Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bytte bod med nabo - problematisk?


simpson

Anbefalte innlegg

Naboen (bor i et bygg med flere leiligheter) ønsker å bytte en bod med meg for å samle alle sine boder på ett sted. Slik det er nå så er bodene fordelt mellom kjeller og loft. Jeg vil ende opp med å få en større bod, så det er greit for meg.

 

Jeg lurer på om et slikt bytte av boder må tinglyses?

Naboen mener det er unødvendig, men jeg tenker på nye eiere ved evt salg av en av leilighetene. Hvis de finner ut at de ikke har akkurat de bodene som "hører til" akkurat sin leilighet og vil være litt kranglete, kan de da kreve å få byttet tilbake boder?

 

Er det nok ved et salg av en av leilighetene at selger sier hvilke boder som følger med, og så ferdig med det?

Det hadde jo vært det enkleste.

 

Håper noen av ekspertene som vanker her kan komme med et svar.

Takker for hjelpa!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror først og fremst det er lurt å konferere med styret i sameiet/borettslaget før dere gjør noe slikt.

 

Hvis dere skal gjennomføre dette, så bør dere ihvertfall inngå en skriftlig avtale som tilsier at hvis en av dere flytter, så flytter dere tilbake til deres opprinnelige boder. For som du nevner, så kommer nok ikke konflikten før en av leilighetene selges.

 

I denne avtalen bør det kanskje også tas med at ingen strukturelle endringer må gjøres med bodene, som f.eks slå ned en vegg hvis det er naboboder.

 

Hvordan dette står rent juridisk, tør jeg ikke mene noe om, men der jeg bor er ikke bodene spesifikt tinglyst. Jeg har bruksrett til en bod på loft og kjeller, men ingen av bodene er nummerert. Jeg kjenner heller ikke till noen oversikt over hvem som disponerer hvilken bod.

 

For min egen del, så ville jeg vært forsiktig å inngå en slik avtale med en nabo. Spesiellt hvis det kun er den ene parten som ivrer etter å inngå en slik avtale. Man har da ingen garantier for hvor enkelt det blir å oppheve avtalen i fremtiden.

Lenke til kommentar

Jeg vet faktisk ikke om bodene er tinglyst pr leilighet.

Har sjekket både med formann i borettslaget og med boligbyggelaget sentralt, men ingen vet noe som helst.

 

Naboen som vil bytte bod har store planer om strukturelle endringer, og vil neppe bytte bod igjen ved salg av leiligheten.

 

Sånn som det ser ut nå blir det neppe noe bytte av boder.

 

Nå har naboen som vil bytte bod krevd å få en av mine boder da den angivelig ble lånt ut til de forrige eierne av min leilighet.

Det kan jo bli vanskelig å bevise siden det virker så pass vanskelig å fremskaffe dokumentasjon på hvilke boder som hører til hvilken leilighet. Jeg har uansett en kjøpekontrakt der det står hvilke boder som fulgte med leiligheten da jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar

Er dette et sameie? Da vil det i såfall være tinglyst i seksjonserklæringen. Denne kan du bestille fra tinglysningsmyndighetene. Dersom sameie ikke er for gammelt, kan det og godt hende du finner denne på teknisk etat i kommunen der du bor. I seksjonserklæringen står det klart hvilke boder som hører til hvilken leilighet, og hvilken som evt. er fellesområde.

Lenke til kommentar
Nå har jeg funnet ut at bodene ikke er tinglyst til hver enkelt leilighet.

Så det burde gå greit å bytte innbyrdes. Hvis det blir aktuelt skal jeg passe på å få det skriftlig så man unngår rot i ettertid.

Takk for alle svar.

9492576[/snapback]

Du bør kanskje involvere sameiet i dette, det er ikke sikkert dere bare kan bytte som dere vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...