Gå til innhold

Noen som har peiling på s-video kabler?


SumFortyOne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den linken til Clas Ohlson viser en SCART -> 3,5mm jack (lyd) + 1 RCA kompositt (video)

Ergo: det er ingen s-videokabel.

 

Det du trenger er sannsynligvis D E N N E

Da forutsatt at du har s-video ut på PC-en og SCART inn på TV-en.

Regn også med litt tweaking med skjermkortdriver.

9529658[/snapback]

den linken du la ut er jo akkurat den samme som jeg la ut :dontgetit: Er det ikke rett og slett en slik jeg trenger http://www.aideonline.com/images/articles/pcontv/svideo.jpg ? Har en slik liten rund inngang på både PC-en og tv'n.

9529705[/snapback]

Om du kan bruke en S-video til S-video kabel er det, det absolutt enkleste.

Lenke til kommentar

Hvis du bruker en kabel som går fra s-video (den runde pluggen med flere pinner inni) til en scart (den store nesten rektangulære) må TV'ens scart inngang støtte s-video signal på denne inngangen. Hvis du har to scart innganger i TV'en, prøv og bytte. Ellers kan det være at man kan sette opp dette i TV'ens meny (velge om inngangen skal være RGB eller s-video).

 

Dette er den mest sansynlige feilen, hvis TV'en ikke støtter s-video på scart inngangen, må man benytte seg av en s-video -> s-video kabel (siden du sier at du har en slik kontakt i TV'en).

 

En annen feil kan være at PC-en er satt opp til å sende ut NTSC signal, men dette er lite sansynlig, og da ville bildet i tillegg til å være sort-hvit også flimre.

Lenke til kommentar

På den Eljøp-siden du refererer til ang. Tv-en din står det at TV-en har s-video inngang.

Da er nok det enkleste og beste å koble en s-video kabel rett fra PC og inn i Tv-ens s-video inngang. F.eks. D E N N E

 

Dette fordi, som Drittsekken nevner, at det er mulig at TV-en enten ikke støtter s-video over SCART, eller at du må sjekke AUX-innstillingene på TV-en.

Prøv det sistnevnte først. Dvs. gå inn i setup på TV-en og finn der det står noe ang. AUX/SCART. Hvis du er heldig så kan det være en innstilling der hvor du kan bytte mellom kompositt og RGB/s-video.

Lenke til kommentar
På den Eljøp-siden du refererer til ang. Tv-en din står det at TV-en har s-video inngang.

Da er nok det enkleste og beste å koble en s-video kabel rett fra PC og inn i Tv-ens s-video inngang. F.eks. D E N N E

 

Dette fordi, som Drittsekken nevner, at det er mulig at TV-en enten ikke støtter s-video over SCART, eller at du må sjekke AUX-innstillingene på TV-en.

Prøv det sistnevnte først. Dvs. gå inn i setup på TV-en og finn der det står noe ang. AUX/SCART. Hvis du er heldig så kan det være en innstilling der hvor du kan bytte mellom kompositt og RGB/s-video.

9542028[/snapback]

Les siste innleggene på side 1! Jeg har fått tak i riktig kabel nå og jeg får bilde, men bilde er bare svart/hvit. trenger hjelp med å få farger.

Lenke til kommentar
På den Eljøp-siden du refererer til ang. Tv-en din står det at TV-en har s-video inngang.

Da er nok det enkleste og beste å koble en s-video kabel rett fra PC og inn i Tv-ens s-video inngang. F.eks. D E N N E

 

Dette fordi, som Drittsekken nevner, at det er mulig at TV-en enten ikke støtter s-video over SCART, eller at du må sjekke AUX-innstillingene på TV-en.

Prøv det sistnevnte først. Dvs. gå inn i setup på TV-en og finn der det står noe ang. AUX/SCART. Hvis du er heldig så kan det være en innstilling der hvor du kan bytte mellom kompositt og RGB/s-video.

9542028[/snapback]

Les siste innleggene på side 1! Jeg har fått tak i riktig kabel nå og jeg får bilde, men bilde er bare svart/hvit. trenger hjelp med å få farger.

9542626[/snapback]

prøv det jeg sa

Lenke til kommentar
Hehe, du må se i menyen på tv'en.

Skal være noen valg om hvilket innsignal den skal ha der.

F.eks ext1 composite, så ser du om du kan velge s-video istedet.

Er forskjellig fra tv til tv, så vanskelig å si uten å se brukermanual osv.

9543299[/snapback]

Under Farge system på tv'n ha jeg Auto, PAL,SECAM, M. NTSC og NTSC. Ha prøvd alle mn er svart/hvit uansett.

Lenke til kommentar
På den Eljøp-siden du refererer til ang. Tv-en din står det at TV-en har s-video inngang.

Da er nok det enkleste og beste å koble en s-video kabel rett fra PC og inn i Tv-ens s-video inngang. F.eks. D E N N E

 

Dette fordi, som Drittsekken nevner, at det er mulig at TV-en enten ikke støtter s-video over SCART, eller at du må sjekke AUX-innstillingene på TV-en.

Prøv det sistnevnte først. Dvs. gå inn i setup på TV-en og finn der det står noe ang. AUX/SCART. Hvis du er heldig så kan det være en innstilling der hvor du kan bytte mellom kompositt og RGB/s-video.

9542028[/snapback]

Les siste innleggene på side 1! Jeg har fått tak i riktig kabel nå og jeg får bilde, men bilde er bare svart/hvit. trenger hjelp med å få farger.

9542626[/snapback]

Du kan ha riktig kabel, men hvis scart inngangen er satt til RGB og du kopler til et s-video signal blir det sort-hvit. På noen TV bytter man mellom dette ved å trykke noen ganger på AV knappen på fjernkontrollen. Da scroller man gjerne AV1->AV2->AV2 S->AV3 osv. Den ene AV2 er RGB den andre er s-video.

 

Far min har en TV, husker ikke merke, der man etter å ha trykket på AV knapp må trykke på fargeknappene (de for textTV) for å velge AV1, AV2 eller AV3. Ved å trykke flere ganger på den samme knappen bytter man signal på den aktuelle inngangen.

 

På noen TV er det slik at en av scartene takler RGB og den andre s-video, eller at begge takler RGB, men den ene kan stilles til å ta s-video.

 

Kompositt er det ikke vits i å ha noen valg for da dette går i en helt egen leder i kabel og plugg, derfor vises denne hvis det er signal. S-video og RGB går i de samme lederne, men med andre signaler (skal ikke komme inn på dette her).

Endret av Drittsekken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...