Gå til innhold

Canon Eos400D kit / NIkon D40x kit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe speilreflekskamera i morgengave til min kommede mann. Han har ikke hatt speilreflekskamera før, så tror et "nybegynnerkamera" vil være greit.

Etter å ha undersøkt litt, så føler jeg det er to det står mellom:

* Canon Eos 400D kit med 18-55mm objektiv og minnekort (256 MB)

eller

* Nikon D40x kit med 18-55 mm vidvinkel Nikko zoomobjekt (AF S DX)

Begge kan jeg få til 5.995 på Elkjøp. (Dersom jeg kjøper på Elkjøp, så kan vi jo få pengene tilbake dersom han ikke er fornøyd).

Jeg har ikke peiling i det hele tatt på speilreflekskamera. For meg virker disse to alternativene ganske like.

Noen son har menig, erfaring elle synspunkt på hva jeg bør velge??

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg skal kjøpe speilreflekskamera i morgengave til min kommede mann. Han har ikke hatt speilreflekskamera før, så tror et "nybegynnerkamera" vil være greit.

Etter å ha undersøkt litt, så føler jeg det er to det står mellom:

* Canon Eos 400D kit med 18-55mm objektiv og minnekort (256 MB)

eller

* Nikon D40x kit med 18-55 mm vidvinkel Nikko zoomobjekt (AF S DX)

Begge kan jeg få til 5.995 på Elkjøp. (Dersom jeg kjøper på Elkjøp, så kan vi jo få pengene tilbake dersom han ikke er fornøyd).

Jeg har ikke peiling i det hele tatt på speilreflekskamera. For meg virker disse to alternativene ganske like.

Noen son har menig, erfaring elle synspunkt på hva jeg bør velge??

9536432[/snapback]

Hei!

Dersom du ikke har bestemt deg 100% for et av disse kameraene, så vil jeg gjerne få anbefale Olympus E-410 :) Kjøpte mitt første speilreflekskamera på tirsdag, og har null erfaring fra før. Kameraet tar nydelige bilder! Forelsket meg helt i det. Du kan lese tråden jeg startet hvor jeg leter etter nybegynner kamera. Mitt kamera kostet 4500kr på japan foto :)

Skrevet (endret)

siden dere begge er helt ferske spiller det egentlig ingen rolle hvilket du velger

skal sies at Pentax K100D og Olympus E-410 ligger i samme klasse både prismessig og ytelsesmessig.

Endret av Henrik2k
Skrevet
siden dere begge er helt ferske spiller det egentlig ingen rolle hvilket du velger

skal sies at Pentax K100D og Olympus E-410 ligger i samme klasse både prismessig og ytelsesmessig.

9536488[/snapback]

Samme prisklasse og du får like mye for pengene, ja. Samme ytelser, nei. Ikke at den ene er bedre enn den andre, men er likevel ganske forskjellige.

Skrevet (endret)

Det er bare én vettug ting å si om dette - hva du velger spiller ingen rolle. Begge disse, og de andre nevnte, er utmerkede nybegynnerkameraer. Gode metoder for valg av nybegynnerkamera når du ikke har noen klare preferanser er elle-melle, flasketuten peker på eller mynt og krone.

Ingen vits i å gjøre det vanskeligere enn det er.

(standardrådet er: "Prøvehold kameraet! Det som sitter best i hånden er det som er best for deg." Dersom du skal overraske, så er kanskje det vanskelig - vit da at menn tilsynelatende ofte foretrekker Nikon fremfor Canon i denne prisklassen pga. utformingen, men at det selvsagt ikke alltid er sånn.)

Endret av Anew
Skrevet

Kan varmt anbefale 400D på alle punkter. :) Dette huset er supert til 'å vokse opp med fotografisk sett', det vil si, som et hus du kan utvikle fotografen inni deg med.

Det må sies at skarpheten på enkelte eksemplarer av kitlinsa som følger med (18-55mm f/3.5 II), ikke er av det skarpe slaget. Hvis valget ditt faller på Canons nevnte entrymodell med kitlinse, så ville det vært lurt å ta noen 'prøvebilder', og bedømme skarpheten med bilder tatt både på nært hold, og av motiver langt unna. (Er du absolutt grønn på området, så går det jo an å spørre om hjelp her på forumet. ;) )

Noen liker ikke kvaliteten på denne linsa, mens andre (som meg) synes det er godt anvendte penger å legge 3-500 kroner ekstra og kjøpe inn kitpakken, mot kun kamerahus + innkjøp av objektiv ved siden av, med de valgkvalene som følger med. I tillegg så kan du alltids skaffe deg bedre objektiver når det passer deg. (Tamron 17-50 f/2.8 skal visstnok ha "good value for money".)

-MightyTwin.

Skrevet
Kan varmt anbefale 400D på alle punkter. :) Dette huset er supert til 'å vokse opp med fotografisk sett', det vil si, som et hus du kan utvikle fotografen inni deg med.

ikke kvaliteten på denne linsa, mens andre (som meg) synes det er godt -MightyTwin.

9538781[/snapback]

Sier meg enig her, jeg gikk nettopp for dette kamera, (mitt første digitalt speilrefleks), så på testene og spurte ut folk :!: Har nettopp begynt å fotografere med det, og jeg tror fotografering skal bli moro. Så langt veldig godt fornøyd med mitt valg. (Passe damestørrelse for å holde i også, selv om det så klart er uni-sex :!: )

RandiA

Skrevet

Hvorfor anbefaler alle et kvinnekamera til en mann? Kjøp Nikon, du, med mindre din kommende mann er en liten pinglemann. Da passer Canon bra!

Ok, ok. Begge er gode. Du kan ikke gjøre feil med noen av dem, egentlig. Ta det magefølelsen din sier. Og test dem i en butikk først.

Skrevet
Hvorfor anbefaler alle et kvinnekamera til en mann? Kjøp Nikon, du, med mindre din kommende mann er en liten pinglemann. Da passer Canon bra!

9539199[/snapback]

:!: :!: :!: ...."Satt så ei kula den der!" :thumbup:

Skrevet (endret)

9539199[/snapback]

Aha, så det er SÅNN Nikonfanskarene ser på oss Canonister; Jenter/små guttepingler uten sans for hva som er opp og ned her i livet? :tease:

-MightyTwin.

Endret av MightyTwin
Skrevet

Til Bruden:

Kjøp Nikon og han blir kjempefornøyd. Kjempekamera med suveren skjerm, slik at man kan se om bildene man tar blir bra, med en gang. jeg kan ikke si det samme om Canon. Det er mye enklere å velge ekstra linser til Nikon, og det er jo en fordel. Canon surrer endel der.Kit-linsa til Nikon er jo også respektabel, slik at en ikke må kjøpe ekstra linse.

Nikon har jevnere kvalitet.

Lykke til:-)

Til alle andre:

les at trådstarter skrev:

"Canon Eos 400D kit med 18-55mm objektiv og minnekort (256 MB)

eller

Nikon D40x kit med 18-55 mm vidvinkel Nikko zoomobjekt (AF S DX)"

Alle andre kamera er såleses ikke intressent, så ikke foreslå andre kamera.

det ligger mye vilje og jobb bak en avgjørelse som er tatt av en "ikkekyndig" at det skal bli Nikon eller canon. Å foreslå andre merker, blir bare forvirrende.

Skrevet
Til Bruden:

Kjøp Nikon og han blir kjempefornøyd. Kjempekamera med suveren skjerm, slik at man kan se om bildene man tar blir bra, med en gang. jeg kan ikke si det samme om Canon. Det er mye enklere å velge ekstra linser til Nikon, og det er jo en fordel. Canon surrer endel der.Kit-linsa til Nikon er jo også respektabel, slik at en ikke må kjøpe ekstra linse.

Til alle andre:

eller

det ligger mye vilje og jobb bak en avgjørelse som er tatt av en "ikkekyndig" at det skal bli Nikon eller canon. Å foreslå andre merker, blir bare forvirrende.

9540497[/snapback]

Amen! :yes:

Skrevet

Selv om jeg er 1.90 høy og dertil store hender valgte jeg 400D, og er meget fornøyd med det. Skjønner at grepet er litt lite for noen, men et vertikalgrep til 799,- på Japan Photo fikset brasene for min del. Da blir kameraet etter min mening mye bedre å holde i, man får vertikalfunksjonen(som jeg bruker så og si hver gang jeg fotograferer!), og man kan kjøpe et ekstra batteri og få laaang batteritid. Har også prøvd Nikon-kameraet du nevner, men Canon var det jeg personlig ble mest tilfreds med. Det betyr ikke at Nikon er noe dårligere valg en Canon, men at det går mye på personlige preferanser.

Skrevet (endret)
Til Bruden: det ligger mye vilje og jobb bak en avgjørelse som er tatt av en "ikkekyndig" at det skal bli Nikon eller canon. Å foreslå andre merker, blir bare forvirrende.
Det er bare det at mange ikke "vet" at det finnes andre merker. Det er mange som er innom der jeg jobber, som utelukkende spør om Canon og Nikon, og om jeg spør om de har vurdert noe annet, sier de at det er jo bare Canon og Nikon som er bra. Det er helt feil. Derfor kan det være lurt å være åpen for andre kamera enn bare de "alle" andre velger. Nikon og Canon lever godt på navnet, og for all del... de lager gode kamera. Men andre produsenter har ikke et så sterkt navn, og gir gjerne litt ekstra for pengene for å trekke kunder. At de ikke har et like stort markedsføringsbudsjett, betyr ikke at kameraene er dårligere.

Men om man har bestemt seg for at Canon og Nikon er det eneste rette til sitt bruk (kan være mange gode grunner til det også), så har begge disse sine fordeler og ulemper. Men om disse er store eller små, går på personlige preferanser. Derfor kan det være lurt å kjøpe kameraet i en butikk, så man får prøveholdt det først. Og kjøp det ideelt sett i en fotobutikk, så er sjansen for kyndig veiledning størst (i de større byene, er de seriøse fotobutikkene like billige som elkjedene). Og de fleste butikker godtar at du vil bytte kameraet i et annet, så lenge det ikke er tatt i bruk (å ta opp av esken og prøveholde, er ok).

Endret av Afseth
Skrevet
Det er en dame som skal kjøpe kameraet i gave til en mann.

9541908[/snapback]

Må lære meg å enten huske det jeg har lest før, evt huske å lese det på ny etter hvert. Dette er nok et ekspempel på at jeg ikke er helt våken før kvelden, når jeg er i feriemodus.

Skrevet
Til Bruden:

Til alle andre:

eller

9540497[/snapback]

Kan du utdype dette? 400D er fullt kompatibel med alle canon linser( og linser fra trdjepartsprodusenter med Canon fatning) på markedet. D40x har ikke AF med en rekke objektiver( spesiellt tredjepart og fastoptikk).

Ville valgt 400D. Kitlinsa er dårligere enn Nikon sin, men ikke så dårlig som mange påstår.

Skrevet
Til Bruden:

Til alle andre:

eller

9540497[/snapback]

Hahahah. Unnskyld at jeg ler, men den posten der stinket det fanboyisme av. :ohmy:

*1: 400D og d40x har nøyaktig samme oppløsning og størrelse på skjermen.

*2: Selvfølgelig er det enklere å velge linser til d40x, siden den kun er kompatibel med et fåtall av Nikons linsereportoar! Oi sann, den detaljen glemte du visst å ta med.

*3: Canons linsereportoar sies å være mer ryddig oppbygget enn Nikons. Har linsa autofokus og Canon-fatning, så kan du være 99.999998% sikker at den er kompatibel med 400D.

*4: 'Ikke må kjøpe ekstra linse'. Javel? Hva om en har lyst på en linse som yter mer/har større zoom/vidvinkel enn kitlinsa? Du trenger med andre ord ikke å supplere nevnte linse med annet utstyr for å få bedre kvalitet, siden eksemplaret allerede er et vidunderbarn, som klarer alle braser om det er 1:1 makrofotografering, eller flyfotografering fra langt hold? I så fall har Nikon laget årtusenets beste produkt. "Ingen trenger å drasse på store zoomobjektiver lengre, kjøp kun vidunderlinsa til Nikon, og skyt i vei." :D (Spytter du ut en så svevende påstand, så skal du jaggu få igjen en med samme tone.)

*5: "Nikon har jevnere kvalitet." Okay, kan du gi oss eksempler på dette? (Og skal argumentet ditt holde vann, så må du gi konkrete bevis. Gjerne for hver enkelt hus Nikon og Canon har sluppet i den senere tid.)

-MightyTwin, ikke så stor fanboy som skolber, og har heller ikke "pinglete jentehender", som visse andre brukere her spiller på for å kapre slr-kunder. :thumbup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...