Fredrik Gløckner Skrevet 22. september 2007 Skrevet 22. september 2007 Er det noen som vet om Sigma har lansert noen objektiver med HSM til Pentax? Pentax støtter vel nå objektiver med intern fokusmotor, som de kaller SDM. Men spørsmålet er om andre fabrikanter har begynt å utnytte muligheten. Det virker litt bortkastet å kjøpe et Sigmaobjektiv til Pentax uten fokusmotor innebygget, når samme objektivet har fokusmotor til Canon og Nikon.
PMnormal Skrevet 22. september 2007 Skrevet 22. september 2007 Selv Pentax har pt få objektiver med innebygd fokusmotor, så hvorfor skulle det være så bortkastet? Du får jo AF, så jeg ser ikke helt problemet med at man bruker kamerahusets motor. HSM er raskere og mer stille, men det fungerer greit uten også.
Fredrik Gløckner Skrevet 22. september 2007 Forfatter Skrevet 22. september 2007 Du har rett i at "bortkastet" kanskje er litt overdrevet. Det virker som om man får mindre for pengene om man ikke får med HSM. Dessuten ser det ut som om objektivene kunne vært laget mer kompakte (smalere) om de ikke var tilpasset HSM. Alt i alt er det fungerer det som du sier bra uten også.
PMnormal Skrevet 22. september 2007 Skrevet 22. september 2007 Smalere og mer kompakte grunnet manglende af-motor er ikke økonomisk forsvarlig. Muligheten for lave priser kommer med masseproduksjon, og da er det mest forsvarlig å bruke samme skall til alle modellene.
Fredrik Gløckner Skrevet 22. september 2007 Forfatter Skrevet 22. september 2007 Ja, jeg forstår godt at de bruker samme design for alle objektiver, uansett om de har motor innebygget eller ikke. Noe annet ville ført til høyere kostnader.
fototim Skrevet 22. september 2007 Skrevet 22. september 2007 Sigma annonserte en 70-200/2,8 for Pentax med HSM for en del måneder siden. Men den har ikke kommet enda. Og jeg tipper at den er lagt på is inntil videre. Jeg kan tenke meg at de avventer oppfølgeren til K10D først. Hvis den selger godt, da kan jeg tenke meg at Sigma kommer på banen igjen. Men neppe før. Og selv da så tipper jeg de nøler. For det vil koste Sigma en del utviklingsarbeid. Og de bruker ikke penger på det, før de mener at markedet er stort nok til at det vil lønne seg for dem. --- Men hvorfor er du opptatt av dette? SDM som Pentax kaller det. HSM eller SDM er ikke noe vidundermiddel når det gjelder hastighet. Hvis fokusmotoren kamerahuset er riktig dimensjonert, så er eventuelle hastighetsforskjeller marginale. De to SDM objektivene som Pentax har lansert illustrerer dette godt. De er ikke raskere, men noen opplever dem som raskere, fordi de er lydløse. I hvert fall ikke på K10D som har kraftig autofokusmotor. På K100D derimot er motoren svakere dimensjonert, batteriene er nok og litt svakere. Så der kan det hende at forskjellen er reell. Det kan tenkes at det og vil være litt forskjell med tyngre optikk, fra 300/4 eller kanskje heller klassene over. Da blir det mere og tyngre glass som skal flyttes. Der kan det hende at vi vil merke forskjell siden det vil være mulig å dimensjonere fokusmotoren bedre. Mvh Tim Typo
Fredrik Gløckner Skrevet 23. september 2007 Forfatter Skrevet 23. september 2007 Sigma annonserte en 70-200/2,8 for Pentax med HSM for en del måneder siden. Men den har ikke kommet enda. Og jeg tipper at den er lagt på is inntil videre. Jeg kan tenke meg at de avventer oppfølgeren til K10D først. Hvis den selger godt, da kan jeg tenke meg at Sigma kommer på banen igjen. Men neppe før. Og selv da så tipper jeg de nøler. 9550148[/snapback] Takk, det var denne typen svar jeg var ute etter, altså hvorvidt Sigma planlegger å lage objektiver til Pentax med HSM. Takk igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå