Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

helt Sant joar.

 

48 plan till Norge kommer inte göra någon som helst skillnad för SAAB.

 

plus att SAAB är med i så många konkurrenser att man vet man kan inte vinna alla.

 

rent ekonomiskt så kommer det inte påverka SAAB eller gripen programmet på någon som helst måte.

 

fler land och fler gripen flyger i dag än vad som var planerat.

 

 

och om man skall se på viktiga konkurrenbser så är India med sina 127 plan som dom skall ha. mycket viktigare..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når du snakker om usikre salgsutsikter: Sannsynligvis vil et Norsk valg av Gripen få større betydning for JSF programmet, enn om Norge velger F-35 vil få for Gripen/SAAB. Gripen ble ikke designet for å selge i stort antall, men det er F-35. Og dette er nok også grunnen til at Norge vies "uproposjonalt" stor oppmerksomhet fra USA og LM. -Ihverfall føles det slik. Tenker da på at vi vurderer å kjøpe maks ca 2% av det totalet antallet som er tenkt produsert, men blir allikevel tilbudt et fly til en (overraskende på mange) rabatert pris.. Dette viser kanskje proposjonene av det prestisje nederlaget LM frykter å ville lide hvis Norge kjøper Svensk, og som sikkert kan få veldig stor betydning for JSF programmet (også for de valgene andre nasjoner senere tar)

Det vil nok definitivt være tap av prestisje dersom USA som høyst suksessrik leverandør gjennom alle år byttes ut med en annen leverandør. Men rent utover dette er jo 48 fly en dråpe i havet av det totale antall JSF som skal produseres så noen særlig stor økonomisk innvirkning vil det nok neppe ha på det totale programmet.

SAAB vil definitivt merke det mye hardere på huden om Norge ikke går med på avtalen deres. SAAB har også innsett at de må strekke seg videre utover selve flyets kapasiteter for å kunne være med i konkurransen om Norges neste flykjøp. Ikke glem at Norge vil potensielt være en av Gripens største kunder. Å miste en såpass stor avtale er ikke særlig gunstig i et firma som på nåværende tidspunkt må kvitte seg med 500 årsverk.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Vice på dig låter det som Norge är livsviktigt för SAAB. det är det inte. SAAB har redan sålt mer gripen plan än planerat. och är med i så många konkurrenser att man vet. man inte kan vinna alla. 48 fly er inte så mye, India skall ha 127 nå snacker vi en order som vill vara tuff att tape.

 

 

du vet tydligen inte mycket om SAAB. och deras business

 

idag har SAAB order för 2 års omsättning. över 50 miljarder att hämta in och då är inte Gripen salg inräknat.

 

48 flyg för SAAB som är med i över 20 länder. 11 länder aktivt. är inte hela världen.

 

Gripen NG var inte planerad för Norge i första taget ens. utan för Indien. som med sina 127 plan är är nåt värt att snacka om.

 

Om Norge inte Köper vill inte röra SAAB i huvud taget och inte Gripen programmet heller

 

SAAB har över 50 land som kunder, har fler platformar och vapen system än Gripen, har 2 lika stora avdelningar till som SAABs militära flyg avdelning.

Lenke til kommentar

Her blir det bråk – flere tusen må flytte

 

 

Det amerikanske kampflyet F-35 bråker så mye at flere tusen mennesker her i landet kan bli tvangsflyttet dersom Norge kjøper det. Støyregningen vil bli på mange milliarder.

 

 

Dagsavisen

KJETIL ELSEBUTANGEN 29. oktober 2008

 

En fersk rapport fra det amerikanske luftforsvaret avdekker nye sider ved et av de to kampflyene Norge i disse dager vurderer å kjøpe. Kampflyet F-35 Lightning II, bedre kjent som Joint Strike Fighter (JSF), har et mye høyere støynivå enn det som tidligere er omtalt.

 

– Vi har ingen fly i Norge som kommer opp mot F-35s nivå, sier seniorrådgiver Kåre Liasjø ved Oslo Lufthavns miljøavdeling til Dagsavisen. Han er ansvarlig for tiltak mot flystøy ved alle Avinors flyplasser i Norge.

 

Også det andre kampflyet Norge vurderer, svenske JAS 39 Gripen, antas å bråke mer enn dagens F-16, men likevel mindre enn den amerikanske konkurrenten.

 

Dobbelt så høyt

Ifølge den nye rapporten vil en F-35 bråke mer enn dobbelt så mye som en F-16, som er det kampflyet Norge har i dag. Ved lave høyder blir det anslått at F-35 vil ha et støynivå som er over 20 desibel høyere enn F-16. En endring på 10 desibel oppleves av det menneskelige øret som en dobling av støyen. 20 desibel er derfor mye mer enn en dobling.

 

Ved lave høyder står F-35 under gitte forhold oppført med støynivåer på over 130 desibel. Det er så høyt at det gjør fysisk vondt, forklarer flere støyeksperter Dagsavisen har snakket med.

 

De nye opplysningene om F-35 stammer fra det amerikanske luftforsvaret, som i en rapport (Final Environmental Impact Statement) har sett på miljøkonsekvenser ved å gjøre flybasen Eglin i Florida til et stort trenings- og vedlikeholdssenter for F-35 kampflyene.

 

Kan bli dyrt

Forsvarsbygg og SINTEF la i desember i fjor fram en foreløpig rapport om støy fra nye kampfly. De konkluderte med at dersom støynivået med nye kampfly øker med 15 desibel fra dagens nivå med F-16-flyene, vil det få store konsekvenser.

 

I områdene rundt flybasene Bodø, Ørland og Evenes vil over 3.100 boliger bli ubeboelige på grunn av støy og må derfor innløses. Ytterligere 2.900 boliger må støyisoleres. Kostnadene for begge deler vil overstige 9,2 milliarder kroner.

 

Disse beregningene vil selvsagt påvirkes av hvilket sted som velges som hovedbase for de nye kampflyene.

 

Nå har Forsvarsbygg og SINTEF gjort en ny konsekvensutredning basert på tekniske data fra de to kampflykandidatene. Men denne utredningen holdes hemmelig inntil regjeringen etter planen legger fram sin innstilling i kampflysaken 19. desember.

 

Usikre tall

Flystøyekspert Kåre Liasjø ved Oslo Lufthavn er varsom med å trekke bastante konklusjoner ut av den nye amerikanske støyrapporten.

 

– Vi kan med sikkerhet si at en F-35 vil støye mer enn de jagerflyene vi har her i landet fra før av, men akkurat hvor mye mer, vet vi ikke så veldig mye om, sier han.

 

Det er mange forhold som avgjør støynivået.

 

– Hvis en F-35 kan klatre mye raskere enn en F-16, vil støynivået bli lavere fordi det kommer seg raskere unna, sier Liasjø.

 

Hvor ofte og på hvilke tidspunkt av døgnet de nye kampflyene skal på vingene, og om de bruker etterbrenner, er også viktig i vurderingen av støyplagene for innbyggere i nærområdene.

 

– En utfordring

Prosjektgruppen som jobber med de nye kampflyene er kjent med den nye amerikanske støyrapporten, men vil ikke kommentere den.

 

– Kampflyprosjektet foretar egne støyvurderinger, det vil si implikasjoner av kandidatenes støyprofiler, sett opp imot framtidig basestruktur. Dette arbeidet vil bli en del av den endelige anbefalingen knyttet til kampflyanskaffelsen, som legges fram før jul, sier informasjonsansvarlig i prosjektet, Jarle Ramskjær, til Dagsavisen.

 

Han understreker at støy vil være en utfordring «uansett base og uansett valg av kandidat.»

 

– Dette tar vi selvsagt på alvor, sier han.

 

Källa: Dagsavisen http://www.dagsavisen.no/innenriks/article377420.ece

Lenke til kommentar

Fra samme artikkel:

 

"– Hvis en F-35 kan klatre mye raskere enn en F-16, vil støynivået bli lavere fordi det kommer seg raskere unna, sier Liasjø. "

 

Som Bjørnar har nevnt tidligere, så klatrer F-35 raskere enn F-16. Siste ord i denne saken er nok ikke sagt. Jeg skal ikke gå inn på konspirasjonsteorier om noen gripen-mafia, men det kommer MYE gruff om F-35 i media nå..

Lenke til kommentar

Gripen-kontrakt i boks

 

 

Norsk selskap inngår gripenavtale med Saab, uavhengig av det norske jagerflyvalget.

 

 

Det er norske Simrad Optronics ASA og Saab AB som nå går sammen og danner fellesforetaket Vingtech Saab AS, opplyser Simrad Optronics i en pressemelding.

 

Venter ikke på norsk valg

28. april i år, like etter at demomodellen av nestegenerasjons Gripen hadde rullet ut av hangaren, annonserte Simrad Optronics en industriell samarbeidsavtale med Saab AB under forutsetning av at Norge valgte å kjøpe jagerflyet Gripen.

 

Men ifølge selskapene forventer de begge et sterkere nordisk forsvarssamarbeid i framtiden og har bestemt seg for ikke å vente til et endelig vedtak om flykjøp.

 

De er blitt enige om å velge ut noen av prosjektene i avtalen og starte opp et fellesforetak nå.

 

– Det var gjennom arbeidet med å peke ut mulige gjenkjøpsavtaler at vi fant noen områder vi rett og slett ikke kunne vente med, forteller administrerende direktør Jon Asbjørn Bø i Simrad Optronics til TU.no.

 

Utvikler Gripen direkte

Ifølge Bø skal selskapene samarbeide om UAV-er (ubemannede fly), deler til nestegenerasjons artillerisystem med spesiell vekt på «launchere», samt testutstyr som Bø ikke vil gå i detalj på.

 

Fellesforetaket skal også delta direkte i Gripen-utviklingen. Nærmere bestemt på sensorsida i demoplattformen som etter hvert skal skal munne ut i Gripen E/F og som er det norske alternativet.

 

– Det som er viktig er at dette ikke bare er rene utviklingsprosjekter. Det vil komme konkrete produkter ut av dette i etterkant som vil skape omsetning og vekst, understreker Bø.

 

15-20 ansatte i starten

Vingtech Saab AS skal i første omgang holde til ved hovedkontoret til Simrad Optronics på Nøtterøy. Selskapet vil sysselsette 15-20 personer og har en forventet omsetning på 15-20 millioner kroner det første driftsåret.

 

Utviklingsprosjektene som startes opp har en beregnet verdi på over en milliard norske kroner over de neste 5-10 årene.

 

Dette kommer altså uansett om det norske luftforsvaret skal fly med svenske Jas-39 Gripen fra Saab eller det amerikanske jagerflyet F-35 Lightning II fra Lockheed Martin de kommende årene.

 

Potensial: 7 mrd. kr

Men dersom Norge skulle bestemme seg for å kjøpe Gripen, har partene identifisert mulige fellesprosjekter med et potensial på mer enn sju milliarder kroner og fellesforetaket vil kunne vokse til mer enn 200 ansatte, understrekes det i pressemeldingen.

 

I så fall er planen å etablere permanente kontorer i Østfold.

 

Vingtech Saab skal få en administrerende direktør utnevnt fra Simrad Optronics ASA og en markedsdirektør utnevnt av Saab AB.

 

Källa: TU.NO/INDUSTRI http://www.tu.no/industri/article186106.ece

Lenke til kommentar

Norsk selskap inngår gripenavtale med Saab, uavhengig av det norske jagerflyvalget.

 

Det er norske Simrad Optronics ASA og Saab AB som nå går sammen og danner fellesforetaket Vingtech Saab AS, opplyser Simrad Optronics i en pressemelding.

Da er det vel bare å si velkommen etter. Kongsberg har allerede kontrakt med Lockheed Martin om produksjon av kompositt til F-35 uavhengig om Norge kjøper F-35 eller ikke.

Lenke til kommentar

Norsk selskap inngår gripenavtale med Saab, uavhengig av det norske jagerflyvalget.

 

Det er norske Simrad Optronics ASA og Saab AB som nå går sammen og danner fellesforetaket Vingtech Saab AS, opplyser Simrad Optronics i en pressemelding.

Da er det vel bare å si velkommen etter. Kongsberg har allerede kontrakt med Lockheed Martin om produksjon av kompositt til F-35 uavhengig om Norge kjøper F-35 eller ikke.

 

Vet ikke om det er helt riktig å si velkommen etter. Tror det er flere selskaper som er inne i SAAB-prosjekter allerede. Den kompositt produksjonen er vel så langt det eneste norske bedrifter har sett etter Norge har investert X mrd i JSF programmet... (som jeg antar at det også var knyttet gjenkjøpsavtaler til. Det er vel bare LM som bruker det til å reklamere for uavhengige investeringer...)

Lenke til kommentar
Vice på dig låter det som Norge är livsviktigt för SAAB. det är det inte. SAAB har redan sålt mer gripen plan än planerat. och är med i så många konkurrenser att man vet. man inte kan vinna alla. 48 fly er inte så mye, India skall ha 127 nå snacker vi en order som vill vara tuff att tape.

Om Norges valg er livsviktig for SAAB tviler jeg på da SAAB ikke er i SÅ store vanskeligheter (enda??). Men tapet av en 20mrd. kontrakt vil nok svi kraftig uansett. I tillegg har jo også nylig den svenske regjeringen kuttet noen milliarder i prosjekt som berører SAAB.

Eneste grunnen til at jeg trekker inn SAAB og deres økonomi er for å vise at virkeligheten til SAAB på langt nær er like rosenrød som du forsøker å male den.

Lenke til kommentar
Vice på dig låter det som Norge är livsviktigt för SAAB. det är det inte. SAAB har redan sålt mer gripen plan än planerat. och är med i så många konkurrenser att man vet. man inte kan vinna alla. 48 fly er inte så mye, India skall ha 127 nå snacker vi en order som vill vara tuff att tape.

Om Norges valg er livsviktig for SAAB tviler jeg på da SAAB ikke er i SÅ store vanskeligheter (enda??). Men tapet av en 20mrd. kontrakt vil nok svi kraftig uansett. I tillegg har jo også nylig den svenske regjeringen kuttet noen milliarder i prosjekt som berører SAAB.

Eneste grunnen til at jeg trekker inn SAAB og deres økonomi er for å vise at virkeligheten til SAAB på langt nær er like rosenrød som du forsøker å male den.

 

är du medveten om ATT 78 procent av SAABs inkomst kommer fårn utländksa köpare. ???

Sverige har omfördelat pengar från FMV till utlands M-budgeten för Nästa år. tror SAAB över lever ett år.

 

med tanke på att dom har 2 års omsättning av orders ute att hämta in. vi snackar långt över 50 miljarder att hämta in IDAG..

 

 

SAAB har också sagt att ca 10 procent av alla företag SAAB har kontaktet vill få kontrakt vad som än händer.

 

du får häller inte glömma att det finns norska bedrifter i dag som arbetar med gripen NG.

 

den nya super state of the art video datalinken är det ju bland annat ett Norskt företag som är med och utvecklar.

Lenke til kommentar
Bjørn Kjos går for Gripen (Norwegian sjefen)

Mannen uttaler seg jo som en tildels tulling?!. Han har tydeligvis ikke fulgt med særlig nøye og falt pladask for propagandaen om at JSF er et "bombefly".

Han tror også at Gripen er langt mer raskere en JSF.(Han har tydeligvis ikke fått med seg noenting om JSF sin intern-last design kontra Gripens gamle "ekstern design") Han setter ren hastighet som en av de aller viktigste egenskapene til et kampfly (Han kan jo også spørre SAAB om hvorfor de har designet Gripen til å være tregere enn F104 Starfighter, som han selv er så imponert av og trekker frem som eksempel)

Han har også misforstått hele stealth-prinsippet. For ham er det viktig å kunne bli sett best mulig slik at man ikke skal skremme fienden når man plutselig dukker opp i bakspeilet! :lol:

Han har ikke fått med seg at Norge har fått oppgitt en fastpris på JSF og tror at dette er noe som kun gjelder Gripen.

I tillegg presterer han å gulpe opp sure oppstøt som dette: "JSF flyr ikke spesielt fort, har dårlig manøvrerbarhet og avgir mye varme" Jeg satt bare og ventet på at han skulle klage over mye støy fra motoren til JSF også. :lol:

Lenke til kommentar
Bjørn Kjos går for Gripen (Norwegian sjefen)

Mannen uttaler seg jo som en tildels tulling?!. Han har tydeligvis ikke fulgt med særlig nøye og falt pladask for propagandaen om at JSF er et "bombefly".

Han tror også at Gripen er langt mer raskere en JSF.(Han har tydeligvis ikke fått med seg noenting om JSF sin intern-last design kontra Gripens gamle "ekstern design") Han setter ren hastighet som en av de aller viktigste egenskapene til et kampfly (Han kan jo også spørre SAAB om hvorfor de har designet Gripen til å være tregere enn F104 Starfighter, som han selv er så imponert av og trekker frem som eksempel)

Han har også misforstått hele stealth-prinsippet. For ham er det viktig å kunne bli sett best mulig slik at man ikke skal skremme fienden når man plutselig dukker opp i bakspeilet! :lol:

Han har ikke fått med seg at Norge har fått oppgitt en fastpris på JSF og tror at dette er noe som kun gjelder Gripen.

I tillegg presterer han å gulpe opp sure oppstøt som dette: "JSF flyr ikke spesielt fort, har dårlig manøvrerbarhet og avgir mye varme" Jeg satt bare og ventet på at han skulle klage over mye støy fra motoren til JSF også. :lol:

 

sant spelar ju ingen roll vad dom har för bakgrund eller gör nu..

 

soff generalerna här inne på alla internet forum vet ju mer. som oiftast aldrig på något sätt arbetat med flygplan.

 

och de flesta av dina argument bygger på LMs marknads avdelning, medans i Gripens tillfälle så är mycket dokumentert av andra kilder eftersom den är operativ.

 

han vet mer än både dig och mig..

 

ja LM har giivt fast pris på bara flyget. so what?? totalt ointressant när allt runt om kommer till. för att inte snacka om LCC och bränsle (som diu kan läsa om på Defencetalk)

 

och du vägrar fortfarande FAKTA att Gripens hastigheter är med A2A konfiguration när hastighet är nödvändigt så vill Gripen vara ett snabbare flyg än F.35

 

litt rart att du inte tar stöv som en viktig del. utan ler av det.. du verkar bygga hela din uppfattning på "de kula systemerna kan göra" och glömmer fort ALLT annat som intte är fördel F-35

 

har du ens varit i militäret?? så borde du veta att det finns ting som vill ses på som vikitgare än stealth.

 

varför inte för engång skull TA MED ALLT

 

prestanda

pris

LCC

operativ vänlighet

reablitltet

personal tillgång

 

 

sist men inte minst du kan fortfarande inte bevisa att F-35s system vill göra ett bättre jobb eller att dom är mer moderna. du snackar om EO DAS, men glömmer fort att Gripen har system som uppfyller samma roll.

 

och du glömmer fort att vad som ÄR VIKTIGT äre hur systemen samverkar fusionen mellan systemet och hur det visas till pilot hur systemen arbetar tillsammans m.m

 

viktiga ting som inte F-35 har fördelar på.

 

du vet att de flesta F-35s system redan är färdigutvecklade, medans gripen NG system utvecklas nu..

 

från JSF sin hemsida

 

F-35 härstammar från projekt på 80 og 90 talet. om ni skall mäta hur gammal plattformen är på samma sätt som ni mäter Gripen så är F-35 bara knappt 8 år nyare.. och vill vara 25 år gammal när ni tar den i bruk

 

du glömmer fort att Gripen NG test flög 2008.. och vem säger att delta canard konfiguration är utadtert? du? LM?

 

bara för att SAAB valde att bygga på en BEBRÖVAD design som är fungerar. så betyder inte det att den är överlag underlägsen en annan design.

 

är inte uSA som bestämmer vad som fungerar och inte fungerar och vad som är bäst och inte bäst.

 

 

ps.

det är fler vikgita sötte spelar i Norge som är för Gripen än F-35. kanske det visar att Gripen är ett bedre val.

 

 

dui har allt för förutsatta meningar om SAAB och gripens prestanda. och vill inte ta åt dig av fakta som är positiv för Gripen. du blundar till och med för dokumenterad fakta från internationella övningar m.m

 

bara för att LM säger att F-35 är bäst. så behöver inte det automatiskt beyda att dom har rätt eller har rätt i Norges fall.

 

varför är det så svårt att acceptera att Gripen NG och F-35 är likvärdiga med både för och nackdelar så som bland annat eran general major säger som har full inblick i alla de tester som gjorts.

 

folk säger inte det för att vara snälla mot SAAB..

plus att det är väldigt många med mer kunskap än oss som säger det samma.

 

är ju praktiskt taget bara era PRO USA piloter som säger något annat utan att ha flugit Gripen. eller visste vad NG kommer till att erbjuda.

 

 

och genom att det är en så här stor debatt, så visar det också på att dom är likvärdiga hade alldrig varit en sådan här stor debatt om dom inte varit det.

Lenke til kommentar
Jeg satt bare og ventet på at han skulle klage over mye støy fra motoren til JSF også.

 

No problem, det finns amerikanska undersökningar som klarar av den biten...!

 

Ljudnivån från en enmotorig F-35 är det dubbla mot en tvåmotorig F-15 och når 83 dB. Dubbla i starten vill säga; väl uppe i luften kommer den upp till 90 dB! Undersökningen konstaterar att väl decibeltalet överskrider 75 dB så blir mer än ⅓ av befolkningen högeligen irriterade.

 

Nu sägs det visserligen att F-35 stiger snabbare och därför bullrar mindre över tid räknat från start. Men planen ska väl inte bara flyga över hav och fjäll. Övningar måste ju också ske över land där då ljudnivån ligger på upp till 90 dB dvs högre än vid start! Planet är inte bara 2 gånger så högljutt än F-15 vid start; det bullrar FYRA gånger mer vid landning!!! Fast det kanske landar mycket fortare också...?!? :roll:

 

 

 

Study: F-35 twice as loud as F-15

 

 

AirForceTimes

By Bruce Rolfsen - Staff writer

Posted Oct 27, 2008

 

The Air Force is very quiet about a noisy fighter.

 

At military housing areas and base schools on Eglin Air Force Base, Fla., noise from F-35 Lightning II operations will be twice as loud as current Eglin F-15 flights, reaching 83 decibels.

 

Off base, F-35 noise will be even louder, reaching up to 90 decibels in civilian neighborhoods under an Eglin flight path.

All that is revealed in an environmental impact study prompted by plans to set up the joint F-35 pilot and maintenance training school at Eglin.

 

The number of people living near Eglin exposed frequently to sound levels of 75 decibels or more would rise by more than 1,500 percent, jumping from 142 people to 2,174 people, the report said.

 

The study calmly noted that once sound levels exceed 75 decibels, more than one third of the people are “highly annoyed.”

 

People living near the base are accustomed to the roaring jets at the base and don’t look twice when a fighter circles for a landing or takes off at full military power.

 

But when the Air Force issued a preliminary environmental study in June showing an F-35’s single engine would generate more noise than the two engines of an F-15, people started paying attention.

 

The preliminary findings were confirmed in the environmental assessment released by the Air Force on Oct. 10.

“At military takeoff power, noise from the F-35 is about 9 decibels higher — or twice as loud — than an F-15C at military takeoff power,” the report said.

 

The F-35 is even louder coming in for a landing. “During approach, noise from the F-35 is about 19 decibels higher than noise from an F-15C,” the report said. “This corresponds to the F-35 being about four times as loud as the F-15C” when it lands. :scared:

 

The F-35's noise level has already drawn complaints from some communities, including a town near Eglin Air Force Base, Fla.

 

Källa: AirForceTimes http://www.airforcetimes.com/news/2008/10/..._basing_102608/

Endret av Swingrole
Lenke til kommentar
Future weapons:

http://www.youtube.com/watch?v=Vbnsr2oF2gM

http://www.youtube.com/watch?v=5znJiU9HUl0...feature=related

 

Dessverre kommer ikke Gripen under kategorien future weapons!

 

Enligt din åsikt eller USAF reklambyrå? :ermm:

 

Du har alldeles rätt i att Gripen inte finns med i den uppräkningen på YouTube. Frågan är bara hur allvarligt man ska ta det där. Enligt YouTube så hamnar också F-16 under kategorin future weapons?!? :rofl:

 

Du får gärna förklara det fenomenet för mig!

 

http://www.youtube.com/watch?v=CXoccRk_cug...feature=related

 

Ett annat av dessa framtidens vapen (fortfarande enligt samma lista) är Zen buddism...

 

Endret av Swingrole
Lenke til kommentar
Jeg satt bare og ventet på at han skulle klage over mye støy fra motoren til JSF også.

 

No problem, det finns amerikanska undersökningar som klarar av den biten...!

 

Ljudnivån från en enmotorig F-35 är det dubbla mot en tvåmotorig F-15 och når 83 dB. Dubbla i starten vill säga; väl uppe i luften kommer den upp till 90 dB! Undersökningen konstaterar att väl decibeltalet överskrider 75 dB så blir mer än ⅓ av befolkningen högeligen irriterade.

 

Nu sägs det visserligen att F-35 stiger snabbare och därför bullrar mindre över tid räknat från start. Men planen ska väl inte bara flyga över hav och fjäll. Övningar måste ju också ske över land där då ljudnivån ligger på upp till 90 dB dvs högre än vid start! Planet är inte bara 2 gånger så högljutt än F-15 vid start; det bullrar FYRA gånger mer vid landning!!! Fast det kanske landar mycket fortare också...?!? :roll:

Skal vi se, JSF er bråkete(Duh! Det har verdens kraftigste motor!). Hva blir neste argument fra Gripen leiren for å forsøke å argumentere mot JSF: At Gripen ser penere ut og passer bedre inn i det norske landskapet. :lol: At Gripen er mer miljøvennlig? :lol: Synes det er ekstremt stor mangel på gode mot-argumenter mot JSF for tiden, men til gjengjeld svært mye agurk-nytt. :thumbdown:

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...