Gå til innhold

Ny allround PC, 15-17k, med futt i


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt til å bygge meg en ny pc, men har liten/ingen erfaring (har bytta kabinett på en pc, men ikke mer enn det) på dette området.

 

Jeg tenker jeg skal bruke rund 15-17k på denna PC-en, skjerm inklusiv.

 

Jeg vil bruke PC-en til mye rart, blir noe spilling (og liker god grafikk), kjører ofte en drøss av programmer samtidig.

Har ikke peiling på overklokking, men skal ikke se bort i fra at jeg kunne tenke meg å øke ytelsen noe ved en senere anledning.

 

Jeg har litt peiling på hardware sånn generelt, men ikke noe spesielt på hva som er kompatibelt med hva, derfor jeg trenger litt hjelp.

 

Foreløpig har jeg satt opp denne lista:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=54788

 

Er det noe jeg mangler, eller burde endre?

 

EDIT: Like før jeg skal bestille, noen som har noen OBS OBS innvendinger før jeg trykker kjøp?

Tenker jeg skal kjøre på stock kjøleren til å begynne med også skal jeg heller kjøpe en skikkelig kjøler når jeg ser hvordan det blir seendes ut.

Endret av Jonern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kjører vista på denne herligheten, vil du nok klare å bruke 4GB. tror ikke 64bit XP hjelper engang..

 

Oppsettet ser i og for seg greit ut, men jeg stusset litt på at du ikke fikk plass til et 8800GTX når du skulle ut med så mye. Noen komponenter er vel såppass top notch (f.eks HK og RAM) At du kan klokke denne hyggelig langt.

 

Vil foreslå å kjøpe en separat CPU- og kanskje en GPU kjøler i tillegg, om du ikke er glad i stasjonære sagbruk på arbeidspulten. Dette er selvfølgelig smak og behag.

 

Strømforsyningen er mer enn kraftig nok ;)

Lenke til kommentar

CPU kjøler har jeg tenkt på, men trenger litt tips her også.

 

Er det så stor forskjell mellom 8800GTS og GTX?

 

Og vista er ganske uaktuelt, tar heller å kjører linux fra scratch (har ingen erfaring med det, men kjenner en del som har peiling).

Men et 64bit os skal jo klare å adressere mellom 8GB og 128GB?

Lenke til kommentar

Det er ikke store forskjellen mellom GTS og GTX, men den er der. Sjekk tester på nettet om du lurer mer.

 

Linux ja.. Hva skal du med det nest beste skjermkortet om du skal sitte bak et OS hvis tyngste grafikkoppgave er compiz? Driver du med 3d eller tunge matematiske beregninger?

 

Har ikke peil på hva som er den beste luftkjøleren lenger, men ytelse er svært ofte proporsjonal med pris. Legg ut mer, få en bedre kjøler; og omvendt. Zalman er uansett kjent for å selge stille og høytytende utstyr.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke en innsparing akkurat..

 

Hvis du skal installere linux, må du forberede deg på å emulere spill. Dette betyr litt lavere ytelse sammeliknet med å kjøre dem under windows. De fleste spill kan dog ikke emuleres en gang, så du sitter igjen med et veldig snevert utvalg i hva du kan spille..

 

Spill som kjører under linux uten emulering: http://www.linux-gamers.net/modules/wiwimo...DEX+Linux+Games

8 stykker i lista, et par som har kommet i den senere tida som jeg vet om.

 

Nyttig å vite: Steam, og alle valve-spill kan spilles under emulering i linux.

 

GTX er ikke en innsparing, det er en investering ;) Uansett, skulle tro GTS er mer enn nok.

 

Og joda, alt passer meget bra sammen.

Lenke til kommentar

Godt å høre!

 

Men lurer fortsatt på om 64 bit xp vil klare å adressere 4 GB. Kan sjekke det opp selv.

 

Men lurer på om jeg skal vente litt med å bestille, har et særemne som må skrives og leveres før høstferien (uke 40) og har ikke kommet særlig godt i gang :/

Og når jeg i tillegg regner med at fiberen min blir kobla opp til neste uke tror jeg at jeg aldri vil kunne klare å konsentrere meg om særemnet ./

Lenke til kommentar
Bittelitt over 17k, men:

 

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=54966

 

Du kan eventuelt bytte ut PSU med Thermaltaken du valgte ut først, for å få det litt rimeligere :)

9503025[/snapback]

Er dette en PC som du selv har satt sammen til eget bruk?

(siden du hadde et annet kabinett og annet HK bl.a)

 

Og er det noe forskjell på det minnet? (vista upgrade kit VS det jeg hadde valgt fra før)

 

Og tror ikke jeg tar meg råd til et GTX kort, skal ikke tømme kontoen helt :p

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ingen erfaring med de delene selv, men har hørt mye bra om dem. Bortsett fra HK, valgte det bare ut fordi det så greit ut.

 

Vet ikke om det er betydelig forskjell på minnet.

 

Skjermen vet jeg heller ingenting om, men den hadde du valgt ut så jeg puttet den med :)

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Godt å høre!

 

Men lurer fortsatt på om 64 bit xp vil klare å adressere 4 GB. Kan sjekke det opp selv.

 

Men lurer på om jeg skal vente litt med å bestille, har et særemne som må skrives og leveres før høstferien (uke 40) og har ikke kommet særlig godt i gang :/

Og når jeg i tillegg regner med at fiberen min blir kobla opp til neste uke tror jeg at jeg aldri vil kunne klare å konsentrere meg om særemnet ./

9503034[/snapback]

XP 64bit vil klare å addresere 4GB, kjører det selv.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Heisann. Jeg har nettopp bygget denne til meg selv. Jeg drar fint Crysis på full guffe og 1680x1050. Kanskje den kan være noe for deg, eller så kan du jo ta de delene du trenger. Den er bygget for å kunne klokkes opp i fremtiden, men pr dags dato er det absulutt ikke nødvendig siden jeg ikke har noe problemer i alle spill jeg har testa

 

Anyways ::::--> https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=53517

 

Edit: link + comment.

 

lols- så ikke på første posten, men ser jo ut til at du har kommet til ca samme "rigg" som meg, du kommer til å bli grise fornøyd ... gled deg ! Husk å få med en 64bit vista :D

Endret av Cri
Lenke til kommentar
Heisann. Jeg har nettopp bygget denne til meg selv. Jeg drar fint Crysis på full guffe og 1680x1050. Kanskje den kan være noe for deg, eller så kan du jo ta de delene du trenger. Den er bygget for å kunne klokkes opp i fremtiden, men pr dags dato er det absulutt ikke nødvendig siden jeg ikke har noe problemer i alle spill jeg har testa

 

Anyways ::::--> https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=53517

 

Edit: link + comment.

 

lols- så ikke på første posten, men ser jo ut til at du har kommet til ca samme "rigg" som meg, du kommer til å bli grise fornøyd ... gled deg ! Husk å få med en 64bit vista :D

ja vell, bytt ut til skjerm med 1920/1200...og til GTX kort, pluss mer ram...

Lenke til kommentar
samsungen har dessverre problemer med P5K kortene :( Skal du kjøre vista 64bit(som du burde gjøre, med tanke på å kunne bruke mer enn ca 3,5 gb ram) så finner du fort plass til en wd500 til etter en tid. Ingen dum ide å legge seg i raid konfiggen .
Samsungen? mener du dvd drevet? Eller var det en OT kommentar?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...