Gå til innhold

"Grillet" harddisk, hente ut data


HKRoed

Anbefalte innlegg

Hei!

Ei veninne plugget inn strømkabelen til PCn i den eksterne disken ho har. Det resulterte i at disken ble "grillet". Jeg har tatt den ut av det eksterne kabinettet, og når jeg kobler den til maskinen min, så vil heller ikke maskinen min starte.

Satte disken inn i ett annet eksternt kabinett, men ingen tegn til liv.

Ho har en del filer på den disken ho gjerne vil ha ut.

Er det noen mulighet for å få hentet ut dette uten å kontakte IBAS??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Ei veninne plugget inn strømkabelen til PCn i den eksterne disken ho har. Det resulterte i at disken ble "grillet". Jeg har tatt den ut av det eksterne kabinettet, og når jeg kobler den til maskinen min, så vil heller ikke maskinen min starte.

Satte disken inn i ett annet eksternt kabinett, men ingen tegn til liv.

Ho har en del filer på den disken ho gjerne vil ha ut.

Er det noen mulighet for å få hentet ut dette uten å kontakte IBAS??

9463049[/snapback]

 

Spørs hvor mange penger du vil legge i det da ? IBAS er for privatpersoner ganske dyre , hadde en disk på jobb som ble ødelagt og regningen for den saken ble ca 17.000 norske blanke kroner :p

 

Hører Elkjøp snart skal begynne med en forenklet version av IBAS sine verktøy for å kunne scanne disker for filer. Kan jo sjekke der ?

 

Ellers vil et søk på Google etter " Disk recovery tool " gi deg flere sider med programvare som kan brukes. Men husk at hvis man forsøker å reparere disken selv.. kan man faktisk gjøre problemet værre.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Har gjort noe liknende selv, med en 3.5' harddisk (stasjonær), der jeg merkelig nok klarte å presse molex-kontakten feil vei i (!). Dette resulterte i grillet harddisk.

Selve platen og det mekaniske i harddisken skulle fremdeles være i orden.

 

Litt heldig siden jeg hadde 2 slike disker i pcen, og prøvde å bytte ut "PCB"-en (Platen med elektronikk som er skrudd fast på harddiskens underside, vet ikke hva denne egentlig heter) til den andre. Fikk da faktisk til å gjennopprette mesteparten.

 

Nå vet jeg ikke hvor gammel den harddisken du skulle fikse er, siden den kan være ute av produskjon. Eller om det virkelig går an å bytte ut denne "PCB"-en. En annen utvei kan være og flytte platene fra en harddisk til en annen (Dette tviler jeg på at blir å funke).

Endret av k0n
Lenke til kommentar

Som jeg skrev, så er IBAS utelukket.

Leste det om at Elkjøp skal samarbeide med dem, men det er vel ikke igang ennå??

 

Har sendt mail til Maxtor support og spurt om det er mulig å bytte ut denne print plata. En kompis har gjort dette før, men jeg må da sannsynligvis ha en helt lik disk. Venter på svar fra dem...

Lenke til kommentar

Om det er Maxtor sine eksterne disker så kan det være at det bare er controllern på kabinettet som er gåen.

En kompis av meg fikk feil med en 250 GB ekstern disk. Det gikk ikke å flytte disken til Pc'n for å berge data. Han kjøpte en ny 300 GB tok ut disken for så å sette inn 250 GB disken. Da kom alt opp slik at han kunne berge nfo'n som lå der.

 

Men det var med MAXTOR OneTouch..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...