småtterier og samtidig ikke bryr seg om store saker, så kan du si at man har fokus feil sted. Men det var ikke det som var spørsmålet. Hva får deg til å tro at folk som bryr seg om småsaker ikke også bryr seg om større saker?

Lenke til kommentar
Det er ingen grunn til å behandle andre brukere som dumme og ignorante. Jeg gidder ikke kommentere slikt.

 

 

!! Poenget var overhodet ikke å behandle deg som dum, men å understreke at det finnes forhold som får USA til å ligne Edens hage. Ser at jeg var litt vel krass, men det var altså ikke meningen.

 

Det kommer an på hva du kaller småtterier. Men skal det ikke være lov å kritisere småtterier også? Du kritiserte nettopp en bruker uten noen som helst makt på et diskusjonsforum på nettet. Er ikke dette småtterier i den store sammenhengen?

 

Om man kritiserer folk for småtterier og samtidig ikke bryr seg om store saker, så kan du si at man har fokus feil sted. Men det var ikke det som var spørsmålet. Hva får deg til å tro at folk som bryr seg om småsaker ikke også bryr seg om større saker?

 

Neida, det er selvsagt intet i veien for det. Men jeg synes nå besynderlig hvor mye kritikk som rettes mot USA, og hvor lite som rettes mot f.eks. Kina eller Russland. "Alle" er enige om at USA er den store stygge ulven, og man sparer sannelig ikke på kruttet. Og det begrenser seg ikke til USAs politikk - amerikanere som folk fremstilles ofte som dumme, uvitende, feite osv.

 

Av og til kan man lese en notis om et eller annet håpløst i et annet, fremmed land, men stort mer enn det hører man ikke.

 

Så for meg virker det som om mange dessverre bare er opptatt av det som kan kalles mindre problemer, mens de nærmest overser det som er mer alvorlig.

Lenke til kommentar

Det er jo et moment av "selvhat" i det at USA ligger "først i løypa". Ta for eksempel overvekt. USA først, og så har det kommet over til oss, og nå har vi det også i Norge. Og vi vet at vi kommer til å fortsette oppover i vekt, just som amerikanerne har fortsatt oppover siden de var på det nivået vi er nå.

 

Så det er ikke rart om det skaper litt avsky mot stedet det "kommer fra". ( Det er jo feil å si at det *kommer derfra*, men det oppleves likevel slik. )

 

Coca Cola, fast food....

 

( Edit : Og overvekt er vel bare en liten del av et *hele* (en kultur) som følger med overvekten. )

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Det kommer an på hva du kaller småtterier. Men skal det ikke være lov å kritisere småtterier også? Du kritiserte nettopp en bruker uten noen som helst makt på et diskusjonsforum på nettet. Er ikke dette småtterier i den store sammenhengen?

 

Om man kritiserer folk for småtterier og samtidig ikke bryr seg om store saker, så kan du si at man har fokus feil sted. Men det var ikke det som var spørsmålet. Hva får deg til å tro at folk som bryr seg om småsaker ikke også bryr seg om større saker?

 

Neida, det er selvsagt intet i veien for det. Men jeg synes nå besynderlig hvor mye kritikk som rettes mot USA, og hvor lite som rettes mot f.eks. Kina eller Russland. "Alle" er enige om at USA er den store stygge ulven, og man sparer sannelig ikke på kruttet. Og det begrenser seg ikke til USAs politikk - amerikanere som folk fremstilles ofte som dumme, uvitende, feite osv.

 

Av og til kan man lese en notis om et eller annet håpløst i et annet, fremmed land, men stort mer enn det hører man ikke.

 

Så for meg virker det som om mange dessverre bare er opptatt av det som kan kalles mindre problemer, mens de nærmest overser det som er mer alvorlig.

9564140[/snapback]

 

Det kan hende. Det kan være fordi USA ligger oss nærmere enn Kina og Russland, kulturelt og politisk, at det blir lett å sammenligne og finne svakheter som ikke finnes hos oss. USA er del av vesten, andre er fortapt, en tapt sak. Det er selvsagt en unyttig holdning.

 

I tillegg synes jeg vi får en veldig overlegen holdning fra amerikanere servert, men det er selvsagt ikke sikkert at den delen av virkeligheten som når norske hjem og stuer er representativ for resten av landet.

 

I tillegg er det lite forståelse for at et land som virker så nært vårt folk (eller kanskje det er vi som er blitt amerikaniserte) også er såpass forskjellig. Hvorfor kan ikke USA funke som Norge? Kan ha noe med at det er flere folkegrupper og mange flere folk, i en annen del av verden, med helt andre problemstillinger og en helt annen kultur for gitte problemstillinger.

 

Eller kanskje de bare er dumme, late og ondsinnede.

 

Å kalle et helt folk for dumt eller uvitende og feit er noe jeg tar sterkt avstand fra. Ingen folkeslag er så homogent at en uttalelse om stereotypen funker på individnivå.

 

Ellers har du rett i at det fint går an å fokusere på andre saker som er langt mer alvorlige også. Det kan jeg og andre helt sikkert bli bedre på.

 

Jeg synes bare ikke det skal være nødvendig å kvalifisere enhver kritikk av USA eller det amerikanske med "Dette gjelder bare for noen, men ..." eller "Det er mange andre kritikkverdige forhold andre steder, men se her ..." Det burde være åpenbart.

Lenke til kommentar
Det kan hende. Det kan være fordi USA ligger oss nærmere enn Kina og Russland, kulturelt og politisk, at det blir lett å sammenligne og finne svakheter som ikke finnes hos oss. USA er del av vesten, andre er fortapt, en tapt sak. Det er selvsagt en unyttig holdning.

 

I tillegg synes jeg vi får en veldig overlegen holdning fra amerikanere servert, men det er selvsagt ikke sikkert at den delen av virkeligheten som når norske hjem og stuer er representativ for resten av landet.

 

I tillegg er det lite forståelse for at et land som virker så nært vårt folk (eller kanskje det er vi som er blitt amerikaniserte) også er såpass forskjellig. Hvorfor kan ikke USA funke som Norge? Kan ha noe med at det er flere folkegrupper og mange flere folk, i en annen del av verden, med helt andre problemstillinger og en helt annen kultur for gitte problemstillinger.

 

Eller kanskje de bare er dumme, late og ondsinnede.

 

Å kalle et helt folk for dumt eller uvitende og feit er noe jeg tar sterkt avstand fra. Ingen folkeslag er så homogent at en uttalelse om stereotypen funker på individnivå.

 

Ellers har du rett i at det fint går an å fokusere på andre saker som er langt mer alvorlige også. Det kan jeg og andre helt sikkert bli bedre på.

 

Jeg synes bare ikke det skal være nødvendig å kvalifisere enhver kritikk av USA eller det amerikanske med "Dette gjelder bare for noen, men ..." eller "Det er mange andre kritikkverdige forhold andre steder, men se her ..." Det burde være åpenbart.

9564290[/snapback]

 

Jeg tror du treffer spikeren på hodet her: USA ligner mye mer på oss selv enn mange andre land gjør det, og det blir da mer naturlig å sammenligne oss med dem. Det er kanskje slik at folk bryr seg mindre om ting som skjer dess fjernere de er. Kina er veldig langt unna, både avstandsmessig og kulturelt, og folk får da vanskelig for å engasjere seg.

 

Og så har det nok en del å gjøre med de forventninger man har: Man er liksom vant til at afrikanske land er skakkjørte, og at folkene i Midt-Østen er sinna. Og da overraskes man langt mindre når det foregår korrupsjon og undertrykkelse der. Vestlige land er vi derimot vant til å se på som "ordentlige" og rettferdige stater, så da blir det fortere oppstuss når disse forventningene ikke innfris.

 

Men likevel synes jeg det er litt galt at folk stiller forskjellige krav til ulike land.

Lenke til kommentar

Et poeng i seg selv er jo at informasjon om USA er mye lettere tilgjengelig enn fra andre land som Syria, og Nord-Korea. Det er lettere å kritisere ting du vet noe om, enn ting som er forholdsvis ukjente.

 

En annen ting som jeg synes er viktig er at USA har imperialistiske tendenser, som er kritikkverdige. For eksempel Irak krigen. USA hevdet at det fantes Atomvåpen der og at de skulle fjerne den onde diktatoren fra makten, og innføre det gode demokratiet. Demokratiet er selvsagt den til nå beste måten å organisere samfunnet på, men det er ikke perfekt. At USA presser sine verider om liberalisme, kapitalisme, og demokrati, selv om dette har en god intensjon, synes jeg er kritikkverdig. Ingen stater er perfekte.

 

Tidligere i tråden ble det nevnt noe om digg og slashdot, og jeg vil gjerne kommentere dette. Jeg er selv en flittig bruker av disse nettstedene og vil bare nevne at disse nødvendigvis ikke er representative for den amerikanske befolkningen, men heller en liberalistisk gruppering.

 

Edit: Orddeling

Endret av goggys
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...