Gå til innhold

Racing Cockpit WIP (Xbox 360)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Tenkte jeg kanskje skulle lage en liten arbeidslogg for racing cockpiten jeg holder på med. I motsetning til de fleste andre slike prosjekter er ikke denne ment for PC, men spill konsoll, og da nærmere bestemt Xbox 360 og det trådløse Microsoft rattet.

 

MSWheel.jpg

 

Jeg hadde store planer om å være ferdig med dette i god tid før Forza Motorsport 2 releasen, men pga. lite fritid med tanke på at jeg fullførte utdanningen min i Mai/Juni blei prosjektet lagt på is fram til begynnelsen av August hvor jeg endelig hadde litt tid til overs igjen.

 

Jeg har ikke laget noen tegninger underveis, men planlagt mange detaljer i hodet og tatt en del viktige mål.

 

 

SKALLET (selve cockpiten)

 

På nåværende tidspunkt er selve "skallet" mer eller mindre ferdig og trenger bare males svart.Som man ser av de to første bildene er den i tre deler for å lettere kunne flytte på den da hele saken ferdig montert blir ganske stor og veldig tung.

 

RacingrigWIP1.JPG

 

RacingrigWIP2.JPG

 

På de to neste bildene ser dere hvordan jeg setter sammen de forskjellige delene. Hele høyre siden drar jeg inntil med hjelp av lemlåser. Dette gjør at det hele sitter perfekt sammen og solid som bare det. Den firkanta boksen foran skal huse pedalene og denne har jeg planlagt å feste inntil med hengsler (se for deg dørhengsler) slik at den bare kan løftes av når den skal flyttes.

 

RacingrigWIP3.JPG

 

RacingrigWIP4.JPG

 

De to siste bildene viser innsiden, hvor man blant annet kan se at jeg har gjort en liten "hylle" på høyre siden for plass til litt refreshments o.l :cool:

 

RacingrigWIP5.JPG

 

RacingrigWIP6.JPG

 

PEDAL MONTERING

 

Det som har voldet meg mest hodebry er hvordan jeg skal kunne ha tilnærmet fri justering både vertikalt, horisontalt og i vinkel på både rattet og pedalene. Grunnen til at jeg vil ha det slik er at stolen jeg har ikke har understell og vil derfor være boltet fast uten mulighet for bevegelse. Da er det ganske essensielt at man fritt kan justere ratt og pedaler slik at man får en så behagelig kjøre posisjon som mulig, man tilbringer jo som regel mange timer i cockpiten når man først spiller.

 

Løsningen for pedalene har jeg funnet og laget ferdig. Skulle egentlig få dette tilvirket etter arbeidstid på en lokal fabrikk her, men de hadde verken utstyr eller materialer til det, derfor måtte jeg få ordnet dette selv, så utseendemessig blei det ikke så elegant som jeg hadde tenkt, men funksjonsmessig er det helt som jeg ville ha det.

 

Gikk til et lokalt plate/sveise verksted hvor jeg bare sa hva jeg trengte og oppga mål så kuttet de det til for meg på null niks ved hjelp av platekutteren de hadde. Så bar det hjem for masse boring og litt sveising.

 

pedalmount1.jpg

 

pedalmount2.jpg

 

pedalmount3.jpg

 

Som man ser av bildene kan den skråstilte plata som pedalene skal festes på lett forandres til ønsket vinkel ved å bare flytte til neste bolthull siden den er hengslet.

 

På neste bildet fremgår det hvordan man kan justere til ønsket avstand for beina i horisontal retning. Dette gjøres ved hjelp av glideskinner ala de som sitter i kjøkkenskuffer e.l kjøpt billig på Biltema. Låsinga i horisontal retning slik at man ikke bare sparker dette fra seg igjen kommer jeg tilbake til seinere, litt vanskelig å forklare uten ordentlige bilder.

 

pedalmount4.jpg

 

Når jeg endelig blir ferdig skal jeg spille på min 40" Samsung LCD tv eller kjøpe en 20-22" LCD pc skjerm og sette foran.

 

tv.jpg

 

Neste mål blir å finne en lur løsning for rattet slik at dette også kan flyttes opp/ ned, fram/tilbake og eventuelt endre vinkel selv om det ikke er så kritisk her.

 

Jobber med cockpiten stort sett hver dag for tiden og skal prøve å oppdatere med nye bilder så hyppig som mulig.

 

KOMMENTARTRÅD

Endret av bas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten oppdatering 11.09.07

 

Som man ser av de to første bildene er nå stolen på plass.Ikke allverdens jobb, men det tok litt tid for å få det ordentlig gjort, måtte sørge for at stolen sto nogenlunde midt i riggen samt at de fire bolthullene i understellet på stolen måtte passe perfekt med de fire bolthullene i gulvet på riggen for å få den satt på plass.

 

RacingrigWIP8.JPG

 

RacingrigWIP9.JPG

 

Her ser man hvordan stolen er boltet fast fra undersiden. Har bare satt i 3/4 boltene siden stolen skal ut igjen snart alikevel, bare satt inn for å sjekke at målene var riktig. Her ser dere også at jeg nå har lektet opp hele riggen (lagt listverk rundt på undersiden). Dette er nettopp for å få plass til bolthoder o.l, noe som ville vært vanskelig med hele greia bare flatt rett på gulvet. Dette er gjort på alle tre delene.

 

RacingrigWIP11.JPG

 

I tillegg valgte jeg å forlenge boksen til pedalene littegrann for å få enda mer justerings mulighet. Sånn som det opprinnelig var passet det perfekt for meg med mine korte bein, men hvis andre skal teste er det greit å ha litt ekstra å gå på, derfor er det lagt på 10cm i lengderetning ved å bygge ei ramme i front av cockpiten som man ser på bildet her (det lyse treverket).

 

RacingrigWIP10.JPG

 

Har også mer eller mindre bestemt meg for hvordan jeg skal montere rattet. Bildet under viser hvordan en kompis av meg har gjort det. Hans rig er en rørkonstruksjon i stål men jeg skal overføre samme prisippet for å kunne justere vinkelen slik som han har gjort. Min skal bare sveises på ei stålplate som skrues fast i en tverrliggende plate på riggen som kan justeres opp og ned, samt at man kan justere fram og tilbake. Begynner på dette i morgen håper jeg, så skal forklare bedre med bilder etterhvert da.

 

RacingrigWIP12.jpg

 

 

KOMMENTARTRÅD

Endret av bas
Lenke til kommentar

Oppdatering 12.09.07

 

I dag blei det litt jobbing med å få til foten som rattet skal monteres på. Det første og andre bildet viser prinsippet. Bunnplata boltes fast i tverrliggende plate på riggen, topplata boltes fast i bunnen på rattet og vinkeljusteringa i mellom sveises fast til platene. Skal utføre sveisinga i morgen, fikk ikke tid i dag.

 

Wheelmount1.jpg

 

Wheelmount2.jpg

 

Wheelmount4.jpg

 

Og for de som lurer på hvordan rattet ser ut innvendig :)

 

Wheelmount6.jpg

 

KOMMENTARTRÅD

Lenke til kommentar

Oppdatering 14.09.07

 

Fikk sveiset og lakkert foten til rattet i går og montert det sammen i dag.

 

Wheelstand.jpg

 

Også fått kuttet til "tverrliggern" som rattet skal stå på og montert denne. Meningen er at denne skal kunne flyttes opp og ned slik at man får ønsket høyde på rattet. Får å få til det skal jeg borre en serie med hull under hverandre slik at man bare kan demontere "tverrliggeren" og flytte den til ønsket høyde, er bare festet med to bolter på hver side.

 

Mockup1.jpg

 

Da fikk jeg endelig prøvemontert rattet for å se hvordan det hele blir seende ut.

 

Mockup2.jpg

 

Mockup3.jpg

 

Mockup4.jpg

 

Også har vi "Project Supervisor" som kvalitetsgodkjenner det hele :)

 

ProjectSupervisor.jpg

 

Nærmer meg faktisk slutten nå. Er endel småting igjen som må gjøres så er det hele snart klart for maling og sammenstilling om ikke så lenge.

 

KOMMENTARTRÅD

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Utrolig, men sant, endelig ferdig :new_woot:

 

Tok sin tid å fullføre da jeg begynte i ny jobb for en måneds tid siden og det har blitt en del overtid og lite overskudd til jobbing med cockpiten.

 

Bildene er ikke allverdens bra da rommet er lite og trangt å ta bilder i, samt at belysningen er alt for mørk.

 

 

Rig1.jpg

 

Rig2.jpg

 

Rig3.jpg

 

Rig4.jpg

 

Rig5.jpg

 

Rig6.jpg

 

Rig7.jpg

 

Rig8.jpg

 

Rig9.jpg

 

KOMMENTARTRÅD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...