Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

skal montere dimmer...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ikke for og være frekk/slem eller noe, men jeg skjønte nesten ikke en døyt av den forklaringen der. du klarer ikke og lage en skisse eller to i paint, som forklarer litt bedre?

 

Forsto noe: (som kanskje er riktig forstått)

1. Du har en bryter pr. i dag, (med to "vippestykker/knapper") som styrer to forskjelige lamper (spott-rekker) ?

2. Fra bryteren går det en ledning opp til en koblingsboks?

3. også fra koblings til hver sin spott-rekke?

4. også kommer det en ledning inn i koblingsboksen som er strøm inn?

 

du har bare kjøpt en dimmer?

hvis du skal dimme begge, (før hadde du jo en bryter til hver?) så må du ha to dimmere.

 

:doh:

Lenke til kommentar

Begge kan jo dimmes med samme dimmeren samtidig for å forenkle litt men for det første fordrer dette at begge lysrekkene har samme type trafo og at den samlede belastningen ikke overstiger kapasiteten på dimmeren.

Dimmeren må også være beregnet til den type belastning du har, hovedsaklig jernkjerne eller elektronisk trafo.

 

Når det er sagt så har ikke du lov til å tukle med dette selv så ring en elektriker for å få gjort jobben.

Lenke til kommentar
Begge kan jo dimmes med samme dimmeren samtidig for å forenkle litt men for det første fordrer dette at begge lysrekkene har samme type trafo og at den samlede belastningen ikke overstiger kapasiteten på dimmeren.

Dimmeren må også være beregnet til den type belastning du har, hovedsaklig jernkjerne eller elektronisk trafo.

 

Når det er sagt så har ikke du lov til å tukle med dette selv så ring en elektriker for å få gjort jobben.

9506809[/snapback]

 

:) spott-rekkene er glødelamper uten trafo,sammenlagt belastning er 210w,

dimmerens kapasitet er 300 w,og det er elektronisk trafo.

 

"ikke lov til":har "tuklet"en del i eget totalrenovert hus,anlegget vil IKKE bli tatt i bruk før (som alle andre "gjør det selv-prosjekt") det er godkjent av elektriker :)

konstruktive svar=blir ferdig med jobben mens jeg ennå har fri :D

ps:får jeg koblet til dette,-kan jeg legge på dørlister,male ferdig osv

M.A.O:"en tilfreds kone har en lykkelig mann"

 

Hilsen "gjør det selv-ninjaen" :ph34r:

Lenke til kommentar

vel jeg ser ikke hvordan det går ann å svare på spørsmålet siden vi ikke kan se hvilke ledere som går hvor fra bryter til koblingsboks og så til lampene...

 

en elektriker har ikke lov å godkjenne det arbeidet du gjør selv så vidt jeg vet.

Vi har ofte fått spørsmålet over telefon fra folk som har lagt f.eks varmekabler og vil at vi skal komme å godkjenne. Vi sier nei over telefon, godkjenner ingenting vi ikke har gjort selv..

Lenke til kommentar

For å kunne nyttegjøre seg fargene på skjemaet må man vite logikken som er fulgt av elektrikeren som gjorde dette første gangen.

I tillegg har standarden for fargene endret seg flere ganger slik at fargekodene brukt før ikke er de samme som man bruker nå.

Hadde du derimot ikke koblet fra mere en bryterne og sett etter hvor de var tilkoblet hadde sagen vært litt enklere en å røske fra hverandre alt sammen for deretter å sy sammen alt igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...