Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Teste hastighet på nettverk


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg gigabitswitch og synes ikke nettverket var så kjapt som jeg forventet. Har prøvd å kopiere filer fra en server jeg har stående til en annen maskin. Begge 2 har gigabit nettverkskort og koblingen står på gigabit.

 

Hva er den teoretiske makshastigheten på gigabitnettverk? Prøvde å regne, men er ikke helt sikker. Er 119 MB/s rett?

 

Fins det noen program som kan teste hastighet på nettet? Vil tro at en harddisk som ikke står i RAID klarer å mate ut nok info til å nå topphastighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

iperf er idelt til slikt.

http://sourceforge.net/projects/iperf

Du innstallerer dette på begge pcene og så starter du den eine som server og den kaller serveren. Då får du kva routingkapasitet svitsjen har.

Testa min eigen svitsj gigabit og kom ut med 850Mbits, problemet er at nettverkskortet påvirker også dette, så test begge veier og gjerne oppgi kva chip som sitter på nettverkskorta ( realtek, broadcom, intel, marvel .......) Då eg testa realtek-kortet istadenfor marvel så var det ytelsestap på va 100Mbits/

 

Den teoretiske båndbredden på gigabit er 125MB/s, dette selfølgeleg ganske umulig å nå, ser me iforhold til 100Mbit så er mellom 10-11MB/s ok resultat

 

oversatt til gibabit så er 800-900Mbits/ ok reslutat, noko over det og noko er gale, og mykje lavare enn det så bår du leite etter feilkjelder.

 

For direkte filoverføring så begynner diskene å slite lenge før gigabiten er maksa.

dei greier ofte berre 30-40MB/s utdytting

Når eg overfører fra mitt raid5-system så ligger det opp mot 35MB/s på mottaksida til klienten eg overfører til.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

1000Mbit/sek er 125Mbyte/sek i ren trafikk (altså ikke iberegnet overhead osv.). Med viderse styringsdata osv. så vil jeg tro at du kan forvente kanskje 70-80% av det i praksis under ideelle forhold (dette er bare et guesstimate).

 

Sansynligvis klarer ingen harddisker å skrive data så raskt ved midnre du har et massivt RAID-oppsett, så det er sansynlig at det ikke lenger er nettverket som er flaskehalsen din, men heelr harddisken som ikke klarer å ta imot data så raskt f.eks.

 

Husk at det også er mange billige switcher og rutere som ikke faktisk klarer noe i nærheten av den standard-hastgheten de er spesifisert for. Jeg har sett mange rutere/switcher for gigabit f.eks. som har vært tyelige flaskehalser og levert 30-50% av en full gigabit tilkobling. Dette ble da oppdaget via at hastigheten gikk opp drastik ved å rett og slett bytte ut switch-leddet med en annen modell.

 

Det hadde dog vært interessant å vite om det fantes et enkelt program for å teste hastighet over lokalt nettverk. trenger vel en server + client da anntar jeg. Hadde vært artig om noen kjennte til noe sånt, siden jeg også kunne tenkt å testet den faktiske hastigheten på mitt gigabit LAN.

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...