Gå til innhold

Lage radiosender/ -mottaker?


Anbefalte innlegg

Halloi!

 

Jeg vurderer å prøve å lage en radiosender og -mottaker. Opplegget skal brukes til kommunikasjon, lydkvaliteten behøver ikke være all verdens. Rekkevidda kan være så lang som man får den innenfor en rimelig pris.

 

De skal overføre lyd, høyttalere og microfon får jeg fiksa, trenger bare å ha minijack ut og inn på den (phonoplugger funker også ok)

 

Vil helst ikke at det skal koste for mye, men det bør være robust og ganske enkelt å lage. Har sett litt etter guider på internett men har ikke funnet noe.

 

-G.G.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe slikt?

http://www.freeinfosociety.com/electronics...iew.php?id=1870

http://users.arczip.com/rmcgarra2/c-100.html

 

Du må nok vikle egene spoler og skaffe gode transistorer/krystall, ellers er det meste veldig veldig greit.

 

EDIT: men jeg ville nok vurdert å kjøpe dette i en leketøysbutikk e.l., og kanskje heller modifisere hvis det er noe som ikke møter kravene dine.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilken frekvens eller hvilken rekkevidde du tenker på. Å bygge en sender krever at du er radioamatør, og at du har de nødvendige instrumenter til justering og trimming. En må passe seg for å ikke forstyrre annen kommunikasjon. Har du ikke kunnskaper på dette området er det et sjansespill å sette igang med et slikt prosjekt. Bedre å anskaffe lovlig to-veis radioutstyr da.

Noe gammelt 27MHz utstyr kan gi brukbar rekkevidde med gode antenner.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe spektatkulært jeg tenker på - nok til å dekke omtrent en bygning. Jeg fant denne utrolig enkle AM-senderen og det virker passende. Kombinert med en litt halvgrei antenne bør det vel funke? her er det en mottaker også, omtrent som jeg ser etter.

 

Hve tror dere? Dette er er bare et for-moro-skyld-prosjekt. Har litt lyst til å prøve, det er jo ganske billige saker.

Lenke til kommentar

Tror nok ikke det funker, men hvis det gjør, husk at det kreves lisens å sende på AM båndet... Å de kretsene du har er elendige.. Hvis du skal sende over avstander anbefaler jeg deg å finne noen ferdige sender/mottaker moduler....

Er 2/3 elektronikk ingeniør... I norge er det ulovlig med radiosendere... Men hvis du skal lage radiosender burde du satse på FM.. Her er en link til en FM sender som funker jævlig bra: http://web.telia.com/~u85920178/(Velg Projects, Transmitters

circuits, Simple FM mic V4-- Den er liten og har lav effekt, men den funker... Har hatt mye artig med den...

Endret av ToMmM
Lenke til kommentar

Jeg vil fraråde AM, for det kan gi lengere rekkevidde enn tilsiktet.

Det er ulovlig og kan lett peiles.

Det er mye lettere å bygge en FM sender, og det kreves små antenner.

Innen en bygning kreves det veldig lav effekt.

Men en må vite hva en gjør, for det kan også skape forstyrrelser, kanskje på

viktig kommunikasjon.

Hvis du er interessert i radiobygging, ta en titt på denne siden: www.nrrl.no

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Som -3bna sier er det største problemet at en kan komme til å sende på andre frekvenser

enn det senderen er innstillt på.

Og det problemet er størst på enkelt oppbygde sendere.

Senderne som Goggen90 anbefaler går jo ut i FM kringkastings området, og vil høres på alle nærliggende

FM radioer.

Den ene senderen er på 4 watt, og vil kunne høres over et stort område.

De FM senderne som selges for tilkopling til MP3 spillere o.l. har veldig lav effekt, og

rekker bare noen meter.

Selv om det kan være moro å eksprimentere med slikt, vil alle forstå at det fort ville

skape kaos og forstyrrelse på lovlige frekvenser.

Og det er jo veldig lett å bli oppdaget om en likevel vil forsøke seg.

Derfor er reglene strenge for hva slags sendere man kan bruke, heldigvis.

Lenke til kommentar
Hvor mye forstyrrelse klarer du å lage med en sender som bare rekker fra en etasje til en annen?

<<<Vet du med sikkerhet vet at ingen andre nært i bygningen bruker radioutstyr som kan forstyrres ?<<<

 

 

Selv en primitiv sender gir vel uansett fra seg mest energi på primærfrekvensen?

<<<Det kan man faktisk ikke være sikker på hvis senderen er veldig enkel og selvbygget<<<

Lenke til kommentar

Oisann, denne tråden har visst levd sitt eget liv en stund den :)

 

Mye interessant info som kom fram her nå. Jeg har ikke tenkt å gjøre noe mer dramatisk enn et billig eksperimentprosjekt som kanskje kan resultere i et opplegg for toveis kommunikasjon over korte avstander (ikke ambisjoner om mer enn 10m). Har ikke tenkt å drive piratradio eller overdøve noen kanaler :)

 

-G.G.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...