Gå til innhold

Hvordan kan studenter bidra i samfunnet?


kkt1986

Anbefalte innlegg

Har du noen gode idéer om hvordan studenter kan bidra i samfunnet imens vi studerer? Her er en tanke jeg kom inn på:

 

***

 

Jeg studerer statsvitenskap og er også engasjert i en lokal politisk ungdomsorganisasjon. Jeg går dessverre i en svært liten klasse på studiet mitt, flere av dem er voksne og lever familieliv ved siden av studiene og studiemiljøet er generelt ganske slapt. Men jeg savner plutselig en klassekamerat som gikk i klassen min i fjor, og som var engasjert i et parti og en ungdomsorganisasjon på "den andre sida" i forhold til meg. Jeg fikk lyst til å lage et pedagogisk opplegg sammen med ham som vi kunne ha lagt fram for skoleklasser på for eksempel ungdomsskolenivå. Jeg ser for meg at vi kunne lage et opplegg for samfunnsfag, og at vi representerer våre respektive ungdomsorganisasjoner, men at opplegget har basis i faglitteraturen vår, og der budskapet er å gi et spennende og lærerikt avbrekk fra den vanlige undervisningen.

 

Dette kunne bidratt til å stimulere til politisk deltakelse og vise at politikk ikke bare er kjeftingen man får inn via TV i dag. Vi ville på mange måter være i en perfekt situasjon til å lage et interessant opplegg: Vi er unge, vi er engasjerte i organisasjoner der elevene også er gamle nok til å delta (jeg tror aldersgrensa er rundt 13 i de fleste "ungdomspartiene," er den ikke?), vi har god faglig basis og kan antakeligvis i mange tilfeller være (minst) like gode lærere som de som underviser elevene til vanlig.

 

Samtidig får vi som holder "seminaret," eller "innledningen," jobbet med stoffet på en lærerik og pedagogisk måte ved å måtte forholde oss pedagogisk til stoffet, og kan få en solid base for videre læring i faget selv. Dessuten kunne vi fått mediedekning og god PR til våre respektive politiske organisasjoner.