Gå til innhold

"video clip"-format støttes ikke av vegas 7?


Anbefalte innlegg

Hei

Har en ganske stor filmfil (ca 1 GB) som er lagret i formatet "video-clip" som jeg gjerne skulle ha redigert i vegas. Problemet er at Vegas av en eller annen grunn ikke støtter dette formatet fullt ut. dvs. lydsporet er der, men ikke videoen. det er ikke noe i veien med fila, for den kan fint spilles av i mediaplayer, og Movie Maker tar den også.. :hmm:

Hva slags program kan jeg bruke for å forandre filformatet? helst gratis program...

Noen tips?

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden din PC forteller at du har "video-clip", vil jeg tro du ikke har rett visning av filetternavn.

Gå til "Min datamaskin", klikk Verktøy>Mappealternativer, og så fanen Vis. Er det hake ved "Skjul filetternavn for kjente filtyper", skal du ta bort den. Dermed ser du virkelig filetternavn, og du har mulighet til å endre det. Det kan gjøres ved å markere filen og trykke F2, og endre filnavnet. Kanskje har du et codec-problem, siden du ikke får med videodelen?

Lenke til kommentar
Hei

Har en ganske stor filmfil (ca 1 GB) som er lagret i formatet "video-clip" som jeg gjerne skulle ha redigert  i vegas. Problemet er at Vegas av en eller annen grunn ikke støtter dette formatet fullt ut. dvs. lydsporet er der, men ikke videoen. det er ikke noe i veien med fila, for den kan fint spilles av i mediaplayer, og Movie Maker tar den også..  :hmm:

Hva slags program kan jeg bruke for å forandre filformatet? helst gratis program...

Noen tips?

 

Takker for svar

9512521[/snapback]

 

Ser du har fått noen svar her som du ikke må bry deg om. Grunnen til at det står "video-clip" er at du har en AVI-fil, og det står ingen ting om selve formatet. "Video-clip" er bare en typebetegnelse. Grunnen til at Vegas ikke støtter denne, er at du mangler riktig codec. Det er muligens en DivX-film du har fått tak i. Søk etter og last ned K-Lite Mega Codec Pack, og installer denne. Da vil Vegas vise filmen i tillegg til lyden.

Lenke til kommentar

Ikke installer K-Lite Mega Codec Pack, det kan gjøre det enda verre. Anbefaler heller FFDShow MPEG4.

 

Anbefaler også å bruke Media Player Classic som videoavspiller. Alt du trenger å gjøre er å kjøre filen du laster ned (må først pakke den ut da), gå på View -> Options -> velg Formats under Player -> trykk på Video-knappen, da vil den spille av alle videoer, så velger du DirectShow og (siden vi skal bruke FFDShow som dekoder), så på OK. Nå vil du kunne spille av de fleste typer video, uten å måtte installere noen kodeker :) Dette er herlig, og du slipper å kanskje få problemer med noen kodeker. Så kan vi også installere Haali Matroska Splitter for matroska(video)-filer.

 

Når alt dette er klart, så åpner du filmen din, i Media Player Classic selvfølgelig. Høgreklikk på filmen (altså midt i vinduet liksom) -> velg Properties -> velg fanen Details -> her skal det stå hvilken kodek som blir brukt. Den kan enten være XviD, DivX, Windoes Media Video, x264 osv...

 

Husk at vi har kun installert dekodere nå, for å se filmene, så for å lage en film med XviD trenger du å installere en enkoder for det. XviD f.eks.. Installerer du denne jeg linket til, vil du både få dekoderen inkl. enkoderen, altså en kodek.

 

Jeg er egentlig ikke sikker på om alt dette er faktarett, men prøver så godt jeg kan :)

Lenke til kommentar

Det kan gjøre hva verre? Jeg har i flere år brukt K-Lite, og jeg har ikke merket at noe har blitt verre, jeg har tvert om fått redigert filmer i Vegas som trådstarter spør om. Dessuten skriver du "Nå vil du kunne spille av de fleste typer video, uten å måtte installere noen kodeker". Og hva er FFDShow da? Er ikke det en kodek? Jeg er enig med deg ang. MediaPlayer Classic, og den følger med i K-Lite, i tillegg til Haali Matroska Splitter. En annen ting er at K-Lite lar seg avinstallere, i motsetning til andre kodekpakker. Og det hjelper ikke å prøve å høyreklikke i MediaPlayer Classic for å finne ut hvilken kodek filmen har, hvis den ikke lar seg åpne. Bruk heller GSpot, som også følger med K-Lite.

Lenke til kommentar
Det kan gjøre hva verre? Jeg har i flere år brukt K-Lite, og jeg har ikke merket at noe har blitt verre, jeg har tvert om fått redigert filmer i Vegas som trådstarter spør om. Dessuten skriver du "Nå vil du kunne spille av de fleste typer video, uten å måtte installere noen kodeker". Og hva er FFDShow da? Er ikke det en kodek? Jeg er enig med deg ang. MediaPlayer Classic, og den følger med i K-Lite, i tillegg til Haali Matroska Splitter. En annen ting er at K-Lite lar seg avinstallere, i motsetning til andre kodekpakker. Og det hjelper ikke å prøve å høyreklikke i MediaPlayer Classic for å finne ut hvilken kodek filmen har, hvis den ikke lar seg åpne. Bruk heller GSpot, som også følger med K-Lite.

9573949[/snapback]

FFDShow er ikke èn kodek;

FFDSHOW is a DirectShow decoding filter for decompressing DivX, XviD, H.264, FLV1, WMV, MPEG-1 and MPEG-2, MPEG-4 movies. It uses libavcodec from ffmpeg project for video decompression, postprocessing code from mplayer to enhance visual quality of low bitrate movies, and is based on original DirectShow filter from XviD, which is GPL'ed educational implementation of MPEG4 encoder.

Kodek-pakker har en stor tendens til å rote i systemet. En kan få en del ukjente problemer med det, og av og til er det vanskelig å løse de, grunnet av at kodek-pakkene ikke avinstallerer seg skikkelig. Stol på meg, har lest en haug med tråder som har endt med at det var enten K-Lite eller en annen som har forårsaket problemet :p Enten det gjelder videoavspilling, eller konvertering osv...

 

Med FFDShow og Haali vil du kunne de spille av alle (omtrent da, har ikke møtt noen som jeg ikke kan spille enda) typer filmer. Men du må helst installere QT Lite og Real Alternative også for å spille MOV og RM/RMVB (de nyeste i hvert fall) filer skikkelig også. Du kan ta en titt på min guide her, skal snart oppdatere den også. Jeg er enda "nybegynner" selv, så har en del feil jeg også :)

 

Når du ikke får spilt av en fil, kan du bruke GSpot som du nevner ja.

 

Jeg har XviD.

men jeg må innrømme at jeg blir litt usikker når dere to har så ulike meninger... noen flere som har erfaringer?

9574226[/snapback]

Installerer du FFDShow vil du få null problemer med å redigere den. Men har lest at Vegas ikke "liker" XviD filer, kun DivX, så du kan fremdeles muligens få problemer om du bruker Vegas. Si ifra viss det oppstår.

Lenke til kommentar

Og jeg holder fortsatt en knapp på K-Lite, siden jeg aldri har hatt noen problemer med den, hverken i Win2000, XP eller Vista (både 32- og 64-bit). Du sier jo nå at man må installere QT Lite og Real Alternative i tillegg. Og, som du sier, så er FFDShow ikke bare en kodek. Dette vi si at du nå snart er oppe i samme antallet kodeker og tilleggsprogrammer som K-Lite tilbyr i en og samme pakke ;)

Lenke til kommentar
Og jeg holder fortsatt en knapp på K-Lite, siden jeg aldri har hatt noen problemer med den, hverken i Win2000, XP eller Vista (både 32- og 64-bit). Du sier jo nå at man må installere QT Lite og Real Alternative i tillegg. Og, som du sier, så er FFDShow ikke bare en kodek. Dette vi si at du nå snart er oppe i samme antallet kodeker og tilleggsprogrammer som K-Lite tilbyr i en og samme pakke  ;)

9575665[/snapback]

Les denne, denne og denne. Du trenger ikke å installere QT Lite, Haali Media Splitter og Real Alternative (og AC3 Filter for best ac3-dekoding), men det er lurt, og anbefalt for å få best ytelse ved avspilling av videoer. Om du leser litt av trådene jeg linker til, er det mange som fraråder folk ifra å installere kodek-pakker, og det er jeg enig i. Selv om det følger med en "uninstall"-knapp, betyr ikke det at den gjør jobben sin. K-Lite har aldri gjort jobben sin skikkelig, og den har alltid "glømt" å slette en god del DLL-filer som ligger igjen. I tillegg en god del konflikter (i registeret også) blir liggende igjen. Ofte når en får problemer med kodek-pakker, så må en ty til å formatere fordi det er så vanskelig å fjerne alt manuelt og alt rotet som det har laget.

 

Alt du egentlig trenger er enkelt dette:

 

1. Haali Media Splitter for MP4, OGM, MKV.

2. FFDShow for MP4, MKV with H264/X264. Check out VFW configuration - Decoder - Codecs

3. XviD Binary (recommend MPEG4-ASP Codec).

4. Real Alternative for RM, RMVB, RAM.

5. QT Lite for MOV video.

6. AC3Filter for AC3-playback.

 

Er det virkelig så mye å installere? Du trenger trossalt bare å installere det èn gang. K-Lite Mega Codec Pack tar jo i tillegg 30-40 MiB òg, mens FFDShow tar kun ca. 4 MiB. Og med alt det andre tar det 24.2 MiB (QT Lite tar ca. 10 MiB). QT Lite sørger for at du kan spille av Quicktime filer over internett, uten av du trenger å installere selve Quicktime-avspilleren. Den nyeste versjonen sørger også for at du kan spille av Quicktime HD kvalitet.

 

Igjen så fraråder jeg deg (og alle) med å bruke kodek-pakker, for det roter som regel opp i systemet. Bruk heller det jeg har listet opp. Det uninstallerer seg i hvert fall skikkelig når du ikke vil ha de mer.

 

Og viss du absolutt må ha alle kodek-ene for å spille av alle filmer, så bruk heller et videoavspillingsprogram som har det innebygd! F.eks. VLC. Men jeg vil enda mer anbefale MPlayer for Windows. Last ned fullversjonen og installer alt som følger med. Den baserer seg på MPlayer som har vunnet fullt av premier for den mest anbefalte avspilleren. Alle kodekene du trenger skal følge med integrert i avspilleren, som er mye bedre enn å innstallere en kodek-pakke som går inn i systemet.

 

EDIT: Jeg kan høres litt sånn "sta" ut nå, hehe. Men jeg vil bare få fram at det finnes bedre alternativer enn kodek-pakker. Det er også slitsomt å hjelpe folk som hr problemer med kodek-pakker. Så, valget er jo ditt om hva du vil bruke ;) Husk at K-Lite faktisk inneholder en del FFDShow filtere òg.

Endret av Danny Boy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...