Gå til innhold

Linux kan ikke finne ethernett kortet mitt


raakken

Anbefalte innlegg

Hei

Har nettopp kjøp meg en ny pc fra psdata.no(den som fikk terningkast seks), og hadde gledet meg til å installere debian på den.

Men debian kunne ikke finne ethernet kortet mitt. Trodde ikke dette var mulig, så jeg lastet ned og prøvde kubuntu og mandriva og. Samme problem der, de kunne ikke finne kortet.

 

Dette ødela virkelig dagen min... Er det noen mlighet for å få fikset dette problemet, eller må jeg gå til bake til windows? Vista suger noe sinnsykt, så da må jeg bruke xp :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lspci gav dette:

0000:06:00.0 Ethernet controller: Unknown device 1969:2048 (rev 20 eller a0 ( husker ikke...)

 

og dette:

0000:02:00.0 network controller:Broadcom corporation: unknown device 4311 (rev 01)

 

og alt på lista(lspci) stod unknown device etter seg...

 

 

dette var virkelig dårlig nyheter?

Lenke til kommentar

Hei

 

Takker for svar

Har aldri eid en bærbar før, er det lett å sette i kortet? Var jo billig og, så det var jo greit, skal se om jeg finner samme kortet på datakjeden.no for den er her i byen(trondheim)

 

Tror ikke jeg skal b ruke den ubuntuen... men vurderer å installere Debian og "oppgradere" til unstable/testing.. noen som har noen formening om det?

 

 

takk

Lenke til kommentar

Eneste mulighet for å få et annet trådbundet nettverkskort er å bruke et miniPCI-kort, (hvis det finnes en slik slot idenne PC-en) men da får du problemer siden du ikke har noen plass å faktisk koble til kabelen :ermm:

 

F5R har et "ATTANSIC L2 FAST ETHERNET 10/100 Base-T Controller."

 

Mulig fungerende driver finner du her

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=429845

 

OBS: Med en ny kjerne, kan det hende du må komplimere dem selv. :ermm:

 

Mer info:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/l...6.17/+bug/77725

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Ingen andre som vet noe? Må jeg vente til det kommer en ny kjerne? Eller kan jeg installere en fullversjon av debian, som jeg bruker(dvd) i steden for netinstall og få gjort noe der? Vil helst ikke gjøre noe før jeg vet noe, da jeg trenger internett, og har bare kablet nett..

 

 

takk

 

ps: kan en annen distro være noe? Har prøvd, kubuntu, mandriva og debian nettinstall. Vil helst ha debian da det er det jeg liker og er vant med, men det er bedre med en annen distro enn vista...

Lenke til kommentar

Søkte etter laptopmodellen din og linux på nettet, og eneste jeg fant var denne fila, linket fra et forum på et språk jeg ikke forstår. Tror det var tsjekkisk.

 

Er vel verdt et forsøk.

Fra readme-fila inni arkivet :

This file describes the Linux* Base Driver for the Attansic® L2 Fast

Ethernet Adapter, version 1.0.x. This driver supports the 2.4.x and 2.6.x kernels.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...