Gå til innhold

Tips til forbereding til 3000m.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal nå ha min første 3000m. på skolen imorgen.

Jeg er sånn passe iform og slenger mellom 4 og 5, fikk 5 i 10.klasse.

 

Men det jeg lurer på er om noen har noen gode tips til hvordan jeg skal forberede meg til 3000meteren?

 

- Hva burde jeg, og hvor mye bør jeg spise til frokost?

- Burde jeg spise ekstra mye frukt?

- har du noen gode tips jeg burde gjør fysisk, rett før 3000m.

 

Jeg har ikke så mye erfaring med trening, så kom gjerne med litt basic tips også.

Tenk da at denne tråden kan også være nyttige for andre, som lurer på det samme.

 

 

Takker for (alle) svar....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du ikke har gjort noe med dette før så er det lite du kan gjøre for å forbedre deg selv fysisk sett.

Allikevel vil jeg anbefale deg å drikke mye vann, fra og med nå. Gjerne få i deg litt pasta, poteter eller ris i kveld, slik at du får i deg en del trege karbohydrater. Få deg 8 timers søvn. I morgen tidlig spiser du havregrøt til frokost, men ro deg ned på sukkeret. Drikk mer vann! Gatorade eller Powerade funker også, siden de inneholder former for trege karbohydrater.

 

Ro ned på væske og energi inntaket 2-1 time før løpet. Husk at du skal tisse blankt fra å med i kveld av!

 

Hva står forresten til en 6'er på 3000 meteren?

Lenke til kommentar

Husk at dette kommer også mye an på psyken også. Sett deg et mål, og hold deg til det. Hold deg til de foran deg, og la ingen passere deg. Uansett hvor sliten du er!

 

Har et fint eksempel på dette. I høst sprang jeg som oftest 800 meteren på 2:08, og jeg kvalifiserte til et stort friidrettsstevne i staten min hvor bare de beste fikk springe. Jeg var så heldig at jeg fikk lov til å delta på målstreken, og kom inn til 2:05. 3 sekunder på 800 meteren er faktisk ganske mye, og det var psyken sin skyld.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Gjerne få i deg litt pasta, poteter eller ris i kveld, slik at du får i deg en del trege karbohydrater.

9466238[/snapback]

 

Pasta er raske karbohydrater (normale, gjennomkokte pastastrimler).

Lenke til kommentar
Husk at dette kommer også mye an på psyken også. Sett deg et mål, og hold deg til det. Hold deg til de foran deg, og la ingen passere deg. Uansett hvor sliten du er!

 

Har et fint eksempel på dette. I høst sprang jeg som oftest 800 meteren på 2:08, og jeg kvalifiserte til et stort friidrettsstevne i staten min hvor bare de beste fikk springe. Jeg var så heldig at jeg fikk lov til å delta på målstreken, og kom inn til 2:05. 3 sekunder på 800 meteren er faktisk ganske mye, og det var psyken sin skyld.

9466339[/snapback]

Steike jeg skulle pissa på amerikanerne. :D

 

Uansett, har det ikke mye å si hva du gjør dagen før du skal løpe trådstarter. Jeg ser på meg selv som en ganske seriøs mellomdistaseløper, men har egentlig aldri brydd meg om hve jeg spiser med unntak av samme dag. Skal man forbedre seg må man trene og ikke ta skippertak. Det er nok psyken du tjener mest på i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
På min skole(2.vidregående) må vi springe under 10.20 på 3000m for 6er. Er ikke det litt i overkant? Har sprunget ned mot 9.56 da, men er slitsomt å stresse for 6eren hver gang :)

9483558[/snapback]

 

10.20 er ganske raskt, men egentlig helt ok for en 6er. Husker jeg løp den på rundt 12min når jeg gikk i 8. klassen. Ville nok ikke klart det på vk2, tipper 11min hadde vært en bra tid for min del. Fikk likevel 6er.

 

Jeg hadde egentlig ikke fortjent det, men jeg var best i klassen og god på det meste utenom basketball (Gud for et kjedelig spill, ingen taklinger og kjedelige regler). 6-7stk som fikk toppkarakter, men så hadde vi tidenes snilleste gymlærer da.

Lenke til kommentar
På min skole(2.vidregående) må vi springe under 10.20 på 3000m for 6er. Er ikke det litt i overkant? Har sprunget ned mot 9.56 da, men er slitsomt å stresse for 6eren hver gang :)

9483558[/snapback]

 

Synes det er idiotisk å stille så høye krav for sekser, man får en helt skjev karakterfordeling. Sekseren burde ligge på 12.00 eller litt under det. Etter min erfaring gir det den mest rettferdige fordelingen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
På min skole(2.vidregående) må vi springe under 10.20 på 3000m for 6er. Er ikke det litt i overkant? Har sprunget ned mot 9.56 da, men er slitsomt å stresse for 6eren hver gang :)

9483558[/snapback]

 

Synes det er idiotisk å stille så høye krav for sekser, man får en helt skjev karakterfordeling. Sekseren burde ligge på 12.00 eller litt under det. Etter min erfaring gir det den mest rettferdige fordelingen.

9527964[/snapback]

 

Det er jeg enig i.

 

På min ungdomsskole hadde vi en løype som mange slet med, men det var fullt mulig for de fleste (som var greit trente fra før) å trene seg opp til å klare kravet til 6.

Lenke til kommentar
På min skole(2.vidregående) må vi springe under 10.20 på 3000m for 6er. Er ikke det litt i overkant? Har sprunget ned mot 9.56 da, men er slitsomt å stresse for 6eren hver gang :)

9483558[/snapback]

 

Synes det er idiotisk å stille så høye krav for sekser, man får en helt skjev karakterfordeling. Sekseren burde ligge på 12.00 eller litt under det. Etter min erfaring gir det den mest rettferdige fordelingen.

9527964[/snapback]

 

Uenig, en 6er skal ikke være mulig for alle å oppnå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
På min skole(2.vidregående) må vi springe under 10.20 på 3000m for 6er. Er ikke det litt i overkant? Har sprunget ned mot 9.56 da, men er slitsomt å stresse for 6eren hver gang :)

9483558[/snapback]

 

Synes det er idiotisk å stille så høye krav for sekser, man får en helt skjev karakterfordeling. Sekseren burde ligge på 12.00 eller litt under det. Etter min erfaring gir det den mest rettferdige fordelingen.

9527964[/snapback]

 

Uenig, en 6er skal ikke være mulig for alle å oppnå.

9528861[/snapback]

 

Jeg er ganske sikker på at de færreste elever på ungdomsskolen løper 3000 meter under 12.

Lenke til kommentar
På min skole(2.vidregående) må vi springe under 10.20 på 3000m for 6er. Er ikke det litt i overkant? Har sprunget ned mot 9.56 da, men er slitsomt å stresse for 6eren hver gang :)

9483558[/snapback]

 

Synes det er idiotisk å stille så høye krav for sekser, man får en helt skjev karakterfordeling. Sekseren burde ligge på 12.00 eller litt under det. Etter min erfaring gir det den mest rettferdige fordelingen.

9527964[/snapback]

 

Uenig, en 6er skal ikke være mulig for alle å oppnå.

9528861[/snapback]

 

Jeg er ganske sikker på at de færreste elever på ungdomsskolen løper 3000 meter under 12.

9529069[/snapback]

 

Godt mulig, men det er fortsatt noen. Husker det var et par-tre stykker i mitt kull som løp på under 12. Men prinsippet mitt står fortsatt, en toppkarakter skal i mine øyne ikke være mulig for alle å oppnå. Nå teller jo ikke karakterene på ungdomsskolen driten, så det er ikke et stort problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...