Gå til innhold

Innebygd blitz fungerer ikke (30D)


Anbefalte innlegg

Hjelp! her om dagen skulle jeg bruke den innebygde blitzen. den ville ikke "poppe" opp, så jeg prøvde å ta et bilde, men da kom det error på det øverste displayet. og på hoved skjermen stod det "error 99, skru av og på bryteren eller ta ut batteriet" jeg gjorde dette, ogprøvde på nytt. samme meldingen.

 

Hjelp:S

 

Ps. skal kanskje kjøpe meg 430EX i morgen, og lurer på om denne vil lage skygger på min 10-22'

 

Mvh Markus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært borte i flere Canon kamera med dette problemet. Regner med at du hører noen klikkelyder fra blitsen før du får error?

 

Du kan prøve å rense og dytte litt på kontaktene under blitsen (stort sett går den opp om du drar den opp selv). Hjelper ikke dette, så må nok kameraet inn til service.

 

Om 430EX vil lage skygge på din 10-22, er mindre trolig. Derimot kan objektivet lage skygge for lyset fra 430EX ;) Blitsen kan vel heller ikke skyte så vidt, slik at du kan oppleve mørke hjørner/kanter på blitsbilder tatt med ca. 10mm. Mulig jeg tar feil... noen Canon eiere kan sikkert rette på meg i såfall.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem med min 20D i varmen i Roma i august. Da begynte den bare å klikke. Jeg klarte å hjelpe den opp, og klikket litt med de hakene som holder blitsen nede, så forsvant problemet. Det tok naturligvis litt prøving og feiling før jeg endte opp med å prøve det, men problemet har i alle fall ikke dukket opp igjen. Jeg trodde det kunne ha sammenheng med varmen.

Lenke til kommentar
Hjelp! her om dagen skulle jeg bruke den innebygde blitzen. den ville ikke "poppe" opp, så jeg prøvde å ta et bilde, men da kom det error på det øverste displayet. og på hoved skjermen stod det "error 99, skru av og på bryteren eller ta ut batteriet" jeg gjorde dette, ogprøvde på nytt. samme meldingen.

 

Hjelp:S

 

Ps. skal kanskje kjøpe meg 430EX i morgen, og lurer på om denne vil lage skygger på min 10-22'

 

Mvh Markus

9457332[/snapback]

 

I blitsskoen er det en bryter som hindrer intern blits å poppe opp når du bruker en ekstern blits. Denne bryter ligger på ene siden og står i kontakt med en liten flipp(fjær). Prøv å lirke litt med et egnet verktøy. Vil anta at denne bryter er aktivert.

Lenke til kommentar
Hjelp! her om dagen skulle jeg bruke den innebygde blitzen. den ville ikke "poppe" opp, så jeg prøvde å ta et bilde, men da kom det error på det øverste displayet. og på hoved skjermen stod det "error 99, skru av og på bryteren eller ta ut batteriet" jeg gjorde dette, ogprøvde på nytt. samme meldingen.

 

Hjelp:S

 

Ps. skal kanskje kjøpe meg 430EX i morgen, og lurer på om denne vil lage skygger på min 10-22'

 

Mvh Markus

9457332[/snapback]

 

Om du bruker (vipper ned) "spredningspanelet" på 430EX står det at den skal dekke brennvidder så bredt som 14mm. Ettersom en 30D har crop factor på 1,6 vil 10mm tilsvare 16mm på FF. Så da burde den ikke lage skygger med din 10-22 om det er det du tenker på. Har ikke prøvd ettersom jeg ikke har vidvinkel selv.

Lenke til kommentar

har "løpt" rundt i dag å tatt bilder med min nye blitz, Kjempefornøyd! det jeg likte de aller best til var portrettfoto!det ble faktisk ganske gøy å ta bilder av mennesker som er noe av det jeg hatet før! begynner å lukte fullt makro opsett her!

 

Blitz er noe jeg vil ha mer av!

 

Ps. kan legge til at den lagde skygger fra 12mm og ned, men dette er noe jeg bruker på landskap bilder (ikke så ofte) og da trenger jeg ikke blitz heller.

men noe som irriterer meg er at man fortsatt ikke kan synce blitzen raskere enn 1/250

Lenke til kommentar
men noe som irriterer meg er at man fortsatt ikke kan synce blitzen raskere enn 1/250

9475471[/snapback]

 

Blitsen har som regel en blinktid fra 1/500 til 1/2500 (noen opp til 1/50000 sek), så hvorfor må du da ha en lukkerhastighet på mer?

 

1/250 sek er den raskeste tiden hele sensoren kan bli belyst samtidig (langsommere på FF-kamera).

Lenke til kommentar
Blitsen har som regel en blinktid fra 1/500 til 1/2500 (noen opp til 1/50000 sek), så hvorfor må du da ha en lukkerhastighet på mer?

9476083[/snapback]

Et tenkt tilfelle kan være ved fotografering med blits i sollys. Da ønsker man gjerne ofte høyere lukkertider enn 1/200 s. Istedenfor å dra i gang masse teknisk stoff, så skal jeg heller bare si: Slå på "High Speed Sync"-modus, og fyr løs på hvilken som helst lukkertid. Det funker som bare det.

Lenke til kommentar
Huh? Det stemmer overhodet ikke. (At det er langsommere på FF-kamera)

Hvor har du dette fra?

Det utleder man fra at lukkeren beveger seg med en fast hastighet og den vil nødvendigvis bruke lengre tid på flytte seg over en lengre avstand. Så samme type lukker vil bli tregere og tregere jo større bildebrikken er.

 

Ofte har FF kameraer dyrere og raskere lukkere for å kompensere for det men for eksempel Canon 5D har 1/200 sek mot Canon 30D som har 1/250 sek.

Lenke til kommentar
Huh? Det stemmer overhodet ikke. (At det er langsommere på FF-kamera)

Hvor har du dette fra?

Det utleder man fra at lukkeren beveger seg med en fast hastighet og den vil nødvendigvis bruke lengre tid på flytte seg over en lengre avstand. Så samme type lukker vil bli tregere og tregere jo større bildebrikken er.

 

Ofte har FF kameraer dyrere og raskere lukkere for å kompensere for det men for eksempel Canon 5D har 1/200 sek mot Canon 30D som har 1/250 sek.

9498868[/snapback]

 

Det er kun 5D av FF-husene som har 1/200s, de andre FF-kameraene har 1/250s....Så en sånn generalisering har ingen rot i virkeligheten. 1/250 er også standard synctid på mange 35mm filmhus av god kvalitet.

Lenke til kommentar

Forklar nøyaktig hvilken påstand jeg kom med som er en generalisering uten rot i virkeligheten.

 

1. At gjenstander som beveger seg med en gitt hastighet bruker lengre tid på å bevege seg over en lengre avstand.

2. At FF kameraer ofte har dyrere og raskere lukkere enn crop kameraer.

3. At Canon 5D har 1/200 sek sync og at Canon 30D som har 1/250 sek sync.

Lenke til kommentar
Forklar nøyaktig hvilken påstand jeg kom med som er en generalisering uten rot i virkeligheten.

 

1. At gjenstander som beveger seg med en gitt hastighet bruker lengre tid på å bevege seg over en lengre avstand.

2. At FF kameraer ofte har dyrere og raskere lukkere enn crop kameraer.

3. At Canon 5D har 1/200 sek sync og at Canon 30D som har 1/250 sek sync.

9499080[/snapback]

 

Det er ikke du som står for generaliseringen Kristallo, det var innlegget

"1/250 sek er den raskeste tiden hele sensoren kan bli belyst samtidig (langsommere på FF-kamera)." det gjelder.

Beklager hvis du følte det gjaldt deg, det var ikke meningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...