Gå til innhold

Får strøm i meg av pc Jordingsfeil?


Anbefalte innlegg

Når jeg tar i ting inne i huset for eksempel lamper med stål sjasi osv får jeg strøm i meg. Sitter jeg med bærebar pc i fanget og tar i noen får den andre persjonen også strøm i seg.. og får veldi vondt i mine føtter etter noen minutter med pc i fanget. Og måler jeg når jeg setter stasjoner pc i ujordet stikkontakt og dekslet på et sikringskap som er selvfølgelig jordet får jeg mellom 135v og 200v. Gjor sabla vondt og ta i kabinettet. Er TN nett her. Er nesten helt sikker siden det er 0v mellom ene tilkoblingen i stikkontakten og jord. men er jo litt rart siden jordfeilbryter skal slå ut på første jordfeil i et TN anlegg :no: er utrolig ekkelt og vondt og få strøm i seg hele tiden.

Endret av Zx45
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg tar i ting inne i huset for eksempel lamper med stål sjasi osv får jeg strøm i meg. Sitter jeg med bærebar pc i fanget og tar i noen får den andre persjonen også strøm i seg.. og får veldi vondt i mine føtter etter noen minutter med pc i fanget. Og måler jeg  når jeg setter stasjoner pc i ujordet stikkontakt og dekslet på et sikringskap som er selvfølgelig jordet får jeg mellom 135v og 200v. Gjor sabla vondt og ta i kabinettet. Er TN nett her. Er nesten helt sikker siden det er 0v mellom ene tilkoblingen i stikkontakten og jord. men er jo litt rart siden jordfeilbryter skal slå ut på første jordfeil i et TN anlegg :no:  er utrolig ekkelt og vondt og få strøm i seg hele tiden.

9543415[/snapback]

Mener du at du får støt når du har en bærbar i fanget? er ikke statisk elektrisitet du snakker om her da?

Lenke til kommentar
.. men er jo litt rart siden jordfeilbryter skal slå ut på første jordfeil i et TN anlegg :no:  er utrolig ekkelt og vondt og få strøm i seg hele tiden.

9543415[/snapback]

 

Det er bare de nyeste TN anleggene som har krav om jordfeilbryter og utkobling på 1. jordfeil, hvis TN anlegget er noen år gammelt kan det være uten.

 

Dessuten kan jordfeilbryteren også være prosjektert/montert uriktig, event. hele/deler av anlegget kan være prosjektert/koblet feil, og dermed vil ikke bryteren virke. Ta kontakt med autorisert installatør straks, strøm er :ohmy: dødelig :cry: , også i tilsynelatende små doser!!

Lenke til kommentar
.. men er jo litt rart siden jordfeilbryter skal slå ut på første jordfeil i et TN anlegg :no:  er utrolig ekkelt og vondt og få strøm i seg hele tiden.

9543415[/snapback]

 

Det er bare de nyeste TN anleggene som har krav om jordfeilbryter og utkobling på 1. jordfeil, hvis TN anlegget er noen år gammelt kan det være uten.

 

Dessuten kan jordfeilbryteren også være prosjektert/montert uriktig, event. hele/deler av anlegget kan være prosjektert/koblet feil, og dermed vil ikke bryteren virke. Ta kontakt med autorisert installatør straks, strøm er :ohmy: dødelig :cry: , også i tilsynelatende små doser!!

9543705[/snapback]

 

Er klar over dette går vg2 elenergi. har også gått gk elektro og vg1 elekro på det nye. (har drevet en god dell med strøm og montering utenom skolen også da jeg var mindre vell og merke ilag me min far som har jobbet som montrør og jobber som oppsynsman ved DLE) men tror selv jeg har jordfeil men ville bare ha inspill fra andre for andres meninger i tilfelle noen andre har vert borti det samme. Bor I en leilighet nå i en annen by en min far. har han vært her kunne han ha kommet og testet instalasjonsressistansen og konduktiviteten i jordlederen. Men har ikke noe annet valg tror jeg en og ta kontakt med hybelverten og få han til og bestille en elektrikker :hmm: men han er skeptisk siden det aldri har vært noe problem og det ikke er det oppe i deres etasje. virker som han ikke helt tror på meg eller tror at jeg har koblet noe her nede :no:

Endret av Zx45
Lenke til kommentar
Når jeg tar i ting inne i huset for eksempel lamper med stål sjasi osv får jeg strøm i meg. Sitter jeg med bærebar pc i fanget og tar i noen får den andre persjonen også strøm i seg.. og får veldi vondt i mine føtter etter noen minutter med pc i fanget. Og måler jeg  når jeg setter stasjoner pc i ujordet stikkontakt og dekslet på et sikringskap som er selvfølgelig jordet får jeg mellom 135v og 200v. Gjor sabla vondt og ta i kabinettet. Er TN nett her. Er nesten helt sikker siden det er 0v mellom ene tilkoblingen i stikkontakten og jord. men er jo litt rart siden jordfeilbryter skal slå ut på første jordfeil i et TN anlegg :no:  er utrolig ekkelt og vondt og få strøm i seg hele tiden.

9543415[/snapback]

Mener du at du får støt når du har en bærbar i fanget? er ikke statisk elektrisitet du snakker om her da?

9543487[/snapback]

 

Nei er ikke statisk elektrisitet... vis jeg bare tar i plasten på kabinettet til bærebaren og tar i noen skvetter di til :whistle:

Lenke til kommentar
Når jeg tar i ting inne i huset for eksempel lamper med stål sjasi osv får jeg strøm i meg. Sitter jeg med bærebar pc i fanget og tar i noen får den andre persjonen også strøm i seg.. og får veldi vondt i mine føtter etter noen minutter med pc i fanget. Og måler jeg  når jeg setter stasjoner pc i ujordet stikkontakt og dekslet på et sikringskap som er selvfølgelig jordet får jeg mellom 135v og 200v. Gjor sabla vondt og ta i kabinettet. Er TN nett her. Er nesten helt sikker siden det er 0v mellom ene tilkoblingen i stikkontakten og jord. men er jo litt rart siden jordfeilbryter skal slå ut på første jordfeil i et TN anlegg :no:  er utrolig ekkelt og vondt og få strøm i seg hele tiden.

9543415[/snapback]

Mener du at du får støt når du har en bærbar i fanget? er ikke statisk elektrisitet du snakker om her da?

9543487[/snapback]

 

Nei er ikke statisk elektrisitet... vis jeg bare tar i plasten på kabinettet til bærebaren og tar i noen skvetter di til :whistle:

9548256[/snapback]

 

Hvordan kan det ha seg da? plast skal jo i teorien ikke lede strøm :S

Lenke til kommentar
Når jeg tar i ting inne i huset for eksempel lamper med stål sjasi osv får jeg strøm i meg. Sitter jeg med bærebar pc i fanget og tar i noen får den andre persjonen også strøm i seg.. og får veldi vondt i mine føtter etter noen minutter med pc i fanget. Og måler jeg  når jeg setter stasjoner pc i ujordet stikkontakt og dekslet på et sikringskap som er selvfølgelig jordet får jeg mellom 135v og 200v. Gjor sabla vondt og ta i kabinettet. Er TN nett her. Er nesten helt sikker siden det er 0v mellom ene tilkoblingen i stikkontakten og jord. men er jo litt rart siden jordfeilbryter skal slå ut på første jordfeil i et TN anlegg :no:  er utrolig ekkelt og vondt og få strøm i seg hele tiden.

9543415[/snapback]

Mener du at du får støt når du har en bærbar i fanget? er ikke statisk elektrisitet du snakker om her da?

9543487[/snapback]

 

Nei er ikke statisk elektrisitet... vis jeg bare tar i plasten på kabinettet til bærebaren og tar i noen skvetter di til :whistle:

9548256[/snapback]

 

Hvordan kan det ha seg da? plast skal jo i teorien ikke lede strøm :S

9548468[/snapback]

 

Fult klar over det :ermm: men gjør no det.. syns det er sinsykt merkelig samme jeg har en Steelpad mus matte av stål og den er ikke borti noe men når jeg legger den nok nert skjermen ikke sånn at den er borti platen men at den ligger ves siden får jeg støt av og ta i den og.. men legger jeg den lengre bort får jeg det ikke. setter jeg pc i jorden stikontakt som er koblet med skøyteledning fra kjøkkenet da forsvinner det :nei:

Lenke til kommentar
Når jeg tar i ting inne i huset for eksempel lamper med stål sjasi osv får jeg strøm i meg. Sitter jeg med bærebar pc i fanget og tar i noen får den andre persjonen også strøm i seg.. og får veldi vondt i mine føtter etter noen minutter med pc i fanget. Og måler jeg  når jeg setter stasjoner pc i ujordet stikkontakt og dekslet på et sikringskap som er selvfølgelig jordet får jeg mellom 135v og 200v. Gjor sabla vondt og ta i kabinettet. Er TN nett her. Er nesten helt sikker siden det er 0v mellom ene tilkoblingen i stikkontakten og jord. men er jo litt rart siden jordfeilbryter skal slå ut på første jordfeil i et TN anlegg :no:  er utrolig ekkelt og vondt og få strøm i seg hele tiden.

9543415[/snapback]

Mener du at du får støt når du har en bærbar i fanget? er ikke statisk elektrisitet du snakker om her da?

9543487[/snapback]

 

Nei er ikke statisk elektrisitet... vis jeg bare tar i plasten på kabinettet til bærebaren og tar i noen skvetter di til :whistle:

9548256[/snapback]

 

Hvordan kan det ha seg da? plast skal jo i teorien ikke lede strøm :S

9548468[/snapback]

 

Fult klar over det :ermm: men gjør no det.. syns det er sinsykt merkelig samme jeg har en Steelpad mus matte av stål og den er ikke borti noe men når jeg legger den nok nert skjermen ikke sånn at den er borti platen men at den ligger ves siden får jeg støt av og ta i den og.. men legger jeg den lengre bort får jeg det ikke. setter jeg pc i jorden stikontakt som er koblet med skøyteledning fra kjøkkenet da forsvinner det :nei:

9548493[/snapback]

 

Da bør du nok ha den løsningen så lenge inntil du får tatt en kikk på det.

Lenke til kommentar

Hvordan kan det ha seg da? plast skal jo i teorien ikke lede strøm :S

9548468[/snapback]

 

nå ser det ut til at det er folk her som har betydelig bedre greie på elektro enn meg, men jeg har ihvertfall kjent strøm fra et gjerde som brukes til inngjerding av hester igjennom trestolpen. strømledningen hang også på en isolert knott.

strømmen i et slikt gjerde er ikke veldig sterk (men en del over normalen for slike gjerder var det her), allikevel kjente jeg det helt tydelig. Legger man strømtråden i bakken får hestene sjokk selv om de står flere meter unna også...

 

så spør dere meg så burde det være mulig å få strøm igjennom plastikken, sett at avstanden fra "kilden" er kort... men som sagt, dette har jeg null greie på! bare observasjoner jeg har gjort :p

Lenke til kommentar

nå ser det ut til at det er folk her som har betydelig bedre greie på elektro enn meg, men jeg har ihvertfall kjent strøm fra et gjerde som brukes til inngjerding av hester igjennom trestolpen. strømledningen hang også på en isolert knott.

strømmen i et slikt gjerde er ikke veldig sterk (men en del over normalen for slike gjerder var det her), allikevel kjente jeg det helt tydelig. Legger man strømtråden i bakken får hestene sjokk selv om de står flere meter unna også...

 

så spør dere meg så burde det være mulig å få strøm igjennom plastikken, sett at avstanden fra "kilden" er kort... men som sagt, dette har jeg null greie på! bare observasjoner jeg har gjort

 

 

Plast leder ikke strøm sånn ideelt sett men stømmen kan komme seg igjennom ved overslag med store strømmer.

Endret av Zx45
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...