Gå til innhold

The Experience: Hvor mange watt får vi hver?


sjurtf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får 240 watt? Om du tenker på PC-er så bruker de aller fleste PC-er ca 240watt. Eller om du tenker på volt så er dette spenning eller trykket til strømmen, det ligger mellom 220-240volt.

 

Strøm=Amper

Spenning=Volt

Mengde=Watt

 

Amper er det de fleste kaller strøm. Det er det som passerer gjennom ledningene dine.

 

Volt er "trykket" til strømmen. Jo høyere volt jo lenger kan strømmen gå, og jo mer kan gå av gangen.

 

Watt er en målemetode for å se hvor mye strøm som blir brukt.

 

De aller fleste har 10 eller 16 amper sikringer hjemme, det vil si at du kan få 2200 eller 3520 watt. Det kan du enkelt regne ut ved å ta volt (220 i norge) * sikringsstørrelse (10 eller 16 amper.

 

10amper*220volt=2200watt

16amper*220volt=3520watt

 

Alle PC-er bruker mellom 1 og 12 volt. Derfor trenger man en strømforsyning for å gjøre om 220 volts vekselstrøm til 1-12volts likestrøm. Strømforsyninger Sender ut 3.3volt, 5volt og 12 volt, så ordner hovedkortet de små justeringene selv.

 

Om du er veldig interessert i emnet så kan du blant annet kjøpe deg en lærebok for elektro.

Endret av micke090
Lenke til kommentar
Om du er veldig intresert i emnet så kan du blandt annet kjøpe deg en lærebok vor elektro.

9494817[/snapback]

Og du en for rettskrivning.. :!: (Den var stygg, unnskyld.. :love:)

 

Det er snakk om at man får en ampere hver. Det skulle holde plenty for de aller fleste.

9499064[/snapback]

 

Oh :blush: Kanskje man ikke skal svare innlegg samtidig som man spiser og kler på seg og prøver å rekke toget som går om fem minutter :p

 

Hva mener du med at man får en ampere hver? Skal det liksom holde til pc og skjerm, mange større lcd-skjermer i dag trekker 80 watt. Og de som skal leie/låne/kjøpe 19" crt skjermer burde ikke ha med seg noe mer avansert enn pentium pro....

Lenke til kommentar

Man får ~1A per billett ja (give or take selvfølgelig). Dette er standarden for alle store datatreff, og siden man ikke så TG forumet eller HW-LAN forumet bli spammet ned med klager om at man ikke fikk nok strøm under LAN'et, så vil jeg nok tro at 1A er mer enn nok for de fleste av oss.

 

NOTE: 1A eller 240W er et veiledende tall, som betyr at vi ikke direkte begrenser alle plasser til kun å ha 1A, men som skal være et lite hint til dere, slik at dere tar med utstyr som har et fornuftig strømforbruk. Så om vi ser at du trekker si 1kW på en plass, så kan det hende du får besøk av Power Crew og noen fra Security. ;) ^.^

Lenke til kommentar

Jeg skal innrømme at den "1A regelen" begynner å bli en smule gammel, med tanken på hvilken rettning strømforbruket til de moderne skjermkortene har tatt.

Nå er det vel ikke så fryktelig uvanlig at en PC klarer å trekke ~500W fra kontakten dersom man har et rått skjermkort, noen HDD, osv.

 

Det er derfor, som jeg sa, ingen fysisk 1A (eller hva man kan kalle det) begrensning på hvor mye strøm man kan få ut fra stikken. Så om PC-en din klarer å trekke i underkant av 500W, så skal nok det gå greit, så lenge den PC-en ikke er en server med 50HDD'er eller noe annet form for strømforbruknings-monster.

 

Kort sagt: Så lenge strømforbruket ditt ikke skaper trøbbel for andre på rekka, eller for vårt Power Crew, eller trekker en veldig urimelig (800W+) mengde strøm, så skal det nok gå greit.

Endret av MaxP2P
Lenke til kommentar

1 Ampere-regelen har vært brukt på lan siden tidenes morgen og har veldig sjelden vært noe som helst problem! Det er rett og slett nesten aldri et gjennomsnittlig forbruk på over 1 ampere per deltaker per kurs! Det holder til PC-en din, skjermen din og mobilladeren din. PC-en din trekker rett og slett ikke så mye strøm som du tror! Og om din skulle trekke bittelitt mer, så er det garantert noen andre på raden din som har en mindre kraftig pc som trekker litt mindre så det går opp i opp. :)

Lenke til kommentar

Jeg har eks en PSU på 750w, 8800Ultra skjermkort, 2 skjermer, 4 harddisker osv.

 

Ligger på ca 350w under spilling. Målt med KWh måler.

 

 

Så De fleste vil bruke mindre. Pga de har svakere pc enn mitt oppsett.

 

Så alle har ca 230 til 300watt hver. Avhengig hvor mange som kommer. osv.

 

Men MÅ du ta med deg musikk annlegget til PC-en din og masse lys ol. Vil det nok være lurt å kjøpe 2 plasser. Eller del en ekstra plass med en kompis. Det har jeg gjort på andre LAN der jeg har vært en så kalt bruker. Dermed har du plass til litt mer.

Du har uansett ikke mer enn ca 80cm bredde og 60 bakover. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sjalabaisn :ph34r:

 

En av kursene på 10A er for tiden belastet med ca. 1650W. Men jeg skulle hatt en panelovn på ca. 1200W til på samme kursen. Havner jo da på ca. 2850W.

 

Lurer på om dette kan gå bra uten å måtte bytte sikring hver gang ovnene starter?

 

Samtidig skal det være sagt at den kursen er del av ett opplegg fra 60-70 tallet tror jeg...

 

 

PS: Har gått GK Elektrofag :blush: , men ikke mobb meg.. Det er 10 år siden, og jeg har ikke videre elektroerfaring.

 

Edit: Ser dette er en grov feilpost nå... Men håper på svar likevel :whistle:

Endret av Zopilote
Lenke til kommentar

Under hw-lan var det ei rekke som gjekk under lanet, var vel L som fiksa den viss eg ikkje husker feil, og den enkle grunnen til at den gjekk var at istadenfor det rette antallet brukarar pr strømpad hadde alle kobla seg til same strømpad.

Så der låg det 3 ubrukte og ein overbelasta. Litt opprydning i ledningsrotet og at ikkje alle skrudde på maskinene samtidig så gjekk det bra.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Yepp stemmer det. Vi hadde for liten tid til å merke det opp bedre i fjor.

 

Men i år vet jeg ingen ting. Siden jeg ble lagt inn på Haukeland sykehus med sprukken blintarm. Kunne ikke møte opp å år. Ligger værfast foran pc min hjemme i stedenfor. Noe jeg er litt dappa for.

 

Men ta det med ro, Slafsehund har alt under kontroll i år også. :thumbup:

Endret av L..
Lenke til kommentar

Grunnen til at alle har hørt dette med bare 240 watter fordi:

 

P = Watt

U = Volt

I = Ampere

 

P = U*I

altså

Watt = Volt*Ampere

 

Og hvis Amperen er på 1 og volten på 240... blir da watten 1*240 altså 240 watt...

 

Selv om du har en PSU på 700 watt eller 570 watt om du vil betyr ikke det at det er dette den trekker fra strømnettet. Det kommer helt ann på hva PSUen er koblet på inne i PC-en din. Det er klart det trekker masse mere watt om du har tilkobla 20 neon lys, et 8800 Ultra kort og en quad core CPU enn om du ikke har neon, et GeForce 5500 FX kort og en Pentium 3 prosessor..

 

Sjansene er små for at PC-en din trekker mer en 300 Watt. Noe som vil si ca 1,25 ampere, og det er ikke en big deal altså...

 

Bruk heller tiden på å glede dere til køen på doene etter Lene Alexandra konserten...

Lenke til kommentar

Det samme teamet kommer opp hvert år, og på hvert lan.

I fjor var diskusjonen enda verre, så vidt jeg husker

Ta med datamaskinen og skjermen dere har. Så lenge dere ikke tar med ovner, kjøleskap, mikroer, brødristere, toastjern og det som ellers ikke hører hjemme på et lan har dere ingenting å frykte.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...