Gå til innhold

PC-en min går fra 2GHz til 501MHz?


lisa_fehn

Anbefalte innlegg

Nå er det så mye feil med PC-en min at jeg snart har en post i hver kategori her...

Men over til spm mitt.

Når jeg går på kontrollpanel>system>generelt så står det jo hvilken prosessor du har osv.

På min så står det AMD Athlon 64 3000+, 2GHz, 512ram.

MEN! noen ganger så står det at jeg bare har 1GHz, og i stad stod det at jeg bare hadde 501MHz! Hva er dette? Er det Prosessoren min som begynner å si natta?

 

Edit: og jeg har ikke hatt noen prgrammer oppe hver gang jeg har sjekka dette, utenom internett da.

Endret av lisa_fehn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er stasjonær jeg har.

9534100[/snapback]

 

Hm. Kan hende at du har Cool'n'Quiet installert, en bit programvare fra AMD som gjør det jeg beskrev i min forrige post. Du kan prøve å gå på Kontrollpanel-> Strømalternativer og se hva som er valgt i drop-down-menyen "Strømoppsett". Er det minimal strømstyring som er valgt der, er C'n'Q tilfelle. Da velger du "Alltid på" hvis du ikke vil den skal klokke seg ned.

Lenke til kommentar

Hei

 

AMD Athlon64 CPUer har en funksjon som heter Cool'n Quiet. D.v.s. at CPU klokker seg ned fra Max hastighet når den merker at den ikke trenger å kjøre på full hastighet. Dette for å spare størm, minske varmeutvikling og dermed muliggjøre at viftene kjører på lavere omdreining, som igjen betyr mindre støy for deg :)

 

Helt normalt og CPU klokker seg automatisk opp igjen når du stresser den litt.

Lenke til kommentar

Cool'n'quiet er ikke noe negativt.

 

Dette gjør at maskinen klokker ned CPU når den ikke bruker noe CPU kraft. Og i det nanosekundet du trenger CPU kraft klokker den opp igjen CPU til det du trenger. Du vil på denne måten spare både strøm og CPU levetid. Du vil også kunne få mindre viftestøy og varmeutvikling.

 

Så mitt forslag er å la dette stå på.

 

.-Chief-.

Lenke til kommentar
Jeg har på stømoppsett: Pesentasjon. Har ikke noe som heter cool'n'quiet.

Skjønner ikke'no for den har alltid vist 2GHz der i alle år før.

9534148[/snapback]

 

Mest sansynlig har driveren for CPU blitt oppdattert nylig, og da har du fått tatt i bruk noe mer funksjonalitet, som du tidligere ikke har hatt støtte for i driveren for CPU.

Lenke til kommentar
Om PC-en fungerer som den skal? Nope, den har gjort det helt til for noen dager siden, nå er den helt dum ved start av spill, enten går det veldig tregt eller så skrur hele PC-en seg av.

9534539[/snapback]

 

Last ned WCPUID

Mener man kan sjekke realtimeclock på den. I så fall kan du starte WCPUID sjekke realtimeclock, og forsøke å starte noe som drar litt CPU kraft. iTunes, e.l.

Da bør den peake på max iallfall en liten stund. Om den ikke gjør det. Er det nok noe instillinger i BIOS.

 

.-Chief-.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...