Gå til innhold

Test av Foxconn C51XEM2AA nForce 590 SLI


Nettulf

Anbefalte innlegg

Brukertest av Foxconn Socket AM2 hovedkort

C51XEM2AA nForce 590 SLI

 

Denne gangen har jeg fått tilsendt et litt bedre spesifisert hovedkort fra Foxconn enn siste gang jeg testet et. Det er fortsatt Socket AM2 for AMD prosessorer, men er bedre utstyrt og har litt mer medfølgende kabler og slikt.

Utfyllende spesifikasjoner på kortet kan man finne her:

Spesifikasjoner

 

post-32547-1189629899_thumb.jpg

 

Til denne testen hadde jeg kjøpt meg ny prosessor og RAM.

En AMD Athlon 64 x2 6000+, samt OCZ DDR2 2048MB Special Ops Edition RAM

Da jeg startet testingen, oppdaget jeg også at strømforsyningen min var litt knapp…. Kjøpte en ny 500W power før jeg kunne komme i gang.

 

Esken med Hovedkortet:

 

post-32547-1189629929_thumb.jpg

 

Innhold i pakken:

 

 

• Driver/utility CD

• Quick Install Guide

• Brukermanual

• 1 rund floppy kabel

• 1 rund IDE kabel

• 6 stk vinklet SATA kabler

• 3 stk molex til SATA power adapter

• 1 stk USB brakett med 4 utganger

• 1 stk Firewire brakett med stor og liten tilkobling

• 1 stk RS-232 brakett

• I/O panel

• SLI bridge

 

 

 

post-32547-1189630011_thumb.jpg

 

 

Innholdet i pakken denne gangen synes jeg er bra. Følger med det meste av det man måtte ha behov for av kabler og braketter.

Den quick install guiden som følger med er en stor, utbrettbar sak. Den gir grei informasjon om montering og alle tilkoblinger.

Ellers gir den vanlige manualen en grei innføring i det meste av tilkoblinger og innstillinger på kortet. Tar også for seg litt av programmene som følger med kortet, samt bruk av nettverk, RAID funksjonen og lydkortet.

 

Layout av kortet:

 

 

post-32547-1189630076_thumb.jpg

 

Det er montert en kjøler med vifte på MCP55P brikken som er hørbar, men ikke alt for plagsom.

Plasseringen gjør det omtrent umulig å bytte den med en passiv kjøler, da vil skjermkortet komme i konflikt med en passiv kjøler som stikker opp.

På C51XE brikken er det montert en passiv kjølefinne.

 

post-32547-1189630154_thumb.jpg

 

Plasseringen av kontakter for IDE og S-ATA er bra ute på enden av kortet, det samme med ATX strømkontakten. Eneste jeg kunne ønsket var at ATX 12V kontakten hadde vært plassert høyere på kortet, her står den litt langt nede synes jeg. Det samme med floppy kontakten, da den står helt nederst på kortet. Men det er kanskje ikke så mange som bruker floppy nå uansett.

Ellers er det 2 USB tilkoblinger nederst på kortet for tilkobling av 4 ekstra USB kontakter, og det følger som sagt med en brakett for disse.

Er også en 3-pins viftekontakt for kabinettvifte plassert nederst på kortet.

Kortet har også et LED-display med 2 siffer som viser feilkoder. Disse er listet opp i manualen, og kan være grei ved en evt. feilsøking.

 

Monteringen av en standard AMD boxed CPU kjøler var litt problematisk, da avstanden til minne soklene var litt knapp. Ser for meg at enkelte kjølere ikke vil passe rett og slett.

 

 

post-32547-1189630202_thumb.jpg

post-32547-1189630246_thumb.jpg

 

Drivers/Utilities CD:

 

 

Denne starter automatisk opp, og presenterer en enkel meny.

Men den fungerer helt fint, det er drivere til chipset og onboard lydkort.

Av andre program følger det med Acrobat Reader, DirectX9.0 og 90-dagers lisens på Norton Internet Security 2006.

Til selve hovedkortet er det Foxconn LiveUpdate og NVIDIA nTune som er av programvare.

 

Foxconn Liveupdate kan brukes til oppdatering av BIOS, drivere og programvare over nettet. Får enkelt oversikt over hvilken versjon man har, og hvilken som er tilgjengelig på nett.

Så starter man nedlasting av en eller flere oppdateringer, og installerer de etterpå.

Det fungerte fint å oppgradere til nyeste BIOS, samt nyere drivere. Eneste var en beskjed om at jeg måtte avinstallere gamle drivere før jeg kunne installere de nye.

 

NVIDIA nTune er et program som kan brukes til overklokking i Windows, overvåking av en del parametere og annet knask. Jeg hadde problemer med en automatisk systemtuning som skulle gradvis øke ytelsen på forskjellige deler av systemet, da det krasjet.

Har lest på noen tester på nettet at flere er begeistret for NVIDIA nTune, og mente det hadde mange gode muligheter og fungerte bra.

Men programmet har absolutt mange muligheter, og med litt testing kan man nok få til en del økt ytelse her.

 

 

BIOS og overklokking:

 

post-32547-1189630271_thumb.jpg

post-32547-1189630298_thumb.jpg

 

BIOS er av typen Phoenix-Award, og har veldig mange innstillinger for å fintune systemet.

Under Advanced Chipset Features har man en side for de fleste klokkefrekvenser, en for spenninger og en for minne innstillinger.

Hvis man har tid å sette seg inn i alt, vil jeg tro det er mulig å øke ytelsen en god del. Jeg har ikke sett så mange muligheter på andre hovedkort beregnet for AMD prosessorer.

 

post-32547-1189630348_thumb.jpg

post-32547-1189630390_thumb.jpg

 

 

Siden jeg ikke fikk så gode resultater med overklokking i NVIDIA nTune, prøvde jeg meg litt i BIOS.

Fikk FSB stabilt fra 200MHz opp i rundt 250MHz uten å endre noe, og opp til 290MHz ved å øke spenningen til brikkesett litt. På denne hastigheten ble den passive kjøleribben på hovedkortet litt vel varm, bør ha litt luftflyt over den da.

 

Merket også at HT-bussen var lett å overklokke, over 1200MHz var ikke noe problem. På andre hovedkort har denne normalt ikke vært enkel over 1000MHz

Fikk også min AMD Athlon 64X2 6000+ opp fra standard 3GHz til 3.4GHz, som jeg er fornøyd med.

 

post-32547-1189630559_thumb.jpg

 

Det jeg ikke likte så godt var muligheten til å stille frekvensen på RAM. Det var litt for store sprang til at jeg fikk klokket det optimalt. Men det er veldig mange små justeringer som kan gjøres på driving av minnet, det har ikke jeg testet ut nå.

 

post-32547-1189630728_thumb.jpg

 

 

Det er også muligheter for overklokking på PCI-express bussen, og ved bruk av 2 skjermkort i SLI kan man øke båndbredden med over 25%. Har ikke testet dette da jeg ikke har 2 like skjermkort.

 

Nvidia har laget en ganske omfattende guide for overklokking med dette brikkesettet, med gode forklaringer. Denne kan finnes her:

Guide

 

 

Oppsummering:

 

Jeg er godt fornøyd med kortet sin ytelse ved normal bruk. Hadde ingen uforklarlige feil eller problemer med drivere som ikke virket. Tilkoblingsmulighetene er gode i forhold til prisen, totalt 10 USB, 6 S-ATA, Firewire og dual Gigabit LAN samt muligheter for SLI på skjermkort holder for de fleste.

Onboard 8-kanals HD-audio lydkort fungerte fint, var lite bakgrunnsstøy ved bruk av headset. Har også optisk digital utgang.

 

Overklokking var en del enklere på dette kortet enn det forrige jeg testet. Har stort potensial for de som setter seg inn i alle mulighetene. Overklokking via programvare var ikke noe jeg fikk bra til, men det kan gjerne fungere bedre på andre system. Har man et NVIDIA skjermkort vil man få flere muligheter der også, jeg har brukt ATI i denne testen.

 

+ Bra med tilkoblinger

+ Grei plassering av de fleste kontakter

+ Bra onboard 8-kanals HD-audio lydkort med optisk digital utgang.

+ SLI med full båndbredde og muligheter for overklokking

+ Mange muligheter for tuning av parameter i BIOS

 

 

- Ikke passiv kjøling på brikkesett

- Floppykontakt plassert helt nederst

- Kort avstand mellom CPU kjøler og RAM sokler

 

 

9/10

 

 

 

 

Takk til Netshop som sendte kortet til test.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...