Gå til innhold

Expert har TIDENES tilbud til deg!


Anbefalte innlegg

På veien hjem fra jobben i dag kom vi bak en buss, hvor hekken var prydet med en diger heldekkende annonse fra Expert, hvor de reklamerte for en bærbar PC med 120GB internminne for snaue 6000 kroner. Hvis jeg faktisk får med meg 120GB internmnne, så skal jeg sannelig kjøpe den også.

 

Det skal tydeligvis ikke mye til for å kalle seg ekspert om dagen. Hvordan var det sangen var igjen? "Ikke alle kan kalle seg det samme som vi-ikke-burde-kalt-oss" :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere må forstå at folk flest ikke er så teknisk begavede innenfor data som den jevne Hardware.no-bruker. Begrepet "harddisk" oppfattes av mange som det vi kaller en stasjonær PC/desktop. For den jevne Expert/Elkjøp/Lefdal/Siba/Elprice/[sett inn navn på annen elekrobutikk her]-selger er det bedre å bruke begrepene lagringsminne/internminne som et beskrivende ord på hvor stor datalagringskapasitet en datamaskin har. Klart, RAM er jo vesentlig for datamaskinens ytelse, men da er nok begrep som f.eks. "arbeidsminne" heller å foretrekke.

 

Dette for å ikke distansere seg fra kunden til det punktet at et salg går tapt pga selger og kunde ikke er på samme nivå kommunikasjonsmessig - kommunikasjon er alfa og omega i slike servicebaserte yrker. Hovedoppgaven til disse selgerne er å selge varer til "mannen i gata" og ikke "geeken/nerden/datageniet i gata", disse kjøper jo PC-er og annen hardware andre steder...

Endret av EviLEddiE
Lenke til kommentar

Igjen, forventer du at hele den kundemassen som besøker slike butikker skal ha doktorgrad på datateknologi? Det du oppfatter som riktige begrep innenfor teknisk fagspråk, kan ha null verdi for mange andre.

 

Jeg har inntrykket av at mange personer har satt seg som mål i livet å kommentere salgsargumentene til diverse elektrobutikker, på hvor elendige og misvisende de er - enten om det er Elkjøp eller Expert det er snakk om. Igjen vil jeg si at disse brukerne IKKE er de store elektrokjedenes fokusgruppe, det er mot dem uten noe særlig forhold til data. Det vil ikke være hensiktsmessig å bruke tekniske produktdata som de eneste salgsargumentene hos de store elektrokjedene, igjen pga. viktigheten av rett kommunikasjon.

 

Just my 2¢.

 

EDIT: Litt klarere formulering fra min side.

Endret av EviLEddiE
Lenke til kommentar

Greit nok at Exkjøp og Elspert og denslags henvender seg til kunder med mindre kunnskap enn gjennomsnittsposteren her, men jeg vil påstå at det er desto viktigere at det de sier er korrekt de fleste her gjennomskuer feilene med en gang, en person med litt greie på PC-er, men ikke den store følelsen for hvordan ting er, kan gå fem på av en annonse med grove direkte feil i.

 

M.

Lenke til kommentar
Igjen, forventer du at hele den kundemassen som besøker slike butikker skal ha doktorgrad på datateknologi? Det du oppfatter som riktige begrep innenfor teknisk fagspråk, kan ha null verdi for mange andre.

 

Jeg har inntrykket av at mange personer har satt seg som mål i livet å kommentere salgsargumentene til diverse elektrobutikker, på hvor elendige og misvisende de er - enten om det er Elkjøp eller Expert det er snakk om. Igjen vil jeg si at disse brukerne IKKE er de store elektrokjedenes fokusgruppe, det er Ola Dunk og andre uten noe særlig forhold til data. Det vil ikke være hensiktsmessig å bruke tekniske produktdata som salgsargumenter hos de store elektrokjedene, igjen pga. viktigheten av rett kommunikasjon.

 

Just my 2¢.

9537525[/snapback]

Så du syntes det er greit at en elektrokjede annonserer for produkter med misvisende opplysninger?

 

uansett, når en skal kjøpe seg en pc, og PC-er er som regel ikke billige, så gjør man seg lurt og se hva de forskjellige begrepene er. En trenger langtfra doktorgrad i datateknologi til å kunne forskjellen på RAM, prosessor, lagringsplass, harddisk og optisk drev. (og skjermkort/hovedkort, men det tipper litt over grensa)

 

Dessverre, så er ikke mange nok interessert i hvordan PC-en er, men tenker mest på hvordan de skal bruke PC-en...

Lenke til kommentar

Klart, selgerne i slike elektrokjeder er jo som regel opplærte til å alltid kartlegge kunnskapsnivå og bruksområde FØR man anbefaler et konkret produkt - ingen av dem ønsker jo å få en misfornøyd kunde tilbake?

 

Oppgaven til slike annonser som trådstarter nevnte er jo å skape interesse hos kunden til oppsøke den aktuelle kunden. Jeg skal være med på at trykkfeil/faktafeil kan forekomme, men er det ikke alltid det som det blir tatt forbehold om i liten skrift? (ikke at jeg har sett dette på boards/TV-reklamer, akkurat..) De som jobber i markedsføringsavdelingen hos disse kjedene er jo bare mennesker de også...

 

EDIT: La merke til Stratosphere sitt innlegg.

EDIT2: Jeg går ut ifra at dere har sett "Prinsessen og Professoren"-programmet som gikk på TV3 for en tid tilbake - jeg tenker på

aktuelle episoden. Dessverre finnes det slike som denne jenta vist i dette programmet, og det er sånne potensielle kunder de store elektrokjedene prøver å ta hensyn til (om de klarer det, er jo en annen sak...) Endret av EviLEddiE
Lenke til kommentar
Er det mulig å gå til sak på dette hvis de ikke vil selge meg en pc med 160gb ram til 6000,- ? De sier jo at de vil.

9537919[/snapback]

Beklager, dette er ikke USA.

Du kunne vell ha vært millioner i USA for en feil som dette.. :cool:

9537930[/snapback]

 

Tenkte mer på forbrukerrådet enn rettssalen :D

 

ikke hvis det står at det er forbeholdt skrivefeil eller no slikt... ?  :hmm:

9537931[/snapback]

 

Men står det noe om det ? Jeg har ikke annonsen her.

 

Skulle vært morsomt å se hvordan de løste det rent teknisk :whistle:

Lenke til kommentar
Igjen, forventer du at hele den kundemassen som besøker slike butikker skal ha doktorgrad på datateknologi? Det du oppfatter som riktige begrep innenfor teknisk fagspråk, kan ha null verdi for mange andre.

9537525[/snapback]

Nei, men de som kaller seg Expert bør i det minste klare å skille begrepene. DET mener jeg er på sin plass. Nå heter det seg at analogier ikke fungerer, men ville du stolt på en boligannonse der det sto at en liten enebolig i Oslo hadde et boareal på 1200 kvadratmeter og en pris på 2 mill? Klarer ikke en megler å skille boareal og tomteareal så stoler i hvert fall ikke jeg på ham. Slike soleklare faktafeil SKAL oppdages før ting går i trykken.

Lenke til kommentar

Javel, jeg skjønner at jeg har tapt denne diskusjonen. Får bare akseptere at motstanden mot slike elektrokjeder er såpass stor i slike forum som Diskusjon.no. Skal i alle fall minne meg selv på å ikke delta i en ny lignende diskusjon igjen. Akkurat der og da følte jeg at kunne komme med noen balanserte argumenter, i motsetning til all den ensidige kritikken. Men der tok jeg feil, gitt...

 

Det ER tross alt bare mennesker som jobber i disse kjedene - si gjerne ifra til ansvarlig i Expert-butikken der du bor om akkurat denne saken, så kanskje ordner de en form for en kompensasjon for denne "feilinformasjonen"?

Lenke til kommentar

Jeg jobber i en bank. Vi er pliktpålagt å opplyse om en kunstig rentetype (effektiv) og alle juridiske vilkår ved et produkt. Men jeg jobber også med IT, så de andre ansatte har en tendens til å møte opp med siste SIBA-bladet for vurdering av ny maskin. Relativt irriterende da at det knapt står beskrevet cpu-produsent og mengde lagring og internminne. De kunne kanskje innført en info-standard...?

 

Tror det kan være litt fordummende å for enhver pris skulle sikte annonser mot et minste felles multiplum. De kan bruke så liten skrift de vil, bare den datakyndige bekjente kan se at det er feil chipset og dårlig OS/minnekonfigurasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...