Gå til innhold

Hvordan kan studenter bidra i samfunnet?


kkt1986

Anbefalte innlegg

Har du noen gode idéer om hvordan studenter kan bidra i samfunnet imens vi studerer? Her er en tanke jeg kom inn på:

 

***

 

Jeg studerer statsvitenskap og er også engasjert i en lokal politisk ungdomsorganisasjon. Jeg går dessverre i en svært liten klasse på studiet mitt, flere av dem er voksne og lever familieliv ved siden av studiene og studiemiljøet er generelt ganske slapt. Men jeg savner plutselig en klassekamerat som gikk i klassen min i fjor, og som var engasjert i et parti og en ungdomsorganisasjon på "den andre sida" i forhold til meg. Jeg fikk lyst til å lage et pedagogisk opplegg sammen med ham som vi kunne ha lagt fram for skoleklasser på for eksempel ungdomsskolenivå. Jeg ser for meg at vi kunne lage et opplegg for samfunnsfag, og at vi representerer våre respektive ungdomsorganisasjoner, men at opplegget har basis i faglitteraturen vår, og der budskapet er å gi et spennende og lærerikt avbrekk fra den vanlige undervisningen.

 

Dette kunne bidratt til å stimulere til politisk deltakelse og vise at politikk ikke bare er kjeftingen man får inn via TV i dag. Vi ville på mange måter være i en perfekt situasjon til å lage et interessant opplegg: Vi er unge, vi er engasjerte i organisasjoner der elevene også er gamle nok til å delta (jeg tror aldersgrensa er rundt 13 i de fleste "ungdomspartiene," er den ikke?), vi har god faglig basis og kan antakeligvis i mange tilfeller være (minst) like gode lærere som de som underviser elevene til vanlig.

 

Samtidig får vi som holder "seminaret," eller "innledningen," jobbet med stoffet på en lærerik og pedagogisk måte ved å måtte forholde oss pedagogisk til stoffet, og kan få en solid base for videre læring i faget selv. Dessuten kunne vi fått mediedekning og god PR til våre respektive politiske organisasjoner.

 

edit: Jeg har selvsagt flere og konkrete idéer som er mer knyttet til hvordan vi kan knytte stoffet til de organisasjonene vi representerer. Slike idéer vil jeg utvikle sammen med dem jeg eventuelt kan inngå et slikt samarbeid med. Vi trenger ikke krangle eller debattere av den grunn, men synliggjøre forskjellene våre og for eksempel koble det til ulike måter å tenke politikk på.

 

***

 

Dessverre har jeg ikke noen å gjennomføre dette opplegget sammen med slik situasjonen er nå, men jeg har lyst til å videreutvikle tanken og eventuelt gjøre det på en annen måte som er gjennomførbart uten min politiske motstanderkamerat.

 

Denne tråden har to formål:

1) Vi gir hverandre tilbakemeldinger og konstruktive tips på idéer som blir framsatt.

2) Vi foreslår flere idéer, og jeg gjentar spørsmålet fra toppen av posten:

Har du noen gode idéer om hvordan vi studenter kan bidra i samfunnet imens vi studerer? Du studerer kanskje noe annet enn meg. Kan du bruke ditt studiegrunnlag på andre kule måter?

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ble veldig politisk korrekt alt dette, så jeg velger å fremme noen typiske synspunkter fra økonomistudenter (jeg er en selv).

 

Studenter som er samfunnsnyttige har jobber. I dagens Norge er det kapasitetsbegrensninger knyttet til mangel på arbeidskraft, og enhver student i arbeid hjelper samfunnet med sin arbeidskraft. Når man i tillegg vet at de jobbene studenter har gjerne er jobber som det ellers er vanskelig å finne folk til blir effekten enda sterkere. Man bidrar til økonomisk vekst og man bidrar med skattekroner.

 

Altså, dersom målet er å bidra i samfunnet ville derfor latt det pedagogiske opplegget ligge, og heller fått meg en jobb på et sykehjem eller i en butikk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Synes trådstarter har en glimrende ide. :w00t:

Selv har jeg til nå vært fornøyd med at studenten får mest mulig ut av studiet, og dermed gjør seg fortjent til samfunnets bidrag, og realiserer seg selv optimalt.

 

Når jeg får "drøvtygd" på saken litt, vil jeg bidra med egne innspill.

:)

Lenke til kommentar
Det ble veldig politisk korrekt alt dette, så jeg velger å fremme noen typiske synspunkter fra økonomistudenter (jeg er en selv).

 

Studenter som er samfunnsnyttige har jobber. I dagens Norge er det kapasitetsbegrensninger knyttet til mangel på arbeidskraft, og enhver student i arbeid hjelper samfunnet med sin arbeidskraft. Når man i tillegg vet at de jobbene studenter har gjerne er jobber som det ellers er vanskelig å finne folk til blir effekten enda sterkere. Man bidrar til økonomisk vekst og man bidrar med skattekroner.

 

Altså, dersom målet er å bidra i samfunnet ville derfor latt det pedagogiske opplegget ligge, og heller fått meg en jobb på et sykehjem eller i en butikk.

9547713[/snapback]

Jeg trenger mer tid på studiene og jeg jobber ikke. Setter pris på å være sosial også. Jeg betaler tilbake til samfunnet senere, men nå tenker jeg først og fremst på studier. Men når man likevel kanskje kan slå to fluer i en smekk skader det selvsagt ikke :)

 

Visst trenger vi mer arbeidskraft i landet, men den kan tas fra andre steder. Som for eksempel innvandrere (og arbeidsløse av diverse årsaker).

Lenke til kommentar
Tar gjerne imot forslag på hva medisinstudenter kan gjøre også - seksualundervisning på skoler?  Hmm...  Lurer på om jeg faktisk ikke hadde besøk av medisinere da jeg gikk grunnskole?

9568353[/snapback]

Slett ikke dumt! Syns du skal tenke videre på det, og prøve å spice opp undervisninga litt. Litt av poenget med å "undervise" (i den ene eller andre formen), for min del, er nettopp at vi faktisk kan bidra med noe ekstra og nytt, samt at det kan gi oss selv både stimuli og i det hele tatt en motiverende plattform for virkelig å forsterke grunnmuren i faget på.

 

Du kan kanskje bidra i naturfag også, om du er kreativ nok til å klare å lage et tilpasset opplegg? ;)

Det blir nok litt av en utfordring. - Med mindre du tar et opplegg på kosthold da, men det blir kanskje ikke så spennende for deg?

 

For å tenke litt utenfor den formelle utdanningssektoren kan du selvsagt engasjere deg i en av de mange humanitære organisasjonene og formidle kunnskap for dem om konsekvensene av dyre AIDS-medisiner og vaksiner til diverse sykdommer, enten til mannen i gata via tidsskrift eller aksjoner, eller til en ungdomsorganisasjon fra et moderorgan og eksterne kilder (som Press er til Redd Barna, for eksempel).

Lenke til kommentar
Du kan bli støttekontakt, være politisk aktiv osv.

9567314[/snapback]

Ja, slike ting er heller ikke dumt. Man trenger jo ikke verken å koble det man gjør til faget eller være kreativ, strengt tatt. Ideelle organisasjoner etterlyser av og til for eksempel støttekontakter eller leksehjelp (til innvandrerbarn eller andre med spesielle vansker). Og politisk aktiv burde selvsagt alle egentlig være ;) Med en fot innenfor politikken kan det bli lettere å se problemer og å finne måter å bidra på. Særlig om man, som meg, ikke kjenner byen man kommer til særlig godt fra før.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Synes trådstarter har en glimrende ide. :w00t:

Selv har jeg til nå vært fornøyd med at studenten får mest mulig ut av studiet, og dermed gjør seg fortjent til samfunnets bidrag, og realiserer seg selv optimalt.

 

Når jeg får "drøvtygd" på saken litt, vil jeg bidra med egne innspill.

:)

9547739[/snapback]

Nåh...? Har du mange mager? ;)

Lenke til kommentar

Noen har allerede nevnt leksehjelp. Det vil være nyttig for elever, men også for deg. Det å komme ut og revolusjonere undervisning hvis du ikke har vært i en ungdomsskoleklasse siden du gikk der selv, kan feile veldig, veldig fort. Hvis du blir med i et leksehjelp-opplegg, så får du kanskje justert egne oppfatninger av hvordan ungdommer er, før du står der... :)

Lenke til kommentar
Noen har allerede nevnt leksehjelp. Det vil være nyttig for elever, men også for deg. Det å komme ut og revolusjonere undervisning hvis du ikke har vært i en ungdomsskoleklasse siden du gikk der selv, kan feile veldig, veldig fort. Hvis du blir med i et leksehjelp-opplegg, så får du kanskje justert egne oppfatninger av hvordan ungdommer er, før du står der... :)

Så sant, så sant! Om undervisningen blir revolusjonert, vet jeg ikke akkurat. Det kan være like hensiktsmessig at vi kommer for å promotere organisasjonene våre og skaper et blidt bilde på politisk deltaking. I denne byen er de fleste skolene prinsippielt mot å slippe inn politiske ungdomsorganisasjoner på skolen, og det forstår jeg jo i utgangspunktet godt, men en slik ordning skaper ikke engasjement den heller.

 

Det går også an å kikke i samfunnsfagbøkene deres for å få et inntrykk av hvor de står og hva de kan først, eventuelt ta tak i deres pensum og lette undervisningen for faglæreren samtidig som vi utbroderer det forsiktig med våre perspektiver og skaper grunnlag for tankeprosesser og debatt. Utformingen av en fruktbar debatt kan sikkert by på mange stridigheter og aha-opplevelser når vi forbereder det sammen også :p

"-nei, døh, det der får du ikke si! Det er ikke det vi mener!"

 

Leksehjelp er absolutt en god måte å hjelpe på og på å forberede oss. Janteloven til side: Jeg tror jeg har ganske gode pedagogiske evner. Jeg er dessuten i kontakt med ungdomsskoleelever som allerede er medlemmer i organisasjonen min og har et søskenbarn som selv konfirmerte seg i år, og noen enda yngre. Men selv om jeg kan forestille meg at de som vanligvis etterlyser leksehjelp er barn med enten lesevansker eller fremmedspråklig bakgrunn eller andre små problemer, er vel ikke klassen bedre enn det svakeste leddet, og det er viktig å prøve å få med alle.

 

Tror faktisk Røde Kors har hengt opp en plakat om dette i nærbutikken min. Jeg må nok få skikk på mine egne studievaner før jeg eventuelt følger opp planen min, men jeg ønsker å vedlikeholde tanken slik at jeg kan ta tak i den en gang jeg føler jeg har anledning til det. Det kan også være en god idé å anvende pensumkunnskapene mine i lokallaget mitt. Der er det ungdom i forskjellig alder og læremateriellet til organisasjonen er forholdsvis konformt. Det kunne være interessant å lære "fiendens" prinsipper bedre å kjenne også, eller gå inn på moderne kritikk og avgreininger av vår egen ideologiske arv, for eksempel. Slik kan jeg som student bare fungere som en slags "mentor" for et idéverksted. Denne tanken har jeg også vært innom før. Det er masse interessant pensum som jeg kunne tenke meg å dele med organisasjonsfellene mine.

 

Det går selvsagt an å prøve seg på videregående skole også. Elevene der er både nærmere meg i alder og evner nok stort sett å følge med i politikken like godt som mange godt voksne. Litt større utfordring. Kanskje bedre for "viderekomne lærere" i opplegget mitt ;)

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...