Gå til innhold

Forslag til objektiv for arkitektur (Nikon)?


Anbefalte innlegg

Løsning: Ikke bruk vidvinkelzoomen på den minste brennvidden om lite fortegning er veldig viktig for deg. For meg vil det f.eks. være ved panoramafotografi, da får jeg erfaringsvis bedre resultater ved å bruke Tokinaen på 14-15mm kontra 12mm. Best resultat får jeg med 35mm fastlinsa, selv om det krever en drøss med bilder!

 

Se tabellen til vår kjære Ken R:

http://www.kenrockwell.com/tech/digital-wi...-distortion.htm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er tildels enig med Kjøde i at det ofte er unødvendig med så vid vinkel, og at man bør leve med optiske problemer slik skaper hvis man ikke har råd til mellomformat eller storformat (som har innebygd tilt/shift i og med at de er "født" med belg). Jeg synes dog du er litt dogmatisk, oss kjøtthuer mellom. Av og til trenger man stor bildevinkel grunnet for kort arbeidsavstand, men da må man selvsagt leve med noen optiske feil.

Står arkitektur høyt på ønskelisten så bør man nok investere i DxO. Den kan kombineres med ljosstoga, i og med at den også fungerer som plug til nevnte program. Man trenger med andre ord ikke konvertere i DxO, selv om man bruker funksjonene for retting av optiske feil. Til det kan man bruke ljosstoga fremdeles, selv om man bruker DxO til å rette opp feilene.

 

Ps: Olympus Mju I og II var fantastiske kameraer. Jeg fikk nettopp min fars gamle Mju I, og gleder meg til å ta det i bruk på neste ferie (hvis jeg ikke får meg en skikkelig digital kompakt innen den tid). Skarpt som bare tusan, og med fabelaktig god eksponering. God nok til lysbildefilm, faktisk. Kanskje ikke Kodachrome 64, men digitalalderen har likevel tatt livet av slike masochistfakter hos meg.

Lenke til kommentar
PMnormal: På hvilken måte fungerer den som en plug? Kommer det opp egne menyer i Lightroom?

9588038[/snapback]

 

I Lightroom kan du velge "edit in external editor" og der velge DXO. Når du er ferdig vil bilde oppdateres i Lightroom (eller Ljosstoga som PMnormal så flott kaller det).

 

Chico

 

Edit: Nærmere forklaring finner du her (fine tutorials)

Endret av El chico
Lenke til kommentar
Mine første eksemplarer var ikke skarp over hele bildet, nokså problematisk ut mot den ene kanten.  Det jeg har nå er bra.  Liker egentlig objektivet godt, og får jeg råd til et fullformatskamera en gang så er jeg klar ;)

Det er vel egentlig et problem med Sigma, ikke dette objektivet spesielt, at produksjonsvariasjonen er stor. Synd at det også gjelder såpass dyre objektiver, men det er jo lov å håpe på at de har skjerpet seg i senere tid.

 

Uansett - det er en trygghet i å kjøpe i butikk i så måte, så kan man få prøvd det før man kjøper...

 

Edit: Kan forøvrig bemerke at DxO Optics Pro støtter Sigma 10-20, 12-24 og Nikon D50, D70(s) og D200, dersom det er interessant. Da får du rettet opp både CA og andre optiske feil meget effektivt, og du kan til og med slippe å kjøpe nytt objektiv... Ville lastet ned en demo og prøvd i hvert fall!

9569096[/snapback]

 

Har prøvd DxO, men er ikke fornøyd med konverteringene. Dessuten har den en dårlig user interface. Men den er god på å rette opp distorsjoner, ble imponert over hvor lite som ble croppet.

9569954[/snapback]

 

DxO er etter min mening det beste valget hvis arkitektur står høyp på lista. Korrigering av distorsjoner, shift funksjonen og muligheten til å konvertere til DNG/TIFF eller brukes som Plug-in i andre programmer gjør at man ikke trenger å beskymre seg for de ellers ikke så imponerende konverteringene programmet utfører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...