Gå til innhold

Hva gjøre en it-ingeniør?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
trenger vel å kunne en del forskjellig, har tenkt på 5års studie er det bedre enn 3år?

Hvis du ikke er helt sikker, ta først 3. Det er da null problem å bygge på med to år etterpå hvis du skulle ønske det. Slik lurer deg rundt den høye karaktergrensa på ntnu også :)

Går det ann å ta noe doktorgrad greier innen data?

Som innen alt annet...

jon b

Skrevet

Hvis du ikke er helt sikker, ta først 3. Det er da null problem å bygge på med to år etterpå hvis du skulle ønske det. Slik lurer deg rundt den høye karaktergrensa på ntnu også  :)  

Nå må det sies at fagene på NTNU ikke akkurat er enkle, og folk med mellom 3-4 i snitt ikke vil få det enkelt. Syns de skal heve snittet litt jeg, for å kvalitetsikre studentene :woot:

Skrevet

Nå må det sies at fagene på NTNU ikke akkurat er enkle, og folk med mellom 3-4 i snitt ikke vil få det enkelt. Syns de skal heve snittet litt jeg, for å kvalitetsikre studentene :woot:

Folk med mellom 3 og 4 i snitt vil ikke komme inn på ntnu i noe fall.

Sist jeg sjekka var poenggrensa på nesten 60, dvs 5-6 i snittkarakter. Dette er usaklig høyt, da en person med 4-5 i snitt kan være like godt rustet.

For opptak til 4. året for høgskolestudenter er snittet derimot på 2,0-2,5, dvs gode karakterer men ikke topp. Dette gjør det mulig for folk som ikke var skolelys på videregående men som gjør det bra likevel å få en tur til ntnu.

Skrevet

Sist jeg sjekka var poenggrensa på nesten 60, dvs 5-6 i snittkarakter. Dette er usaklig høyt, da en person med 4-5 i snitt kan være like godt rustet.

60 poeng er no med tilleggspoeng (alder, militær, gode mattekarakterar osv.) det da.

Eg hadde 4,63 i snitt frå vgd, og da eg kom inn på NTNU (etter militæret) var poenggrensa ein plass mellom 54 og 55.

Skrevet

Bestekompisen min tok det som da het Dataingeniør (3-årig) i Tromsø for 2-3 år siden. Han jobber nå som førstekonsulent på IT-avdelinga i Staten, rikstrygdeverket. Det er kremjobb med 350000,- inntekt, han får gjøre det han liker å drive med, som å fixe feil, installere servere, support etc.

Bare for å si det sånn, å installere en mainframe-server er IKKE bare å legge inn windows2000 server og ferdig med det..han har et 50-siders instruksjonshefte. Hvis ting skjærer seg hos dem, er 1000-vis av bedrifter som bruker data fra RTV uten tilgang, og da blir det fort 8 timer overtid, med 200% lønn.

Kan hende han var heldig, men å sitte med 3-4 MCP'r og MOUS fra IT-akademiet har ikke hjulpet meg et fnugg! Alle IT-jobber krever 2-3 års erfaring eller relevant utdanning, helst ingeniør.

Nå blir det vikarjobber som kundekonsulent rundtomkring..slik markedet er idag (få it-jobber, masse nyutdanna folk) er det minst 100 søknader på hver IT-stilling, og man har ikke sjans uten skikkelig utdanning.

Skrevet
de er ganske like ikt-operatører = sitter på ræva halve dagen :-)

(sitat fra læling)

vi ble og sammenlignet med brannmenn, vi får betalt for å passe på og slappe av, først når det skjer noe så rykker vi ut. :lol: er jo ganske sant og da :yes:

Ideelt sett ¨så burde vi drevet med annet enn "brannslokking" da men. Forebygging av problemer er vitalt. Men du har rett. Det er mye utrykkning i faget.

Jeg er selv i siste stadiet av lærlingetida mi nå. Fagprøve i uke 6...

Skrevet
de er ganske like ikt-operatører = sitter på ræva halve dagen :-)

(sitat fra læling)

vi ble og sammenlignet med brannmenn, vi får betalt for å passe på og slappe av, først når det skjer noe så rykker vi ut. :lol: er jo ganske sant og da :yes:

joda, sant nok, men kommer helt ann på hvor man jobber da... jeg er IKT-lærling, og joda, jeg slapper av mye, hører på p3 og sånt... men man (ihvertfall jeg) får gjort mye

(Har forresten alltid hatt lyst til å bli brannmann... Kombinert IKT/Brannmann ? :D )

Skrevet

Vil det si at jeg er en god ingentingjør selv om jeg ikke er utdannet som det? :o :wink:

Det vil ikke si at du er en stein selv om du ikke kan fly :)

Men det er en viktig egenskap det å være selvstendig.

Skrevet

Selv må jeg si at det ikke er noe problem å få jobb innenfor IT-bransjen. Men alle IKT-lærlinger kan bare drømme videre om å få en godt betalt jobb. Alle IT-medarbeidere bør i dag ha kompetanse innenfor økonomi. Jeg har selv sittet å intervjuet personer som skal ansettes og vi ser ofte på hvordan den enkelte har erfaring fra ledelse og økonomi. Hender også vi utfører kredittsjekk på søkerne for å se den enkeltes økonomiske situasjon.

FRAVÆR er fy fy fy.

Selv har jeg denne utdannelsen:

GK Elektrofag

VK I IKT-driftsfag (norges første testklasse)

VK II Allmennfaglig påbygging med fordypning i bed.øk og matte

3.årig bachelorgradstudium for Informasjonteknkologi ved HiNT, her har vi en god del økonomi og ledelse fag i tillegg.

Jeg er enda ikke ferdig med studiene ved HiNT og skal ta å fullføre mastergraden min før jeg går ut for fullt i arbeidslivet. Likevel så jobber jeg som daglig leder i mitt personlige konsulentforetak, og fra nyttår så har jeg også begynnt som adm.dir i et annet IT selskap.

Alfa omega er at man viser at man har kapasitet til å gjøre mange ting. Karakterer fra skolen er en ting, fravær, kunnskap og sosial intelekt teller også.

teRje

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...