Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog: E30 325i og E91 325i


8483838383

Anbefalte innlegg

Pen bil med de rette modifikasjonene! ;)

 

kult med h27 motor da! E30 med mye power er artig. Har vært med å byggd en E30 med m30b32. Ble en artig liten bil. Du har jo også mer hk i hartgen enn det er i 3,2 literen vi bygde med, så din er vel ikke noe sinke i trafikken. Vår plan er m102 til slutt, men prioriterer E36 M3 i første omgang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pen bil med de rette modifikasjonene! ;)

 

kult med h27 motor da! E30 med mye power er artig. Har vært med å byggd en E30 med m30b32. Ble en artig liten bil. Du har jo også mer hk i hartgen enn det er i 3,2 literen vi bygde med, så din er vel ikke noe sinke i trafikken. Vår plan er m102 til slutt, men prioriterer E36 M3 i første omgang.

 

Takker for skrytet. :)

Den ble ikke noen sinke i trafikken nei. Den fikk det bunndraget som 325 motoren manglet. Og den fikk bedre drag over hele registeret.

Er veldig fornøyd foreløbig.

 

Igår leverte jeg søknad til BT.

Har bestilt VDO oljetemp, oljetrykk og vanntempmålere. Disse skal monteres ved askebegeret.

Og så har jeg bestilt Ireland engineering foringer til traværs og svingarmer bak. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 uker senere...

Det har skjedd litt.

 

520en ble skrudd sammen igjen med ny topp, toppakning, strekkbolter, vannpumpe, registerreim etc.

Men jeg blåste toppakningen da den gikk varm under lufting av kjølesystemet. :(

Lekkasje fra olje til vann.

Den selges som den står for 7000kr. Kjørbar, men ikke over lengre tid.

 

Dermed gikk jeg lei, og kjøpte denne bilen.

IMG_0930.jpg

IMG_0929.jpg

 

Specs:

1992 (93 modell) 520i. m50b20 med vanos. 150hk.

Km stand 213 000

Utstyr: AC, el-vinduer, el-speil, soundsystem (10 høyttalere), avtagbart hengerfeste, airbag (endelig en litt trygg bil), en hel gjeng med sigarettennere (1 forran, 2 bak og en i bagasjerommet). Og masse småting som jeg ikke kommer på.

Modifikasjoner: Hvite blinklys framme og på sidene, senket 35/30mm, effektanlegg (tror det er frem til katalysator.), valsa hjulbuer bak.

 

Eneste jeg skal gjøre med denne, er å kjøpe noen feite felger til den. 8,5x17 og 10x17 tenkte jeg.

 

Og så tilbake til 325en.

Jeg har handlet inn et servotannstag, servopumpe, tank, slanger etc. Så nå mangler jeg bare noen småting før jeg kan montere servo på den.

Jeg har satt den opp på bukker og demontert styringen, og begynt å ta ned bakstillingen.

Bilde212.jpg

 

Følgende skal byttes:

Tannstag.

Stabstagforinger forran og bak. Det blir powerflex i denne omgang, men jeg regner med å sette på grovere stag med forsterkede beslag bak etter hvert.

Stabstagbeslagene bak. Disse må byttes:

Bilde211.jpg

Traværsforinger. Ireland engineering.

Svingarmsforinger. Ireland engineering.

Differensialforing type M3.

Håndbrekkwirer, håndbrekksko, bremseskjold og alt annet som trengs til håndbrekket.

 

Litt bremserør rundt om kring. Bestiller komplett sett, så ser jeg hvor mye jeg orker å bytte.

 

I tillegg skal jeg overhale kaliperene bak.

 

Edit:

Jeg hadde visst ikke oppdatert på en stund her.

Har montert instrumenter. Oljetemp, oljetrykk og vanntemp. Disse erstattet askebegeret, så nå røyker jeg ikke i bilen mer.

15042008162.jpg

 

Fikk lakkert speilene en dag.

24042008177.jpg

 

Byttet diskanter og skjult dem litt bedre.

03042008115.jpg

 

Tatt en kattevask i motorrommet.

10042008132.jpg

 

Og et oversiktsbilde hjemme i tunet. :)

Bilde202.jpg

 

Edit:

Da var bakstillingen nede. :)

Bilde217.jpg

Bilde218.jpg

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

Søknaden min har blitt videresendt til SFOOR, så jeg vet ikke hvordan det går.

Jeg satser på å få det godkjent.

 

Skulle til å sandblåse bakstillingen for å lakkere, og da fant jeg ut at traværsen min er defekt.

Det er rustet gjennom flere steder rundt foringene, så jeg må skaffe meg en ny traværs. :(

Lenke til kommentar

Ok, jeg forstår. Skulle da tro det går greit. Er vel ikke så stor forskjell i vekt/effekt på den motoren du har montert kontra den originale 325 motoren?

 

Rust er alltid kjedelig å finne, men samtidig greit å få bort :)

 

Husk å legge ut svaret på søknaden din så fort du får det da! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ringte til BT for noen dager siden, og de hadde fremdeles ikke noe svar på søknaden min.

Med 325en står det stille. Jeg har fått nesten alle delene jeg trenger. Jeg må bare somle meg til å sandblåse og lakkere bærearmer og den nye traværsen.

 

75812316.jpg

 

520en har fått nye felger. Alpina 8,5x17 og 9,5x17 215/45R17 forran og 245/40R17 bak.

2f081467.jpg

f80193a2.jpg

 

 

Slenger med noen bilder fra fjerning av foringer.

dddc2ca2.jpg

42c4f6c9.jpg

88b47827.jpg

ccbfee47.jpg

3119987b.jpg

 

 

Og så var jeg på bavaria på Onsdag å prøvekjørte noen biler.

120d coupe.

Utrolig morsom bil å kjøre. Dieselmotoren var mye sterkere enn forventet.

430f2b22.jpg

 

Z4 2.0

Kjekk å kjøre, men motoren gjorde at den ble litt tam.

7e40903c.jpg

 

630i cab.

Denne var et teknologisk monster med nightvision, Head up display, aktiv cruisecontrol, etc.

Vekket mye oppmerksomhet.

c474f4f5.jpg

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar
Oppdatering? :)

Jeg har hatt mye å gjøre i det siste, og manglende arbeidslyst. Så det har ikke skjedd stort.

Skal prøve å ta et skippertak i helgen og fjerne tectyl fra bærearmene, og prøve å få bakstillingen klar til lakk.

Det var mangel på stål til å skru fast stabstaget i, så nå har jeg bestilt forsterkede fester fra ireland engineering.

Disse festes i det originale festehullet, pluss to bolter som skal opp i bagasjerommet med en plate på innsiden.

 

Edit: bittelitt framgang. Kan spraye over med hagmans svart matt om en times tid.

Kjører to lag grunning og to lag lakk. Det burde holde.

26852d28.jpg

 

Har handlet inn negerkuse og dremel, så nå er det bærearmene som står for tur.

 

ac8da2a1.jpg

 

Har begynt å sandblåse calipterene. De skal lakkes og overhales.

adf98282.jpg

Håper jeg får bakbremser igjen etter denne operasjonen.

 

Da var calipterene sandblåst og lakkert.

90c19435.jpg

412a8f4e.jpg

 

Og svingarmene slipt, sandblåst og grunnet.

1464a551.jpg

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar
Fikk svar på søknaden min idag. Ombyggingen min ble godkjent. :D

 

Gratulerer! Det hjalp vel på lysten til å skru mer håper jeg? :innocent: Jeg liker den bilen din alt for godt.

 

Det hjalp godt på lysten til å få den sammen.

Jeg har fått gjort følgende i uken og helga:

 

 

Funnet ut at bærearmene ble skjeve når jeg jekket ut foringene.

Så jeg må kjøpe nye.

9bb9cc40.jpg

 

Overhalt bremsecaliperene og satt på stålomspunnede slanger.

a3d15f37.jpg

 

Så har jeg funnet ut at servopumpa sansynligvis er fra en e34 eller noe sånt. Den passet ivertfall dårlig.

d72bb514.jpg

 

Jeg har byttet bremserør til venstre framhjul, og begynt å bytte ut røret som går bakover. De andre var i god stand. (det er bare 4 cm på det ene røret som er utenfor motorrommet. Men denne stussen ser bra ut den også).

 

Byttet bremseslangene forran til stålomspunnede.

 

Demontert stabstaget forran for å bytte foringer i det.

 

 

Ellers fant jeg ut at pakken min fra ireland engineering ikke var sendt enda.

Jeg hadde oppgitt feil kredittkortopplysninger til dem. :(

Jeg får ikke montert noe før den pakken dukker opp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...